Plantan
Trådstartare
Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den?
Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter en känd människas som tragiskt gått bort. Namnet är ett dock ett smeknamn som inte var så känt har hen berättat.
Uppfödaren har gett hästen ett namn som hyllning till denna beundransvärda människa. Jag tycker inte att det är fint namn, men tycker mycket om människan som kallades så. Själv blev jag ledsen varje gång jag hörde namnet, och klarar inte av att säga det själv. När jag köpte hästen, ändrade jag det direkt. Jag dissar uppfödatens namn och "hittar på" ett nytt. Det nya namnet börjar på samma bokstav, är lika kort och påminner mycket om en bra hingst i stamtavlan. Ett genomtänkt och fint namn tycker jag.
Problemet är att jag är rädd att såra uppfödaren om jag säger det nya. Även om jag förklarar hur jag tänkt och känt, när hen valt ett "fint" och ovanligt namn.
Känns pinsamt hur jag än gör, men är det ännu värre att hen kanske får höra det av nån annan? Bor visserligen i en annan del av landet, så vi lär knappast ses på tävlingar, kurser ed, men folk känner ju varandra ändå när man har samma intressen. Vill aldrig skriva nya namnet på tex Facebook, och det känns jättekonstigt att inte göra det.
Hur borde jag gjort och vad gör jag nu? Behållit uppfödarens namn eller bytt? Låta hen tro att hästen kallas sitt rätta namn, eller släppa bomben, nu, efter en lång tid med ett annat??
Vad är okej och inte? Vad hade du gjort?
Senast ändrad: