OK - vart ska jag resa?

Sv: OK - vart ska jag resa?

Till alla -Tack! Blev en hel del att fundera på.

De största städerna går bort. Rom, London och Paris blir för mycket för en veckoslutsresa. Samma med väldigt lång flygresa.

Och nej, Tema och gruppresa är inte aktuellt. Jag är inte så ...kollektiv av mig.

Prag har andra sagt tidigare. Budapest också. Edinburgh var nytt - det ska jag också titta extra på. Samt Bratislava och Krakow. Wien har lockat länge men där tror jag att jag behöver flera dagar?
Och ska jag nu iväg så är det i vår eller i höst som är aktuellt. Inte försommar eller sommar.

Ska kolla med aktuell resebyrå vad de har av dessa städer.

Vad är för lång flygresa? Många åker ju på weekend till Madrid utan att tveka och dit är det fyra timmar, vilket jag inte tycker är farligt alls.

Vill du ha en riktigt kort flygresa så kan du ju välja Berlin. Häftigt, roligt, nära och billigt.

På tal om kort resa - Köpenhamn?

Och hur är det med städer som Oslo och Helsingfors? Jag har noll erfarenhet av dem men det är, beroende på vart en bor, kort resa om inte annat och det verkar ju vara städer som går att greppa på en weekend.

Edinburgh var nytt - det ska jag också titta extra på.

Edinburgh är väldigt trevligt, och omgivet av oerhört vackra landskap. Roligt också att folk pratar engelska utan att man förstår något alls, pga dialekten. :p

Jag skulle se Wien som lagom för en långhelg, men jag tycker personligen att Wien är lite för "uppsträckt", eller vad man ska säga. Välstädat, kanske?

Vad är för lång flygresa?

Nu vet jag inte varifrån Tanten flyger. Startar man i Stockholm är det betydligt färre resmål som kräver byten, än om man tex startar i Göteborg, för att inte tala om ännu mindre flygplatser. Att flyga några timmar och med byte, tycker jag är tröttsamt om det gäller en nöjesresa på ett par, tre dagar. Gäller det en jobbresa står jag ut med det.

Så det är ju en kombination mellan avstånd och hur planen går som avgör vad som är för långt.

Ytterligare en tanke, baserat på vad jag hört om staden, är att Manchester kanske skulle kunna vara en stad värd att besöka över en helg. De verkar ha ett relativt stort utbud av museum, parker osv som kan vara sevärda. Men det är bara vad jag hört, så någon med erfarenhet av staden kanske har mer att komma med.

Absolut! Jag förutsatte Stockholm (vilket var dumt) och då flyger man ju givetvis direkt Istanbul. Som sagt, då är inte tre och en halvtimme särskilt långt i mitt tycke.

Edinburgh är väldigt trevligt, och omgivet av oerhört vackra landskap. Roligt också att folk pratar engelska utan att man förstår något alls, pga dialekten. :p

Jag håller med! Det är verkligen vackert runt staden och skulle en tröttna på att vandra runt där (jag gör det inte) så är det inte svårt att ta sig lite utanför staden och se på omgivningarna.

Dessutom är stadens historia och deras "dolda staden"-guidningar otroligt fascinerande. Deras trädgårdar på våren är underbara och det Naturhistoriska museum är fantastiskt roligt att besöka om en har det intresset.

Jag skulle föreslå Lissabon, Valetta eller Bukarest.

Städerna har mycket historia, vackra byggnader och är helt fantastiska!
Vill man inte byta (alltså byta flyg/mellanlanda) går nog Bukarest bort.

Lissabon är fyra och en halv timme från Stockholm. Beroende på var tanten bor kan det ju vara för långt bort för hennes smak.

Absolut! Jag förutsatte Stockholm (vilket var dumt) och då flyger man ju givetvis direkt Istanbul. Som sagt, då är inte tre och en halvtimme särskilt långt i mitt tycke.

Göteborg är tyvärr rätt värdelöst ur flygsynpunkt. Jag klarar inte riktigt att riva upp allt möjligt och flytta till Köpenhamn enbart därför, men det händer att jag leker med tanken.

Från Göteborg är 3,5 timmars flygtid väldigt ofta uppdelat på två delsträckor, och bytet tar ju en himla tid, ofta.

På motsvarande sätt blir ju en resa längre av att man tex har 2-3 timmars resa till Arlanda, även om man sedan flyger direkt dit man ska.

Jag klarar inte riktigt att riva upp allt möjligt och flytta till Köpenhamn enbart därför, men det händer att jag leker med tanken.
¨
Det förstår jag!

I övrigt har jag gjort bort mig som typisk nollåtta som förutsätter att alla bor nära Arlanda. Så jag tar tillbaka allt jag sagt om långa flygtider etc! :o

¨
I övrigt har jag gjort bort mig som typisk nollåtta som förutsätter att alla bor nära Arlanda. Så jag tar tillbaka allt jag sagt om långa flygtider etc! :o

:D Jag tänkte på det och jag tänkte att du inte brukar göra så så värst ofta för att vara stockholmare. Lät därför bli att påpeka det (tills vidare). Och du kom ju på det själv. :D

Vid närmare eftertanke, tror jag att det där är första gången jag upplever att en nollåtta som gör en nollåtta kommer på det av sig själv - och inte försvarar sig. :)

Nu har jag inte alls läst igenom tråden utan bara svarar allra första posten.
jag hade åkt till Barcelona

Nej men det är sjukt pinsamt verkligen, ska gå och gräva ner mig lite. Försöker hitta på nåt till mitt försvar men lyckas inte fiska rätt på nåt. Såatte, jag går nog och lägger mig nu :p :D

Vid närmare eftertanke, tror jag att det där är första gången jag upplever att en nollåtta som gör en nollåtta kommer på det av sig själv - och inte försvarar sig. :)
Haha, du ser! Det fanns inget försvar för jag var bara så fel ute. Så kan det gå! :D

Jag kom på mig själv med att nästan hävda att det ju bara är en timmes flygning till Kraków och knappt 1,5 till Prag, men bet mig i tummen(det är väl det man gör när man nästan skriver fel?) i sista stund. Man behöver inte vara noll-åtta för att tro att världen kretsar kring ens del av landet.:D Utgår inte alla från Kastrup när de flyger?

Alltså, jag tycker inte att det är det minsta konstigt, tex med tanke på hur massmedia ser ut. Jag vet tex mycket mer om processen som föregick trängselskatterna i Stockholm än om motsvarande i Göteborg. Det ser massmedia till, säkert i all välmening.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka