Okunnig stackare finnes

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jojjan
  • Startdatum Startdatum
J

jojjan

Är det någon som kan förklara för en stackars okunnig vad de olika farterna är, ex. vad 30-fart motsvarar? Alltså, hur vet man hur fort det går ? Är det ngn hemlig formel man använder sig av eller vad? :crazy:
Förstår ni vad jag menar eller är jag för otydlig ? :angel:

Vad bör man kunna för att kunna köra snabbjobb/intervaller på bana?

Jag har kört lite (långsammare?) intervaller i skogen samt på en mindre travbana i skogen och fort gick det...men jag har inte riktigt haft ngn koll på vad det var för tid och hur fort det gick.
En gång har jag kört snabba intervaller med sällskap på rakbana i skogen, men då var det sällskapet som höll koll på hur fort det gick, inte jag ;)

Eller ja, jag har klockat en lat 2-årig unghäst med olika längd på sina bakben på 500m raksträcka, men då gick det inte så fort...tog ca 22 sekunder? :confused:

Nu ska jag söka jobb som hästskötare, och de ville att man skulle kunna köra snabbjobb/intervaller.
Jag sa att jag har gjort det förut, och det har jag ju, men jag vet inte om de nu kanske förväntar sig värsta proffset :o :D

Det jag egentligen vill ha reda på är väl om ni tycker att jag helt sanningsenligt kan påstå att jag har kört intervaller/snabbjobb :o

Sv: Okunnig stackare finnes

Men du!!! :D Du måste nog ut med klockan igen...

30-tempo innebär att hästen springer 1 km på 1 minut och 30 sekunder vilket innebär att den springer 500 m på 45 sekunder.

Om du kört en lat tvååring 500 m på 22 sekunder innebär det att du skulle köra ca 25 sekunder under världsrekordet (km-tid skulle då bli 44 sek. jfr Victory Tilly 1.08,,9) med hästen!!! :rofl: :rofl: :rofl: Har du kört 1.22 i stället så har du kört på km.tid 2.44 vilket är ungefär samma fart som ett långsamt russ.

Angående snabbjobb och så så ska du nog inte vara så orolig, jag är övertygad om att de inte släpper ut dig själv och köra snabbjobb eller intervaller det första de gör.

/// ghost

Hej, det låter lite väl bra med 22sec på 500m det skulle innebära att du körde 1000m på 44sec... En två åring som är premieklar går mellan 1min och 32sek-1min och 40sek på 1000meter. Det innebär 50sek på 500m. Man tar enklast tid på 500 eller 1000meter. Därefter får man om man tar tid på 500m räkna om. När man talar om 30tempo menar man att man kör ca 1min och 30sek på 1000meter. Det innebär ca 45sec på 500meter. Hoppas det klarnade lite... :d

Den "lata" tvååringen hade jag vela ha :rofl: :banana: ;)

Haha, ojdå, nej riktigt så snabb kanske han inte var, inte med ett ben kortare än det andra iallafall :D :rofl: :rofl:
Det var två, tre år sen jag körde den hästen så jag bara chansade på att det var så ;)

Liknande trådar

Trav Ja, rubriken säger väl vad den här tråden handlar om. Lite bakgrunds/träningsinfo: Den aktuella hästen är ett 6-årigt vblsto, ostartad...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: Riley
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 094
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025