Ökad hunger på äldre hund?

Sasse

Trådstartare
Under senare tid så har vår hund verkat få ökad hunger. Jag säger verkat eftersom det inte är helt klart om det handlar om ökad hunger eller om han endast är sugen på något gott.

Han har under de senaste 1-2 veckorna haft för vana att kolla om katten har någon lämnad mat, och han har också ofta stått och hängt vid skafferidörren där det finns Frolic. Vi har inte reagerat på detta då han har haft sådana perioder tidigare i sitt liv och alltid gått ifrån om man sagt till honom. Men den senaste tiden och speciellt de senaste 2-3 dagarna har det blivit allt oftare att han kollar kattmaten eller går och hänger utanför skafferidörren. Igår så tror jag att han stod vid skafferidörren i stort sett hela dagen. Oavsett om han fick något, tilltugg eller middag, så gick han och ställde sig där igen. Om man säger till honom på skarpen så går han och lägger sig, men går tillbaka efter en stund igen.

Han är dock inte glupsk och äter inte direkt om han får mat serverad. I morse när han fick frukost så ratade han det och ställde sig vid skafferidörren istället, det är därför det känns lite tveksamt att det skulle handla om enbart hunger?

Någon som har någon idé om vad det kan handla om? Hunden är alltså 10 år.

Sv: Ökad hunger på äldre hund?

Jag har en 10årig gubbe här hemma som beter sej likadant, han har varit totalt fixerad vid mat det senaste året:grin: han är inte jätteimpad av sin vanliga mat utan det ska va smask! Bullar helst!!
Vi var på seniorkontroll igår och allt är ok, han vill helt enkelt bara ha lite extra gotta i skålen..
Veterinären tyckte inte jag skulle bekymra mej, i och med att alla värden är toppen och han inte beter sej konstig på annat vis.
Men han kan stå och glo på en påse bullar i evighet och han har börjat stjäla ifrån soffbordet när ingen ser på:cool:
Han har ingen förändring i vikt.
Jag tror bara han helt enkelt tycker det är en äldre herres rätt att få lite kakor! Det gillar ju alla pensionärer;)

/LL

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka