Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Jag har en snart 6 årig kille som har haft liknande perioder. Nu har han oftast bra dagar eller dåliga dagar, inga bra eller dåliga perioder. Ännu är det dock jävligt SKITjobbigt att gå i en affär med 6 åringen, 4 åringen och 1 åringen, för jag har bara två armar och i tex Lindex så blir 6 åringen FORT ett monster och 4 åringen apar efter.... Vid sånna tillfällen skulle jag vilja slita mitt hår från skallen och lägga mig ner på golvet och så nävarna i golvet och skrika och gapa och gråta ut min sorg över att ALDRIG får handla snabbt och utan gnäll, bråk och stoj........:devil: 6 åringen kan verkligen inte med att handla i en klädaffär, men ibland måste jag ju ( några få gånger per år) och ibland har jag inte barnvakt, men jag blir lika besviken på honom varje gång. Han VET hur man uppför sig, men gör inte det.

Han är dock väldigt respektlös mot andra människor, som mot mig, sin bror och sin mormor. Han tränger sig före, struntar i att man säger något till honom, vägrar lyda, avbryter när man pratar osv Säger jag tex stanna så bara fortsätter han gå, tills man antingen ryter till ordentligt eller springer efter honom och släpar tillbaka honom. Jag brukar ta tag i honom och hålla fast honom samtidigt som jag upprepar vad han ska göra och vad som händer ifall han bryter mot en viss regel. Som när de ska lägga sig, om de har en leksak i sängen är det liksom ok, men det är inte ok att lämna sängarna för att gå in på varandras rum och leka... I kväll tog jag tag i honom och fick honom att titta på mig och jag sa att de ska stanna i sängarna för om de går därifrån så släcker jag deras lampa. och så bad jag honom säga vad jag ville han skulle göra och vad som hände om han inte gjorde som jag sa. Han upprepade det och sa att han lovade stanna i sin säng. 5 minuter efter läggdags befinner han sig på broderns rum- det är samma visa VARJE kväll...... samma skrik och gnäll för att jag släcker lampan, jag är ett dumhuvud som släcker lampan för han vill ha den tänd.... ( tilläggas ska att ingen av dem är mörkrädda).

I går tog han sönder broderns bil ( han gillar att ta sönder saker, krockar gärna med flit med sina bilar så att delarna flyger åt alla håll) och då blev jag rejält arg för det var en bil som brodern fått i julklapp så han fick helt enkelt ge en av sina egna bilar till sin bror och så slängde jag det som var sönder. Det var inte populärt och jag hoppas att det fick honom att fundera lite på att INTE ta sönder sin brors leksaker. I går rensade jag bort alla leksaker som var sönder från deras lådor och det blev en hel del och speciellt 6 åringen var sur för det.....

Jag har inte så mycket bråk här om tandborstning för jag ger dem inga val. Här borstar jag tänderna på dem- oavsett om de vill det eller ej. Vill de borsta får de göra det efter jag har borstat deras tänder, inte i stället för. Jag tycker inte att tandborstningen kan hoppas över några veckor, för det är den för viktig för. Däremot kan man inte ta så hårt på kläder eller mat. Vill de inte ha någon mat här så slipper de och det är det enda som faktiskt får dem att äta det jag bjuder på, även om jag lätt faller tillbaka i beteendet tjat.... tjat om att äta, tjat om att det är viktigt med mat osv och ju mer tjat från min sida desto mer matvägran.....

Släpp i väg barnet utan kläder så lär det sig snabbt att det är SVINkallt ute nu :angel:

Mina barn avskyr strumpor, jag frågar om de vill ha på morgonen och den som vill ha får och den som inte vill ha slipper. Ibland när vi ska någonstans så tvingar jag dem att ha strumpor på sig, men ska vi bara vara hemma och de bara är ute och leker eller liknande så är de strumplösa om de inte vill ha strumpor på sig. Känns liksom lite onödig att bråka om, de vet ju att de får strumpor om de behöver ha det. Och det är de själva som bestämmer om behovet finns!

Nuförtiden är det nog dock 4 åringen som är värst här. Han är trotsig och envis så det tar priset ibland! Det känns som om jag bankar skallen i en vägg när jag försöker få 4 åringen att lyda.... HALLÅ, han var världens snällaste bebis, HUR kunde han bli ett sådant här ilsket vrångt monster?:eek:

Fast de är söta när de sover!:idea:

:love:
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Okej :rofl: Du vinner! :D

Skickar massor av stödkramar och pepp! Önskar jag kunde bifoga en spahelgsbiljett oxå! :idea:

Vi kanske ska åka på spa du och jag och vila ut lite :idea::D
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Okej :rofl: Du vinner! :D

Skickar massor av stödkramar och pepp! Önskar jag kunde bifoga en spahelgsbiljett oxå! :idea:

Vi kanske ska åka på spa du och jag och vila ut lite :idea::D

Ha ha!:rofl: Nej jag tror inte att jag vinner. Jag tänker ofta på att det är tur att mina barn inte är så uppfinnigsrika att de hittar på så mycket som pallas två pojkar. Inget illa menat alls utan jag är bara väldigt imponerad över att hon står ut, jag hade gråtit ihjäl mig tror jag:o:
Sånna barn är på tok för smarta för mig!

Fast spa, det åker jag nog gärna på! Och jag tror att det finns fler behövande mammor här på buke:bow:
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Jag har också en dynamitdotter som nu är fem och alldeles för smart för att det ska vara bra för henne. Denna lilla advokat har talets gåva och kör hela registret med först omkullvälta all logik och sen bli vansinnig när inte det hjälper. Det går i perioder.
Det var trösterikt att läsa om andras upplevelser och det enda jag kan bidra med är det mantra jag försöker upprepa vid trotsperioder: Jag har en stark tjej och därmed visas mycket vilja. De barn som är riktigt grundtrygga tar krafttag när de testar gränserna eftersom de vet att föräldrarna/föräldern finns där mot alla odds. Därför kan och vågar de trotsa i så stor omfattning. Det är normalt och en förutsättning för deras fortsatta utveckling. Att sen mamma får fler gråa hår.. tja... det ingår i "paketet"..
/Sessiagh
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Jag försöker vara positiv ofta. Och berömma. Men hon är lite slug där- märker hon att jag berömmer ngt tolkar hon det som att det är ngt jag verkligen vill att hon ska göra, och då börjar hon trilskas... Med andra ord får jag inte berömma måsten, då blir hon arg och känner sig grundlurad.
Jag gick emot mina principer och hade ett stjärnsystem för tandborstning ett tag. En stjärna varje gång hon bråkade bara lite :D, 10 stjärnor betydde tuggummi. Funkade en omgång. Sedan sa jag ngt i stil med: Titta så många ggr du har varit duktig nu! Hon blev vansinnig och skrek att hon inte ville vara duktig. Hon blev väldigt stött :D

Du lade fokus fel och där av utbrottet.
Stjärnor skall inte handla om duktighet.
Det skall handla om att lära sig att rätt sätt är ett enklare och bekvämare sätt att leva på i längden och att det känns bra. Belöningen handlar om att stärka motivationen bara om den är lite för dålig. När barnet sedan upplever att det är ett enklare sätt att leva på så är det belöning nog.
Att lägga fokus på duktighet kan förvisso höja självförtroendet hos vissa men hos barn som din dotter så får det motsatt effekt många gånger.
Din dotter hade ett helt kompetent sätt att svara på det hela. Hon kan tala om hur du inte skall göra men dessvärre har hon svårt att visa hur du skall göra. Tänk vad allt hade varit lättare om det vore så.

Min erfarenhet är att sådana här barn har höga krav på omvärlden. Det brukar innebära att dom ofta också har höga krav på sig själv.
Väldigt ofta tolkas det som tvärtom att dom inte alls har krav på sig själva eftersom dom har sådan beteende som dom har men min erfarenhet säger att det ofta faktiskt är den biten som gör att utbrotten blir värre.
Sådana barn har ofta förutfattade meningar på saker och ting och när det inte "går ihop" så blir det krasch-boom-bang i princip.
Inte allt för sällan är dessa barn dessutom intelligenta men har inte det logiska och abstrakta tänkandet (speciellt det sistnämnda) nog för att balansera upp det och komma till "korrekt" slutsats. Där av härdsmälta för allt och inget.
Sådana barn har stort behov av att få inpräntat under sin uppväxt att man dör inte av att "misslyckas" och att "misslyckas" tillhör en del i att utvecklas. Ingen människa existerar som aldrig misslyckas med något. Nu är hon för liten men det är en fruktansvärt stort jobb att lära henne att sänka sina krav på sig själv och omgivningen och se till att lära henne förstå sin omvärld och bli öppen. Öppenheten hjälper mot förutfattade meningar.
Det gäller helt enkelt att påverka den inre monologen människan har så den kommer på rätt inställning. Sådant tar tid så det gäller att att se till att börja i tid med det hela.

Envisa barn är energikrävande. Ofta kräver dom en fostran som går ut på vad man tvärtom fått lära sig. Tex så han min dotter fått lära sig att dela med sig på ett mer "bakvänt" sätt. Hon har aldrig behövt dela med sig av sina saker någonsin. Åt andra sidan har jag varit noga med att hon fått acceptera att andra inte vill dela med sig av deras saker alla gånger. Hon är lärt sig alldeles själv att delar hon med sig är chansen bra mycket större att andra gör samma sätt med henne. Smarta, envisa barn måste få upptäcka själva i så stor grad som möjligt varför det skulle gynna dom att samarbeta.

Hav också förtröstan för det bli lättare fram igenom.

Jag har tips på böcker om det är intressant. Bla EQ för föräldrar som jag tycker är jättebra att ha speciellt för föräldrar med barn som är som din dotter. Raising your spirited child tycker jag är väldigt bra. På engelska men väldigt lättläst överlag tycker jag. Ditt kompetenta barn kan ge vägledning i att förstå hur saker och ting hänger ihop. Man måste inte hålla med om allt men den är bra. Lotsa ditt barn är också värd att läsa.
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Jag har för mig att det vid 3 års ålder också blir viktigare med "mig" och "jag" och min egen vilja. Dvs. de börjar skapa en egen atmosfär kring sig och inser att de kan och vill bestämma saker själva. Dvs. en utvecklingsfas mot egen person och självständighet. Det kan ju ta uttryck på olika sätt :D Men en del barn blir oerhört frustrerade av att inte kunna bestämma över sitt liv själva. Nu kan en 3-åring inte göra det helt själv, för det skulle bli helt tokigt. Men värt att ha i bakhuvudet när man funderar på hur det kan bli som det blir.
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Jodå. Jag är människa jag oxå. Jag har skrikit på min dotter (och son) så dreglet har sprutat, jag har tornat upp mig framför dem och vrålat med gurglande dov röst och förmodligen fått orcher att framstå som trevliga tanter i jämförelse med mig. Det som händer är att min son blir livrädd och lipar och min dotter envisas ännu mer. Tio reser värre. Och fortsätter att bråka i flera dagar förmodligen för att se om jag pallar trycket. Det händer absolut inget positivt alls. Och alla är förlorare.

Klart jag ryter i ibland. Det är sunt och bra att blir arg, ledsen och glad och visa dem "lagom"-versionerna. Men jag tycker inte de ska göra som jag säger för att jag arg, utan för att jag ber dem i trevlig ton och för att de vet att det finns en anledning till att jag ber dem.

HAHAHAHA... :rofl::bow:

Vad skönt att höra att det inte bara är jag som kör den "pedagogiken"..

Appropå grundproblemet.. min 3-åring är med en sån där UNDERBAR liten viljestark dam.. tio ggr om dagen mumlar jag för mig själv " en vacker dag är hon stor nog att flytta hemifrån" Det är mitt mantra :rofl::angel:

Stå ut!
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Precis så är det. Dom går från vad dom kallar det för "från jag till vi" och det är just därför som sådant som höga krav på sig själv och sin omgivning kommer i uttryck. Man är medveten om vad som är önskvärt och inte önskvärt längre eftersom som blir medveten om sin egna person.
När barnen hamnar i sina livskriser så handlar det just om identitetskris. Utvigning i tänkandet ger rätt ofta en identitetskris.
Sker också hos vuxna rätt ofta mellan 25-30 års ålder och det just för att tänkandet utvecklar sig och medvetandet blir ännu större.
Hur man lär sig hantera dessa livskriser som barn avgör i stor mån hur man klarar av att hantera sådan som vuxen.
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Precis så är det. Dom går från vad dom kallar det för "från jag till vi" och det är just därför som sådant som höga krav på sig själv och sin omgivning kommer i uttryck. Man är medveten om vad som är önskvärt och inte önskvärt längre eftersom som blir medveten om sin egna person.
När barnen hamnar i sina livskriser så handlar det just om identitetskris. Utvigning i tänkandet ger rätt ofta en identitetskris.
Sker också hos vuxna rätt ofta mellan 25-30 års ålder och det just för att tänkandet utvecklar sig och medvetandet blir ännu större.
Hur man lär sig hantera dessa livskriser som barn avgör i stor mån hur man klarar av att hantera sådan som vuxen.

:o Där har vi förklaringen till att jag och mina barn "krockar" ibland; vi är alla tre treåringar!:idea:

Inte konstigt att jag känner mig som en sådan ibland:D
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Supernanny börjar på tv4 på tors:angel:

Nej men jag vet inte vad ni ska göra, har inte några bra råd att ge tyvärr. Vara ännu mer konsekvent och visa henne att hennes agerande får konsekvenser (ta bort leksaker eller nåt). Hur agerar pappan när hon gör så där? Har du hjälp och stöd från honom och är ni överens om vad som gäller? Så ni inte säger olika saker, spec inte inför dottern
 
Sv: Okej- jag ger upp. Min treåring behöver en exorcist och jag en spahelg

Hihi i värsta fall får man väl göra som styvfar gjorde med brosan när han tjura och skrek i affären. När A slängde sig på golvet och skrek gjorde styvfar likadant. Med följden av att A gav sig direkt, tyckte det var jättepinsamt och var en ängel i affären hädan efter:rofl:
Han var 5 då.

Mamma packade ihop alla våra kläder (som låg på golvet då) och leksaker i sopsäckar och ställde ut när sopbilen kom om vi vägrade städa. Sedan städade vi så snällt så :D Grejerna fick vi ju tillbaka när vi gjorde som hon sa. Väldigt effektivt:) och vi har väldigt kul åt det idag som vuxna.
 

Liknande trådar

G
Småbarn Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster. Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman...
Svar
4
· Visningar
1 521
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 653
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp