ÖKA steglängden!

Sv: ÖKA steglängden!

Japp, fånga upp energin med säte och halvhalter direkt innan det blir springigt, och försök få det hela mjukt, det får inte bli ryckigt. Lycka till:)

Han tappar gärna lite takt när man försöker göra ökningar, nått ben som inte hänger med :) Men jag ska försöka med kortare tempoökningar imorgon och hoppas på bättre resultat. tack för hjälpen:)

Min häst har inga problem med att öka men hon hade det till en början när ja köpt henne, men jag övade över lite för långt avstånd över cavalettibommar o lärde henne ett kommando precis när hon tog fina långa steg över o även ökande steg....det kanske kan fungera för dig med :)

Min häst har inga problem med att öka men hon hade det till en början när ja köpt henne, men jag övade över lite för långt avstånd över cavalettibommar o lärde henne ett kommando precis när hon tog fina långa steg över o även ökande steg....det kanske kan fungera för dig med :)

ja, det kanske kunde funka =) vad har du för kommando då? det får ju inte va alltför synligt när man ska ut på dressyrbanorna :)

Min häst har lite problem med att öka steglängden. Han liksom bara pinnar på ännu snabbare med benen :p

Tips på hur man kan rida eller göra för att få honom att öka längden på stegen? Undernedsittning då. I lättridningen är det ju något lättare, bara att rida lätt långsammare. :grin:

Hej.
Köpte en ridskolehäst 7 år i vår/vintras 2008. Han gick då med snodd och som en symaskin i steget, tråkig skritt och orkade inte bära sig i galoppen.
Det visade sig ha många faktorer som jag nämner i korthet:

Ont i ryggen, låsningar = equiterap. FLERA behandlingar. Låsning i bogen fixades efter två behandlingar. Fel sadel = bytte till en där jag hamnar längre fram i sadelläget.
Extra i fodret: djävulsklo under en period (butta går oxå bra).
Ridning: I våras. Ut i terrängen och MYCKET skritt på väg. Lång tygel, sträcka ut halsen.
Klättring så småningom. Rulla på galopper i jämnt tempo ute.
Löshoppning först.

Sommar och höst: Ute mkt, öppna och sluta i skritt ett par steg i taget först.
Hoppning ute och inne. Studs så småningom.
Hittade en SUPER tränare! Hon red honom med jättefin hand så han blev lång och låg. Lite i övertempo men ALLTID i TAKT. Mkt halvhalter som rekommenderats i tidigare inlägg.

Nu i höst efter behandling och rätt ridning är han så fin!
Skritten är en helt annan! Jag riktigt känner hur han rör sig i ryggen.
Traven likaså. Galoppen börjar bli bättre. Fina muskler börjar han få i bak och hals! :)
Mkt öppna i dressyren på långsidor då han vill svänga in/ut baken i galoppen. Mkt tempoväxlingar och övergångar. Halter och två steg bak och direkt fram på tygeln.
Stretchar honom ibland innan, ibland efter.

Tar nog fram till sommaren innan ryggen slutar krampa i musklerna helt bakom sadelläget.
Men med behandling och bra ridning så kommer han bli en riktig dressyrhäst ;)

Tävlat hoppning två ggr nu i höst och blivit nolla och placerad i alla klasser. Hade ingen trott på ridskolan! Inte jag heller...

Kämpa på! man blir så glad när det går framåt!

Lycka till.

Kul att det gått så bra för er!

Jag provade på att öka steglängden och drev med MKT MKT säte, och det blev faktiskt en riktigt fin ökning :)

Jag förstod att det skulle reageras:). Nu var jag inne på tömkörning. Då finns det inte så många hjälper att tillgå röst pisk eller så kan man driva med tömmen = rycka hästen i munnen

Han tappar gärna lite takt när man försöker göra ökningar, nått ben som inte hänger med :) Men jag ska försöka med kortare tempoökningar imorgon och hoppas på bättre resultat. tack för hjälpen:)

Om du har tillgång till en lätt uppförsbacke så passa på att träna där, det brukar underlätta. Men modellen att minska traven lite så du kan "öka till normaltrav" för att när detta funderar öka en liten aning till gör att du kan hitta kontrollen och komma underfund med var gränserna just nu går för vad ni klarar utan att tappa takt och/eller balans.

När halvhalterna sitter, blir ökningarna lättare. Hästen måste kunna ta en halvhalt och "stanna" kvar efteråt, så att den inte trycker på framåt så fort man lättar, vilket hopphästar ofta gör. När hästen kan detta, kan man trycka på lite mer framåt med säte etc. Ofta sitter svårigheten i hästens balans, så det gäller att man känner när hästen är på väg att trilla på bogarna och bli springig, så att man kan göra en halvhalt innan och få tillbaka vikten bakåt. Det gäller ju också att man själv sitter kvar på hästens rygg och inte trillar framåt i drivningen, då tippar man ju själv fram hästen på bogarna.

Håller med om korta sträckor. Brukar tänka 3-temporidning som basic, dvs normaltrav, kortare trav och längre trav (steglängd, alltså) i fast antal steg, tex 8. Sedan varierar jag mellan, ofta får man börja med normal - kort och lägga till längre steg när hästen slappnat av alt kommit längre i sin utbildning. Jag brukar inte heller "maxa" ökningen utan börja med lite antydningar och sedan successivt utöka steglängden så att jag känner att jag hela tiden har hästen med mig.

Hästen får absolut inte dyka. Den ska vara lätt i handen i ökningen och går den nedåt lyfter jag upp men utan att gå bakåt med handen, och lättar genast, vill att hästen ska stanna kvar "uppe" med framdelen.

Ja vi har båda lättare uppförsbackar och riktigt branta! Så ska nog prova att öka där! När vi travar lätt uppåt har jag ju faktiskt, nu när jag tänker efter, märkt att han länger på steget!

Okej, så driva med sätet är det som gäller? Brukar du lägga fram handen något eller har du den i samma läge? Tack för ditt svar!!

Jag tror ju aldrig min häst har blviit lärd ökningar i trav ens :) Han har inte blivit lärd mkt alls faktiskt tidigare :d

jag mjukanar bara i händerna och rider med sätet :banana:

Har du tillgång till ridbana/ridhus och bommar kan det vara en hjälp. Att hästen blir springig kan vara är ett tecken på att den tycker det är jobbigt. Om du lägger markbommar och travar över dessa får du hjälp av bommarna och gratis styrketräning. Du kan sedan använda "känslan" när du rider utan bommar.

Lycka till!

Man lär en häst att länga på steget utifrån en samling.
Tidigare när vi har gasat så har ju det betydit galopp, nu gör det helt plötsligt inte det, kan vara en smula förvirrande.

Jag rider öppna på kortsidan, rätar ut efter hörnet och klämmer till, då ökar nästa alltid hästen om öppnan är korrekt utfört. Viktigt att i början bara begära några steg, att bara sitta och gasa eller använda spö brukar inte hjälpa.

Har hästen svårt för rörelsen öppna kan du använa annan sidvärts, tex skänkelvikning, men då får du rodda om innan hörnet. Eller köra skänkelvikning längs väggen, efter halva långsidan, räta ut och klämma till.

Jag skulle prova ute- hemåt- för att se om han kan. Han har nog aldrig fått öka rätt. rid lätt.
sen skulle jag göra som bl. a Blandrastik skrev.
Bromsa inte utan låt honom sakta in själv. Han måste börja våga tänka- jag får öka utan att ngn bromsar på en gång.

Sätt takten med sätet! Beröm när han försöker.

Tack för alla bra svar!

Har tillgång till padock, och ska lägga in bommar någon dag i veckan, och öva med dem! :d

Som ett annat svar att utgå från samling t.ex öppna, gjorde jag när jag red honom igår och då gick det över förväntan faktiskt! Och givetvis får han mkt beröm. Spö går inte ens att rida med på honom, så ingen risk att jag tar till spö för att få fram honom och länga steget :D

Jo, när jag rider ut med honom och rider lätt och inte rider lätt "för fort" så ökar han steget, men jag kan ju inte göra på samma sätt i nedsittningen!

men när han väl lärt sig göra ökningar kommer han nog vara urläcker, för han har fint steg och enorm utstrålning :love:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama