Okastrerad hankatt som innekatt??

B

BallaGrynet

Jag och min kille har funderat ett tag på att skaffa katt, och i så fall kommer vi skaffa en tjej och en kille för att kunna ha lite avelsverksamhet av rasen norsk skogkatt :)

Eftersom han bor i lägenhet i stan kommer de att få vara innekatter för deras egen säkerhets skull. När jag har läst om innekatter står det att det är omöjligt att ha hanar som innekatter eftersom de skvätter urin o markerar sitt revir så mycket, stämmer det?
Det måste väl finnas nått sätt att lösa det på?
Finns det te x något sätt att avvänja dom med det, eller är det ett betende som är obligatoriskt för alla hankatter som inte går att göra något åt?

Jag hoppas det finns någon lösning på det här problemet eftersom jag tycker det skulle vara kul att hålla på med avel ett par år iallafall, när han sedan har gjort sitt kommer det garanterat bli fråga om kastrering.

Nån som har svar på mina frågor eller har några tips?

Sv: Okastrerad hankatt som innekatt??

De flesta uppfödare har inte egna hankatter helt enkelt för att det är så svårt att ha dem i möblerade rum. Vissa går bra, men det är inget man kan påverka själv.

Som tillägg är det rätt meningslöst att skaffa hane för att kunna föda upp själv. Man bör ändå inte göra om samma kombination flera gånger, det är bättre att i så fall köpa två honor och para med olika hanar.

Skulle varken ha okastrerad hankatt ELLER osteriliserad honkatt inne :(

Jasså, ska man inte göra om samma kombination två gånger? Varför inte?

För att aveln inte gynnas av att det föds massa helsyskon. Vill man gå framåt är det bredd som gäller, och att gå vidare med avkommorna på ett bra sätt. Visst finns det många som bara tar kullar på sina egna katter, men det är ju mer kattungeproduktion är avel med ett mål. Vill man bara ha någn kull och sedan kastrera kan det väl vara trevligt att ta den kullen på egna katter, men sannolikheten att man som nybörjare lyckas välja ut två kattungar som kommer komplettera varandra bra som vuxna är väldigt liten. Det tar år av träning att se hur en katt kommer utvecklas och att få bra blick för vilka kombinationer som är bra.

De flesta fertila hanar strilar och nej, man kan inte göra mycket åt den saken. Det går inte att avvänja dem. Man kan på sin höjd ge dem p-piller eller p-spruta för att dämpa drifterna men det är inte att rekommendera.

Jag skulle rekommendera att ni startar eran avelsverksamhet med två honor istället för med en hona och en hane. Det är väldigt svårt för en nybörjare att välja ut två kattungar som kompletterar varandra linjemässigt och som vuxna även kommer komplettera varandra utséendemässigt.

Uj ja, de strilar...skall kastrera min kille (katt asså :D ) nu på fredag och håller hårt om näsan just nu, GAH va det luktar.
Men kanske om man vill avla att man har något stort rum där de får gå och ingen annan stans, men lite taskigt kanske? Vet inte hur de gör som avlar, men dåligt luktsinne kanske är ett krav :smirk:

Man brukar bara ha hane om man har plats för ett "hankattsrum" med tåliga väggar. Där kan han vara (med kattsällskap) på dagarna, och sedan får han vara i resten av huset tillsammans med familjen när man har honom under uppsikt. Oftast har man bara en hane fertil under en mycket kort period innan han kastreras och får vara glad pensionär.

Vissa linjer och raser är mer strilfria än andra (raser med lägre könsdrift är ju oftast lugnare) men inte sällan börjar de när de får honor att passa.

Min hane kastrerades som åttaåring och strilar idag bara på buskarna utanför huset. 14 år gammal, totalhunsad av honan hemma, men ute ska han minsann visa de "frigående" hanarna att han fortfarande är tuff :rofl:

Men om man väljer att enbart ha honor och parar dem med någon annans hankatt, vad kostar det då ungefär? (För en renrasig norsk skogkatt)

Tack för alla råd föresten, kom gärna med fler! =)

Parningen ligger väl runt 5000:- skulle jag tro, det är för parning och kattungar. Men det beror lite på hur hanens ägare vill ha betalt, tar han/hon betalt per unge så kan det dra iväg.

Parning kostar mellan 500-1000:- och sen dryga 1000-lappen per levande unge. Detta är väl mest ett snittpris.

Man kan ju inte se på små kattungar hur dom kommer passa ihop som stora, köper man ett eget avelspar så kan det ju lika gärna sluta med att katterna man köpt inte alls passar ihop. Det ska ju stämma stammässigt, utseendemässigt samt tempramentsmässigt.

En varning dock, det är dyrt att föda upp katter. Du kan sitta med en kulls om kostat tiotusentals kronor om det blir tok hälsomässigt. Det gäller att ha en stor budget, ett kejsarsnitt på jourtid kostar väl närmare 10.000:- bara det. Om man har otur alltså.

Senast ändrad:

Men om man väljer att enbart ha honor och parar dem med någon annans hankatt, vad kostar det då ungefär? (För en renrasig norsk skogkatt)

Norsk skoghatt får du nog betala mellan 500-1000 kr per kattunge för i parningsavgift (skulle tro att det ligger närmare 500 kr/kattunge än 1000 kr/kattunge). En del hankattsägare tar en fast avgift på 500-1000 kr och sedan ett styckerpris medan vissa struntar i den fasta avgiften. Sedan finns det väl ett fåtal som tar en klumpsumma, men det är inte särskilt vanligt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 277
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat