OK - vart ska jag resa?

Sv: OK - vart ska jag resa?

Utgår inte alla från Kastrup när de flyger?

Jovisst gör alla det. Det är ju bara att åka ner med tåg dagen innan, övernatta hos kompisar och redan nästa dag så, vips! är man i Prag i ett nafs! Och så upprepar man trevligt nog proceduren på hemvägen. Perfekt för en weekend. :D

Hur smidigt som helst!:D

I somras gjorde jag en tripp till Grekland via Göteborg, så du har min fulla förståelse.:D Fick skjuts med ett par jag känner till Göteborg, eftersom det var därifrån planet till den lilla militärflygplatsen Preveza gick. På vägen upp stannade vi i Båstad på nån sorts garden party för åldrande kirurger, komplett med fruar vid armen och hatt. Övernattning hos vänner i Göteborg och upp vråltidigt för att åka till Landvetter. Samma procedur på hemvägen, dock utan garden party.

Jag har inte ägt ett pass på snart 20 år... Resor har av en mängd anledningar helt enkelt inte varit prio i livet.

Nu har jag fått ett presentkort på ett par tusen på en resebutik. Inser att jag kanske ska skaffa pass då...

Men vart reser en 50+ tant på egen hand? Konst, kultur och miljöer är vad jag vill uppleva. Shopping roar inte, nöjesliv är jag för gammal för. Sol är inte min grej (inte för varmt med andra ord).
Jag talar vettig engelska men ingen tyska och har bara rudimentära spår av franska.

Ett veckoslut verkar vettig. Men som sagt - vart reser en ensam tant?

För att ge lite andra förslag än de självklara som Berlin, som det går att inleda sin bekantskap med under en långhelg, så varför inte Tjernobyl?

Amsterdam är också rätt hanterbart, att kombinera med lite platta landskap.

Men varför inte Riga, kulturhuvudstad 2014.

Jag haller med om Edinburgh ... en fantastisk stad med massor att se. Bara Edinburgh Castle tar en hel dag att se. Jag spenderade 3-4 dagar med att ta taget till Edinburgh medan maken jobbade i Helensburgh. En fantastisk stad!

Liverpool skulle jag vilja åka till, gillar man dessutom The Beatles så finns det mycket att se.
I Stor Britannien finns det många olika ställen att åka till, hela Cornwall skulle jag vilja åka tillbaka till, och så alla ställen som andra har sagt.

Men jag gillade även Talinn och skulle vilja åka till Riga.
En riktigt nära stad som ändå är utomlands är Helsingfors, många vackra byggnader och deras historia är starkt ihop kopplat med den svenska historien, tex Sveaborg var väldigt spännande. Men den har även många spår av den ryska historien, och utöver det så finns det mycket museum och konstutställningar. Vi klarade oss till stor del på svenska med hjälp av engelska. ;)

Amsterdam säger jag, och resa när tulpanerna blommar som praktfullast, det är underbart vackert om du vill uppleva färggrann miljö som gör en glad.

Jag tycker Amsterdam är riktigt mysigt att bara gå omkring i, med sina alla kanaler (där det anordnas guidade båtturer om man så önskar) , stora och små marknader, gamla stadsdelar och tulpanlandskap. Det finns en hel del sevärdigheter utöver det också naturligtvis, som Anne Frank museumet och Van gogh museum.:). Sist jag var där hittade vi även in i en ganska stor djurpark om man nu tycker sånt är roligt/intressant. Kan även vara skoj att bara se Red light district på nära håll och se alla coffeeshop`s i staden eftersom det är så annorlunda än här hemma. Älskar Amsterdam.

Tillägg: Prag är också väldigt vackert, men går inte jämföra i mina ögon.

Senast ändrad:

Jag utgår alltså från Arlanda. Vill inte flyga många timmar så jag vill nog inte sitta på flyget mer än några få timmar. Och budgeten är också tajt. Presentkortet (en avtackningsgåva) är på två tusen och jag vill inte lägga mer än ett par tusen till.

Helsingfors har jag varit i ett antal gånger. Köpenhamn är nära nog att bila ner till. Tallinn är nog mera läge för en kryssning?

Men i övrigt dyker det upp massor av roliga förslag. ska nog skriva ut tråden så småningom.

Hihi, nu har du snart fått tips om varenda stad i Europa! :D Ingen har dock föreslagit Dublin, så nu gör jag det. Mycket trevligt! Dessutom nära och inte så dyrt.

Jag föreslår Florence! Otroligt vackert, historiskt, många museer och härliga restauranger.

11131_1089527017308_4664299_n.jpg

Brunelleschis duomo i Florence.

Budapest är mitt självklara val. Jag som ALDRIG skulle välja en storstadsresa frivilligt hamnade där av en slump och blev totalförälskad. Har varit där tre gånger på mindre än sex månader nu.
Tyvärr har Ryanair slutat flyga dit nu så det är inte sådär tokbilligt att ta sig dit längre (i september flög jag för 300 och nu i januari, jag och två barn för 800) men det är fortfarande överkomligt med tex Norwegian.

Man flyger dit på lite drygt två timmar och väl på plats är kollektivtrafiken fantastisk. Man tar sig snabbt dit man vill säkert och billigt.

God och billig mat och är man det minsta intresserad av 2a världskrigshistoria så finns det hur mycket som helst att se.
Minst en dag måste spenderas på något av termalbaden, jag har hittills provat de två största, Gellert och Széchenyi men nästa gång ska jag ta något mindre.

Jag åker ensam (förutom resan med barnen i januari) och trots att jag varit ute och vandrat på nätterna för att se de fantastiska byggnaderna när de är upplysta så har jag aldrig känt att "här borde jag nog inte gå". Och jag har heller aldrig haft några problem att förså eller göra mig förstådd på engelska, inte ens när jag begett mig utanför turiststråken.

Jag ska tillbaka i Juni (om jag kan hålla mig så länge!) och har faktiskt börjat försöka lära min lite ungerska och håller utkik efter lediga jobb.

Vem flyger man direkt med dit och hur lång är flygtiden?

Jag vet inte hur det ser ut från södra och västra Sverige, men Ryan air flyger till Pisa från Skavsta - åtminstone från vår till höst. Det går direkttåg från flygplatsen till Florens som tar 50 minuter. Flygtiden är två timmar.

Jag håller med Gabbi om att det är ett fantastiskt resmål. Det finns så himla mycket att se! Vi bodde på en olivgård förlagd på en kulle strax utanför stadsdelen i Castello som ligger en kvart med buss från centrala Florens. Där kunde man få vara med lära sig laga italiensk mat som sedan åts tillsammans med familjen. En kort promenad bort ligger en fantastisk Medicivilla och det var bara 5-10 minuters promenad till busshållsplatsen in till centrala Florens.

Ja, man kan flyga Ryan till Pisa tex, eller något av de större flygbolagen på Bologna. Tåget är 45 minuter har jag för mig därifrån.
Har också flugit direkt till Florens, men det var några år sedan. Alitalia då kankse? Runt 3 timmars flygtid.

Det går inga direktflyg till Florens från Sverige (mer än charter). När var i Florens så landade bara inrikesflyg där, men nu när jag precis tittade så såg jag att det går att flyga dit från ett flertal "utomitalienska" städer runt om i Europa. Samma sak gäller väl Bologna tror jag.

Ja just ja. Airtours är ju ett ypperligt alternativ att välja om man inte känner ett behov av att vara helt fri att välja boende. De flyger ju faktiskt direkt till Florens - riktigt billigt dessutom. :)

Nu blev jag själv sugen på en vårresa till Florens!

Jag utgår alltså från Arlanda. Vill inte flyga många timmar så jag vill nog inte sitta på flyget mer än några få timmar. Och budgeten är också tajt. Presentkortet (en avtackningsgåva) är på två tusen och jag vill inte lägga mer än ett par tusen till.

Har du en tajt budget tycker jag Prag låter ännu bättre, man får mycket för pengarna där! Det går dessutom lågprisflyg dit.

Ja just ja. Airtours är ju ett ypperligt alternativ att välja om man inte känner ett behov av att vara helt fri att välja boende.
Man kan väl boka enbart flygstol om man inte vill vara bunden till ett speciellt boende? Så har jag gjort flera gånger tidigare med Airtours till Grekland iaf :)

En stad jag inte kan rekommendera tillräckligt mycket är Sarajevo. Det är en kontrasternas stad, både vackert och trasigt. Massor med historia och kultur, god mat, billigt, vänliga människor och lätt att ta sig runt. Norwegian flyger dit.

Annars kan jag också slå ett slag för Wien och Salzburg. Speciellt Salzburg lämpar sig väl för en helgresa (det är inte så stort). Vacker natur, mysig gammal stadskärna, en hel del sevärdheter av olika slag. Norwegian flyger även dit och biljetterna är ofta väldigt billiga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka