Sv: ÖKA steglängden!
Min häst har lite problem med att öka steglängden. Han liksom bara pinnar på ännu snabbare med benen
Tips på hur man kan rida eller göra för att få honom att öka längden på stegen? Undernedsittning då. I lättridningen är det ju något lättare, bara att rida lätt långsammare.
Hej.
Köpte en ridskolehäst 7 år i vår/vintras 2008. Han gick då med snodd och som en symaskin i steget, tråkig skritt och orkade inte bära sig i galoppen.
Det visade sig ha många faktorer som jag nämner i korthet:
Ont i ryggen, låsningar = equiterap. FLERA behandlingar. Låsning i bogen fixades efter två behandlingar. Fel sadel = bytte till en där jag hamnar längre fram i sadelläget.
Extra i fodret: djävulsklo under en period (butta går oxå bra).
Ridning: I våras. Ut i terrängen och MYCKET skritt på väg. Lång tygel, sträcka ut halsen.
Klättring så småningom. Rulla på galopper i jämnt tempo ute.
Löshoppning först.
Sommar och höst: Ute mkt, öppna och sluta i skritt ett par steg i taget först.
Hoppning ute och inne. Studs så småningom.
Hittade en SUPER tränare! Hon red honom med jättefin hand så han blev lång och låg. Lite i övertempo men ALLTID i TAKT. Mkt halvhalter som rekommenderats i tidigare inlägg.
Nu i höst efter behandling och rätt ridning är han så fin!
Skritten är en helt annan! Jag riktigt känner hur han rör sig i ryggen.
Traven likaså. Galoppen börjar bli bättre. Fina muskler börjar han få i bak och hals!
Mkt öppna i dressyren på långsidor då han vill svänga in/ut baken i galoppen. Mkt tempoväxlingar och övergångar. Halter och två steg bak och direkt fram på tygeln.
Stretchar honom ibland innan, ibland efter.
Tar nog fram till sommaren innan ryggen slutar krampa i musklerna helt bakom sadelläget.
Men med behandling och bra ridning så kommer han bli en riktig dressyrhäst
Tävlat hoppning två ggr nu i höst och blivit nolla och placerad i alla klasser. Hade ingen trott på ridskolan! Inte jag heller...
Kämpa på! man blir så glad när det går framåt!
Lycka till.