Ökad tölt!

Gullan86

Trådstartare
jag har en liten fråga nu när det börja bli aktuellt:)

vad använder ni för kommando/hjälper när ni rider hästen i kort tölt VS Ökad tölt.
även arbetstölt och ni har några speciella skilnader där emellan.
använder ni tex något ljud eller annat tecken så hästen vet att den ska öka eller korta sig?.

vad använder ni för kommando i passen?

hur har ni även tränat fram er ökade tölt och en bättre bärighet?
hur gjorde ni när ni böjade träna hästen i ökad tölt och hur många "år" tar det att få fram en bra ökad tölt med mkt explosivitet?

:banana:

Sv: Ökad tölt!

vad använder ni för kommando/hjälper när ni rider hästen i kort tölt VS Ökad tölt.
använder ni tex något ljud eller annat tecken så hästen vet att den ska öka eller korta sig?.

hur gjorde ni när ni böjade träna hästen i ökad tölt och hur många "år" tar det att få fram en bra ökad tölt med mkt explosivitet?

På sista frågan kan jag iaf svara att jag tränat min travtaktiga häst sedan -05 då han inte alls var töltsatt, små ökningar går an men han har absolut inte ngn stabil ökad tölt än, vi ökar genom att jag sätter mej längre bak i sadeln, har inget speciellt ljud eller kommando jag använder, det funkar iaf på honom.

På sista frågan kan jag iaf svara att jag tränat min travtaktiga häst sedan -05 då han inte alls var töltsatt, små ökningar går an men han har absolut inte ngn stabil ökad tölt än, vi ökar genom att jag sätter mej längre bak i sadeln, har inget speciellt ljud eller kommando jag använder, det funkar iaf på honom.

När min häst ska passa så driver jag henne med skänklarna och har ganska fria tyglar. Då kommer passen :D

Så här jag gör jag för att få Vattar i pass:
Fattar galopp och driver honom i längre form,
sen sitter jag till, tar i vänstertygel (väldigt lätt nu) och vickar till med högrahöften så han får fram höger fram,
Och sen lägger han sig i pass.
Driver med skänklarna rätt långt bak.
Smackar endast då han ska gå upp i galopp.

Ska du lägga Thengill?!:p

När jag rider mina hästar i kort eller ökad tölt gör jag typ så här:
I kort tölt fångar jag upp mycket mer med sätet, vilket ör att det också går långsammare.
I ökad släpper jag fram dem mer, så att de liksom hamnar mer framför mig, eller ja, de är svårt att förklara :p Känslan är iaf uppförsbacke (givetvis ska det vara det i kort tölt också, men i den ökade ska de liksom gå mer frammåt samtidigt, svårt att förklara, men lite som en motorbåt)
Ljud är väl isf smackningar, men det gör jag ju i båda tempona...

Med passen gjorde jag så här när jag tränade den:
Fattade galopp, lät galoppen vara rätt flack, och satt till lite mer, framför allt på det sittbenet på den galoppen jag hade (alltså typ trycka fram/ner den höften) och han la sig

Ökade tölten har kommit mer och mer, vi har nu tränatr i 3 år (:eek: ), men då var han å andra sidan i princip precis töltsatt när i började, och så har vi ju haft ungefär 1 års "uppehåll" då vi tränade passen (var inte lika fokuserad på den ökade tölten då)
Bärigheten följer ju liksom lite merd från de kortare tempot som man ökar från (förutsatt att man då inte tar från galopp, men där ska man ju iaf ha bärighet...) men även tempoväxlingar är bra, att gå från ett kortare tempo där hästen har bra bärighet, öka ett par steg och sedan ta ner (hästen måste ju då komma tillbaka hela vägen till bakbenen och vinkla dem)

Jag brukar hålla i och driva skitmycket samtidigt som jag säger "ööka" och när jag ska sakta ner till långsammare säger jag bara "minska" eller "höööw"

Hm... men att luta sej bak, det brukar ju menas med att dom ska sakta ner...:crazy:

Men hon skrev ju aldrig att hon lutade sig bakåt, snarare att hon satte sig aningen längre bak i sadeln, vilket hon kanske gör för att få den känslan som man vill ha, att hästen "stiger" framför sig? Vad vet jag

Hm... men att luta sej bak, det brukar ju menas med att dom ska sakta ner...:crazy:

Jag hjälper min häst att tölta genom att sätta mej längre bak i sadeln, flytta tyngdpunkten mer bakåt så att risken är mindre att all tyngd hamnar där fram.
Det har fungerat på de hästar jag ridit, lutar jag mej fram hade han inte kunnat öka tölten utan snarare fallit i trav snabbare.

Men hon skrev ju aldrig att hon lutade sig bakåt, snarare att hon satte sig aningen längre bak i sadeln, vilket hon kanske gör för att få den känslan som man vill ha, att hästen "stiger" framför sig? Vad vet jag

Nja inte direkt att hästen ska stiga framför mej heller utan att jag vill få mer tyngd mer bakåt helt enkelt, nu är det ju inte så att det blir mkt mer verkan då sadeln inte har obegränsat med plats men det har funkat bra.

Så har jag oxå gjort med min yngre valack när vi testat pass & det har funkat, han fattar både från tölt & galopp så han har inga som helst problem med det, däremot är han inte direkt passtränad, då hade jag tränat honom att fatta pass genom att sätta ena skänkeln på samma sida han ska sätta ner frambenet i galoppen så det blir mer "kontrollerat, bestämt " liksom:)

Om du ska sakta ner hästen på rätt sätt så ska du ju inte göra det med ord. Du vill ju att hästen ska gå ner i korttempo genom drivning bakifrån, inte genom att hamna på bogarna. I alla tempona är det ju drivning som gäller förstås.
För att en häst ska kunna gå kort tempo med bärighet krävs det ju att hästen är stark nog att kunna vinkla bakbenen på ett bra sätt också. Kort tempo med bärighet krävs ju mer av hästen än ett ökat tempo, om tempot finns förstås. Men det är ju att testa träna ökat på vägen hem kanske där hästen är pigg och vill, kanske också ha en draghäst som ökar så får man ju testa driva sin egen så långt det går.

Om du ska sakta ner hästen på rätt sätt så ska du ju inte göra det med ord. Du vill ju att hästen ska gå ner i korttempo genom drivning bakifrån, inte genom att hamna på bogarna. I alla tempona är det ju drivning som gäller förstås.
För att en häst ska kunna gå kort tempo med bärighet krävs det ju att hästen är stark nog att kunna vinkla bakbenen på ett bra sätt också. Kort tempo med bärighet krävs ju mer av hästen än ett ökat tempo, om tempot finns förstås. Men det är ju att testa träna ökat på vägen hem kanske där hästen är pigg och vill, kanske också ha en draghäst som ökar så får man ju testa driva sin egen så långt det går.
Jag gissar på att du menade det här till mej, och inte till chrystler. Jag driver självklart ner i det lägre tempot och tar i tyglarna, men jag använder också rösten då han lyssnar mycket på den.

Jag antar att det var ett knapplån?

I kort tempo vill jag ha hästen mer under mig än vad jag vill ha i ökade tölten. I ökade tölten ska jag ha honom mer framför mig & i uppförsbacke.
När jag ska öka så höjer jag handen en aning & driver :p

Gör som brandybus & försöker få galoppen flack genom att ställa mig upp litegrann men precis innan läggningen sätter jag mig ner. Om han inte tar läggningen genom tygeln så lutar jag mig utåt & trycker med ytterskänkeln. Då funkar det alltid för mig :)
I passen så sitter jag mer "i" honom än vad jag gör i ökade tölten :)

Eftersom min kunde ganska bra ökad tölt när jag fick honom så vet jag inte riktigt hur lång tid det tar. Men med tanke på bärigheten, styrkan & snabbheten så skulle jag tro att det tar ett par år.
Jag tycker nog att Askurs ökade tölt har blivit bättre sen vi fick honom, men jag vet inte riktigt vad andra tycker. :p

Eftersom denna tråden handlar om ökad tölt, så måste jag bara få berätta en sak :D

De två senaste dagarna när jag ridit Gauti har han varit pigg och explosiv i galoppen :) Han brukar inte vara så alltid annars, men i alla fall så efter galoppen när jag tagit ner han till tölt, så har han töltat helt rent i ökad tölt och fort fick det :bump: Är så glad över det, då jag inte trodde detta fanns i min häst :rofl: Och det var hur underbart som helst :love:

Eftersom denna tråden handlar om ökad tölt, så måste jag bara få berätta en sak :D

De två senaste dagarna när jag ridit Gauti har han varit pigg och explosiv i galoppen :) Han brukar inte vara så alltid annars, men i alla fall så efter galoppen när jag tagit ner han till tölt, så har han töltat helt rent i ökad tölt och fort fick det :bump: Är så glad över det, då jag inte trodde detta fanns i min häst :rofl: Och det var hur underbart som helst :love:

Åh, vad roligt!

Jag tränar också tölten, mest arbetstempo och mellantempo, men

jag vill gärna få till den ökade tölten och i bland brukar jag driva på

henne så jag får några steg, då får man vara nöjd, och ta mer och

mer för hon e inte rider i ökad tidigare :p

Åh, vad roligt!

Jag tränar också tölten, mest arbetstempo och mellantempo, men

jag vill gärna få till den ökade tölten och i bland brukar jag driva på

henne så jag får några steg, då får man vara nöjd, och ta mer och

mer för hon e inte rider i ökad tidigare :p

Ja, man får göra så eller passa på då dom väljer det själv när dom är pigga och frammåt :)
Några steg är ju bättre än inga steg alls :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024