Öknens jakthundar

Gnist

Trådstartare
Är främst saluki och sloughi har jag tittat på idag och slås av en fascinerande sak..

Dessa otroligt aktiva muskelpaket till jakthundar som lever i öknen under rätt karga förhållanden är i betydligt bättre/högre hull, än många av de individer som man ser här i landet.

Hur kan det komma sig att det anses att raserna "ska" vara magra här, men inte i hemlanden, där de fortfarande är mkt dugliga och aktiva jakthundar?

Sv: Öknens jakthundar

Det undrar jag också lite över. Sen tror jag att mycket vinthundsfolk (hukar mig:o) missuppfattar det där med rasernas exteriörer. Det är oftare man ser tunna/magra hundar än hundar som har kondition, är musklade och därför har en slankare figur!

Det är ju bara att kolla på skillnaden mellan kapplöpningsgreyhounds och utställningsvarianten. Musklade resp plankor.

jag kan bara svara för borzoien, jag har lärt mig att man helst ska hålla den smal första året eftersom den växer så otroligt fort (smal, inte mager) sen andra året ska man börja med muskelarbetet och jag har inte sett några magra hundar där man kan räkna alla benen hos dem uppfödare jag hälsat på (borzoien kan ju lura en också med all sin päls men jag har känt på hullet:D)
Hos min uppfödare fanns det riktiga kraftpaket som var breda över ryggen med alla sina muskler:eek::laugh:

Jag håller med att en vinthund ser snyggare ut när den är välmusklad!

Det undrar jag också lite över. Sen tror jag att mycket vinthundsfolk (hukar mig:o) missuppfattar det där med rasernas exteriörer. Det är oftare man ser tunna/magra hundar än hundar som har kondition, är musklade och därför har en slankare figur!

Du behöver inte huka dig det minsta - för du har helt rätt (iaf enligt mig) Det där med vinthundarnas exteriör kan jag pladdra på mycket om, för jag håller på att slita mitt hår här hemma av mycket galenskaper man ser... Men vidare till hundarnas hull, som egentligen inte har något med kroppsbyggnaden att göra.

Jag kan försöka förklara lite om vinthundarnas usla hull och kondition... Ser ju ändå en hel del sådana hundar hela tiden...

Många vinthundar jag träffat äter jättedåligt och går inte att få upp i hull. Ofta verkar det vara för att de inte får springa "Då blir de ju bara ännu smalare". Får de inte röra sig mycket tappar de matlusten.
De vinthundar som äter har en tendens att äta mycket, gärna och "allt" precis som "vanliga hundar". Eftersom vinthundsfolk inte vågar ha sina hundar lösa och inte orkar gå långa promenader med hundarna (det är bara att kolla - många vinthundsägare är så kraftigt överviktiga att de knappast orkar röra sig från datorn) så blir hundarna tjocka. För att då få hundarna smala så drar de ner på matmängden. De ökar aldrig mängden motion.

Tittar du på salukis i england eller whippets i sverige ser du ofta tjocka hundar istället.
Då ska man inte heller bortse från att många vinthundar är sjukt ouppfostrade och får hur mycket mat som helst.

Vinthundar i all ära, jag älskar dem fullständigt allihop men efter att ha levt nära dem i 13 år börjar jag undra vad tusan många hundmänniskor har i huvudet...

Senast ändrad:

Kan tillägga:
Såhär tycker jag att en saluki som är fin i hullet ser ut (fast där hade hon inte fått så mycket motion... lite mer muskler kom senare)
Zala.JPG

azawakh är ju en ras som brukar se ut som vandrande skelett, men kolla vad fina de kan vara:
_DSC9413.jpg

_DSC9413.jpg
[/QUOTE]

Precis! Någon postade tidigare en bild på en öh..ja vad de nu än heter :angel:..vars höftben stack ut tillsammans med ryggrad och hela faderullan. Huvva!

azawakh ;) (förövrigt ska min nästa hund vara en sådan)

jag skulle leta på google efter spinkiga azawakher. Kolla vad jag hittade :love:
azawakh1p.jpg

Menvadfasen, sök bilder på google - det finns nästan inga magra azawakher där nu :eek::bump:

Här har vi smalis (fast jag har träffat henne - hon är faktiskt finare nu)
IMG_012754.jpg

det här kanske inte tillförde något direkt till diskussionen... menmen :p

Precis - och jag har sett många som är ännu smalare... Men, som sagt var, hon är mycket finare i hullet i dagsläget. Ägs av en jättetrevlig svensk person och fanns i azawakhernas rasmonter på Stora Sthlm-utställningen senast.

*åh, jag har en jättebra fundering kring ämnet - återkommer*

Den var tjusig! :laugh:
Det är när de ser ut sådär som jag kan börja koncentrera mig på att bedöma den verkliga exteriören.

Inte tror jag att jagande salukis o hemländerna lever ett kargt liv.
Jakt med saluki är en rikemanssport så där finns nog hur mkt pengar som helst. Har inte koll på vilket hull dessa har men däremot ganska bra på kapplöpningsgreyhund, de senare skall ha mkt muskler men inget fett, revben skall synas men inte höftknölar od. Kapphundar vägs inför varje tävlig o det får inte skilja för mkt från den ena till den andra eftersom man inte skall kunna påverka en hunds prestationsförmåga den vägen.
PL

Rent hastighetsmässigt är nog kraven större på rena kapplöpningshundar än på jagande.
PL

Det är det.
En kapplöpningsgreyhound springer visserligen fort som tusan, men blir trött snabbt.
En saluki springer inte riktigt lika snabbt, men är mycket uthålligare.

Exteriören på en kapplöpningsgreyhound skiljer sig mycket från de ursprungliga raserna (tänker på: saluki, sloughi och azawakh).

Har en kompis som har en Galgo Espaniol, hon har väldigt stora bekymmer med att få henne att öka i vikt, hon äter, men det rinner liksom av...

Nu är jag väldigt opåläst om just Galgo, men hon har en Silken också som är i väldigt bra kondition. Så det är nog väldigt olika från hund till hund, matlust osv...

Dom är mer eller mindre naturligt deffade. Vikten lägger man på genom att öka muskelmassan inte genom fett. Finns det ngt äckligare än en halvfet omusklad vithund?
PL

De hundar jag såg var def. inte rikemanshundar i alla fall och inte vet jag vad du bedömer som kargt, men att sova under en kamelullsfilt med husse direkt på marken som liten valp är inget lyxliv direkt enligt min åsikt.

Nu har ju jag långt ifrån en urhundsvinthund, men här är min ena i tre olika "hullar" :D Vore intressant att höra vilken ni tycker ser bäst ut, eller bara skillnaderna mellan dem. Inlagt i tidsordning, men han är typ vuxen på alla bilderna men muskelkondition och fett har gåt lite upp och ned.

Lite mer än 2,5 år, lägger in två bilder bara för att visa att det beror på vilken sekund fotot tas också...

juli2005_1.jpg
juli2005_2.jpg

typ 4 år
P1010070_small.jpg

Typ 5 år
Studio_stand1_small.jpg

Jag kan ju säga vad jag önskar av honom mer/mindre idag, nedersta fotot är tagit för ett par månader sen.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Min svägerska har precis fått ta bort sin gamla hund. Innan avlivningen var hon och hennes sambo bestämda med att det inte skulle bli...
Svar
7
· Visningar
1 569
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka