Okej att "ge igen"?

Sv: Okej att "ge igen"?

*KL*
Helt kort hur jag känner - att starta fysiska bråk är inte ok. Att ge igen handgripligt mot verbala påhopp är inte ok. Att ge igen eller freda sig (försvara sig) handgripligt vid handgripliga påhopp kan absolut vara ok. Det är svårt att vara generell eftersom mycket beror på omständigheter och på barnens ålder, det är ju skillnad på 3-åringars och 15-åringars konflikter. Men att bakbinda ett barn genom att uttryckligen förbjuda det att freda sig fysiskt om det blir angripet fysiskt, det känner jag vore verklighetsfrämmande och att göra barnet en otjänst.

Åh, tack för att du skrev vad jag just klurade på!

*kl*
Senast igår sade en vuxen till mig att "jag förstår att x gjorde som h*n gjorde, för x har sagt att "Calle" är riktigt jobbig.

Kan tilläggas att det då handlade om stora "barn" som gjort mer än bara puttat till någon.

Får man fråga vad "Calles" föräldrar sa om saken?

Nu är det här en sak som hände för ca 22 år sen innan jag börjat lågstadiet..

En kille i fritidsgruppen som alltid retades och slogs puttade in mig i ett bord, jag puttar in honom i en bokhylla och sen avbryts detta av fröken.. både mina och killens föräldrar kallas till möte (för det var första gången som nån "slog tillbaka" på pojkstackaren så då var ett möte ytterst nödvändigt) och mina föräldrar blir på mötet attackerade med "Vet ni vad? HON slog tillbaka!" Jag var liksom den stora boven i dramat.. min farsa kontrade med "Va bra.." och så gick vi..

Nu många år senare så har det visat sig att jag krossade ett tornutskott vid händelsen.. jäkla tur att jag inte bröt ryggen då och att jag inte haft några med av det..

barn kan å andra sidan inte skilja på försvar och attack.. när barn ryker ihop ska båda barnen pratas med och förklaras att man inte slår.. kolla på djuren, om en valp biter en annan får den ett bett tillbaka och lär sig att man biter inte syskonen för då får man ett bett tillbaka.. barn fattar samma sak.. i en grupp barn där ett barn får slå de andra och de andra inte får slå tillbaka, vad lär sig barnet som får slå? jo, att de enda straff dom får är "lite prat"..

För mig känns det mer okej att "ge tillbaka" om man själv blir påhoppad och slagen, men i min värld är det tex inte okej att slå ngn på käften för att någon säger ngt dumt.

Där är vi eniga, men min erfarenhet är att det hjälper föga att säga till lärare. Bättre att säga till sina föräldrar som tar det direkt med föräldrarna till det andra barnet.

*KL*
Helt kort hur jag känner - att starta fysiska bråk är inte ok. Att ge igen handgripligt mot verbala påhopp är inte ok. Att ge igen eller freda sig (försvara sig) handgripligt vid handgripliga påhopp kan absolut vara ok. Det är svårt att vara generell eftersom mycket beror på omständigheter och på barnens ålder, det är ju skillnad på 3-åringars och 15-åringars konflikter. Men att bakbinda ett barn genom att uttryckligen förbjuda det att freda sig fysiskt om det blir angripet fysiskt, det känner jag vore verklighetsfrämmande och att göra barnet en otjänst.

Jag håller faktiskt med om detta.
Och det bygger på den erfarenhet som kommer från min brors uppväxt. Han var alltid väldigt väldigt snäll (förutom att han och jag bråkade som syskon). Mamma hade lärt oss att man inte ska slåss och det gjorde han inte. Inte när han blev kastad i taggbuskarna varje morgon när skolskjutsbarnen kom till skolan, inte när han blev påhoppad på rasten osv osv. Så fortsatte det tills han i 5:e klass blev SÅ arg på de som varit på honom i flera år. Han gav den värsta grabben en snyting rätt över näsan. SEN fick han vara ifred.

Det är ALDRIG ok att ta till våld oavsett om det gäller att ge igen, det är vad jag säger till min äldste....Har man blivit ovänner så PRATAR man om saken.

Har en familj på nära håll det det är ok att ge igen el att slå till någon om man inte får sin vilja igenom.....vilket skapar problem ibland när barnen ska leka. Det har hänt att jag skickat hem barn pga att de hotar andra barn m saker som att få en sten i huvudet eller att man knips för att man vill leka m samma saker.....

Min grundfilosofi är att alla har rätt till självförsvar. Kan man ta sig ur en situation utan våld är det bäst, men om det inte går har du rätt att freda dig. I vissa situationer är det väldigt tydligt när våld eller en dräpande kommentar är berättigat, i andra är det mindre tydligt.

Jag skulle önska att barn aldrig skulle behöva reda sig själva, att det alltid fanns vuxna i närheten som kan hjälpa till men så ser det tyvärr inte ut.

Jag kommer alltid förespråka och uppmuntra min son att vända sig till skolpersonal, oss föräldrar eller någon annan vuxen om han råkar ut för något men jag kommer även se till att han vet att han har rätt till självförsvar.

till och med sånt som rubriceras som mordförsök - vill jag minnas att en annan bukefalists barn råkade ut för.... :eek:

Då fick vi rådet att bjuda hem den lille antagonisten till oss så de kunde "lära känna varandra"....för det var ju den som försökte kväva vårt barn som skulle "räddas".
Slutade i anmälan till socialtjänsten och senast förra veckan fick jag höra att hen hade slagit ett annat barn med en skateboard så läkare fick uppsökas för stygn, så där har poletten uppenbarligen fortfarande inte landat. Jag kan än i dag känna att hen har gjort sig förtjänt lite av sitt eget sätt att lösa konflikter, för uppenbarligen har inte de sociala insatser hen och familjen fått haft någon som helst verkan.
Jag önskar att någon gav igen på det barnet, ja, jag vet att det är jättebarnsligt, olagligt osv osv osv, om inget annat för att på så sätt kanske få hen att känna i eget skinn hur det känns att vara den utsatte, för som det är nu så har 2 år av insatser inte gjort ett smack.

Eller jo, kanske, hen hade kanske höjt ribban till annat än "bara" mordförsök:idea:

KL

Intressant diskussion! Min man förespråkar att vår extremt tillbakadragna 4-åring ska freda sig mot sin lillasyster (1,5 år) när hon blir för närgången,t.ex genom att putta bort henne. Den lilla slår den stora (inte hårt) men framför allt handlar det om att hon alltså blir närgången (trycker in sitt huvud mot storasyster etc). Det resulterar i stora tårar från den stora (som gråter för allt) och vi vuxna får gripa in.

Hur skulle ni ställa er i ett sådant fall? Ska vi vuxna hela tiden gå fram och lyfta bort den lilla? Jag har själv inte riktigt tagit ställning, men jag är övertygad om att om den stora själv blir lite stöddigare kommer problemen minska eller försvinna, så jag är nog inte helt emot min mans förslag. Sen tänker även jag på framtiden och ser faktiskt också, som några av er andra, fördelen av att faktiskt kunna "försvara" sig vid fysiska påhopp.

Detta är er föräldrars business.
Det är svårt före en 4-åring att putta lagom - ska ni ta ansvar för om hon knuffar lillasyskon så hon skadar sig.
Huvva att ha som liten skadat sitt syskon så det blir en permanenet skada.

Eftersom det är så pass stor skillnad i barnen både storleksmässigt och utvecklingsmässigt anser jag att det ligger på er föräldrar att lösa. Om 1,5-åringen inte slutar vid ett nej eller "en stoppande hand" får ni lov att angripa.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA