Ökad törst

squarepants

Trådstartare
Någon som vet vad det kan bero på? Sedan tidigt i våras har jag blivit väldigt mycket mer törstig. Jag dricker en vanlig dag ungefär 3,5 liter och ändå är jag törstig. Jag har inget krävande jobb med rör på mig många timmar om dagen (Cyklar på jobbet).

Jag funderat nästan på om drickandet blivit en tvångstanke, för jag kan bli väldigt stressad och nära panikslagen om jag t ex åker bil och inte har vatten med mig. Men samtidigt så började törsten ganska plötsligt i våras och utan att jag gjorde några drastiska förändringar i varken livet eller kosten.
 
Sv: Ökad törst

Har du nån kompis med diabetes?

Be att få ta ett enkelt blodsocker. Så kan åtminstone det uteslutas.

Diabetes mellitus. Mellitus lär betyda vattenrör. Obehandlade diabetiker dricker kopiöst och är trötta.

tanten - diabetiker
 
Sv: Ökad törst

Ibland blir jag törstiga av mer jag dricker, och kissar... Det sätter iaf fart på mina njurar och jag kissar hela tiden. Kissar du mycket eller förbrukar du faktiskt allt vatten?
 
Sv: Ökad törst

Har du nån kompis med diabetes?

Be att få ta ett enkelt blodsocker. Så kan åtminstone det uteslutas.

Diabetes mellitus. Mellitus lär betyda vattenrör. Obehandlade diabetiker dricker kopiöst och är trötta.

tanten - diabetiker

Diabetes betyder "rinna igenom" och mellitus "söt som honung" :) Förr i världen konstaterades diabetes av läkare genom att smaka på patientens urin som tydligen smakar sött på obehandlade diabetiker.
 
Sv: Ökad törst

Tack för tips! Men diabetes var min första tanke med så jag tog bm-test ett par dagar i rad med hjälp av en vän, och det låg aldrig över 5,8 utan snarare neråt 3,5-4,5 särskilt på morgonen. Har bara erfarenhet av att man gärna ligger högt på typ 2. Kanske får göra en kurva igen med en annan apparat för att vara säker :)
 
Sv: Ökad törst

Jag håller med om någon som sa att man kunde bli lite konstig om man dricker för mycket vatten. Men det borde kanske inte hålla i sig så länge? Om jag dricker för mycket vatten en dag (för jag tror jag behövde) kan jag bli lite yr, mer törstig osv. Kisset blir genomskinligt, tror jag knaprat lite salt, tränat, druckit mindre och blivit bättre.

Eller så är det bara varmare på våren?
 
Sv: Ökad törst

Diabetes betyder "rinna igenom" och mellitus "söt som honung" :) Förr i världen konstaterades diabetes av läkare genom att smaka på patientens urin som tydligen smakar sött på obehandlade diabetiker.

Lägger till att diabetikers urin ofta luktar acetonliknande. Man kan känna det ganska väl i vården om man går in på en toalett där en diabetiker kissat.
 
Sv: Ökad törst

Någon som vet vad det kan bero på? Sedan tidigt i våras har jag blivit väldigt mycket mer törstig. Jag dricker en vanlig dag ungefär 3,5 liter och ändå är jag törstig. Jag har inget krävande jobb med rör på mig många timmar om dagen (Cyklar på jobbet).

Jag funderat nästan på om drickandet blivit en tvångstanke, för jag kan bli väldigt stressad och nära panikslagen om jag t ex åker bil och inte har vatten med mig. Men samtidigt så började törsten ganska plötsligt i våras och utan att jag gjorde några drastiska förändringar i varken livet eller kosten.

Jag kan få törst som inte släcks med vätska ibland och det har avhjälpts med lite salt. Detta har dock varit i perioder då det varit varmt, jag har svettats mycket av annan anledning. Jag äter inte mycket salt normalt (inga salta snacks eller extrasaltad mat).
 
Sv: Ökad törst

Samma här, och inte så mycket färdigmat eller restaurangmat och inga jättemängder köpt bröd o skinka. Jag tror nog att man då inte nödvändigtvis slår i socialstyrelsens beräknade skyhöga saltintag.
 
Sv: Ökad törst

Någon som vet vad det kan bero på? Sedan tidigt i våras har jag blivit väldigt mycket mer törstig. Jag dricker en vanlig dag ungefär 3,5 liter och ändå är jag törstig. Jag har inget krävande jobb med rör på mig många timmar om dagen (Cyklar på jobbet).

Jag funderat nästan på om drickandet blivit en tvångstanke, för jag kan bli väldigt stressad och nära panikslagen om jag t ex åker bil och inte har vatten med mig. Men samtidigt så började törsten ganska plötsligt i våras och utan att jag gjorde några drastiska förändringar i varken livet eller kosten.
Eftersom du rör dig mycket, även om det inte är så ansträngande så hade jag testat att äta lite extra salt för det kan vara så att din kropp behöver mer vätska, men utan saltet så kan den inte ta upp det du häller i dig utan det rinner bara rakt igenom.

/Camilla
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 051
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 281
Kropp & Själ Är det någon här som har någon slags teori om varför jag plötsligt börjat få en massa munsår igen, orsakat av herpes simplex typ 1...
2
Svar
22
· Visningar
2 169
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp