ökar efter hinder

Polly_Mulle

Trådstartare
Har lite problem med hoppningen fortfarande. Nu har vi i alla fall kommit så långt att jag inte är rädd längre (stort framsteg) och jag har full kontroll på gångart och tenpo fram till hindret, kan korta ner ordentligt och han "rinner" inte iväg från mig, men jag har däremot svårt att få tillbaka honom efter hindret så när vi ska hoppa banor känns det som om det bler mer springigt och hetsat efter varje hinder.
Någon som har lust att ge bra övningar och tips. Att bara bryta av till trav är nemas problemas utan att korta ihop galoppen är värre. Hur hade ni hanterat detta? Bara ligga på volt med mindre hinder och rulla på - ta upp och hoppa igen? Eller annat sätt?

Sv: ökar efter hinder

Jag hade nog försökt hitta ett sätt att jobba med balansen fram till och över hindret, det är oftast för att hästen landar i obalans som den drar iväg efteråt. Hade själv lite problem med det där för några år sedan, jag fick lära mig att räta upp överlivet mer i landningarna så att jag inte störde min häst. lycka till!

Jag skulle nog hålle med SWE det behövs inga stora skutt för att hästen ska hamna i obalans. :p

men hästen i fråga är inte obalanserad, han blir het. Jag kännr igen den känslan, har ridit och hoppat en hel del innan jag blev rädd för några år sedan.

Okey. :p Han kanske känner på sig att du är lite osäker, och tar chansen när han känner att du är lite i obalans och "sticker" när han känner det? Det kan vara så lite som gör att han gör så, tränar du för någon? Alltid lättare för en på marken att se dina "fel" eller om det nu är hästens.. Än en framför datorn! :)

Jag har också en het häst. Vi har övat mycket på att göra halter efter hindrena. Även halter mellan två hinder på samma linje. Funkar bra tycker jag.

Har även en galoppövning på serpentiner som är otroligt bra för att få kontroll på galoppen. Den har hjälp oss massor! :bump:

Har ingen hopptränare just nu, är mest dressyrintresserad och hoppar lite mest för att det är roligt och så är det ju nyttig gymnastik. Att han tar alla chanser att öka på är klart, det är ju roligt!

ano: Serpentiner låter som en bra idé, det ska jag komma ihåg!

Mmm, det är såå kul att hoppa! :bump:

Förmodligen är det väl så att hästen lugnar ner sig när den får hoppa mer kontinuerligt. Det är även nyttigt att rida hästen när det står hinder och bommar och samtidigt som andra hoppar för att ta bort känslan av att "det händer nåt jättespännande" varje gång det vankas hinder.

Lycka till!

Sant, det bruklar lugna sig om det hoppas lite oftare, sen får jag väl lägga in mer lydnadsträning när det är bommar framme antar jag...

hoppa oftare, jobba mkt med halter då, och kanske 2 dressyrpass i veckan med bommar, och halter.

kanske studs så han mjukas upp och får mkt hinder :p

Han är mjuk och vrållydig på marken, rider honom helt utan träns även i galopp, volter osv.
Och jag har lärt mig samla ihop honom innan hinder, så det är väl bara mer dressyr med bommar som gäller gissar jag...

Jag skulle göra så att jag låter det ta den tid det tar att få ner den i ett bra tempo igen. Låt den gå iväg några galoppsprång efter hindret utan att du tar i den och sen sätter du dig ner och plockar upp den succesivt igen... när den är tillbaka så hoppar du igen.
Ofta så kan det bli så att heta hästar blir ännu hetare av att man har någon form av dragkamp efter varje hinder.

Har tyvärr ingen övning på minnet just nu som skulle kunna passa.. detta är ett tips som jag har fått av en tränare då min häst kan rusa iväg lite efter hindrena... främst när man inte hoppat på länge.

Hoppas du får ordning på det.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka