OK - vart ska jag resa?

Sv: OK - vart ska jag resa?

Fast jag har varit där, alltså. Det kan väl vara för en åtta år sedan. Bara några dagar, visserligen. Shoppingen kan jag inte uttala mig om, jag kunde inte bry mig mindre när det gäller det. Oavsett var jag befinner mig, utom när det gäller livsmedel och vin.

Jag visste inte ens att den där grå bilden som jag fick är den gängse. Glasgow var ett helt oskrivet blad när jag åkte dit. Det var pga en konferens, men jag tog också med mig min mamma och min son och så reste vi runt en del i Skottland när jag ändå var där. Det var min mamma som gjorde liknelsen med bibelbältet, jag hade inte kommit på just det själv. (Min son hade varit nöjd med vad som helst som innebar fish and ships vid den åldern, så han var bara glad.)

Alltså, jag tyckte på många vis att det var intressant, just det där bibelbältelika. Ett sociologiskt studieobjekt som turistattraktion, typ. :D

Tack för svaret, förresten! Roligt att läsa en helt annan bild än mitt ytliga intryck!

Ja det förstod jag! Med det där menade jag mer att folk som haft en negativ bild av staden även innan de varit där blivit mycket positivt överraskade när de väl kommit hit, och att jag därför tycker att det är värt att ge det en chans om man nu funderar på att resa här i krokarna! :)

Den gråa bilden är tyvärr fortfarande den gängse, och jag får ofta en chockad, ogillande min och ett stort "why?!" när jag säger att jag valt att plugga här. Fish 'n chips håller tyvärr inte som argument...;) Och jag vet inte, kanske har jag kommit att älska den här staden mest för att jag vet att jag har x antal år framför mig som boende i den? Eller kanske så ser man först charmen när den blivit vardag? Eller kanske tycker bara inte alla som jag? Det händer, har jag hört! :eek: :p

Nu ska jag sluta kapa tråden med mitt dravel här och önska Tanten en trevlig resa, var det nu än bär!

Tyvärr har Ryanair slutat flyga dit nu så det är inte sådär tokbilligt att ta sig dit längre (i september flög jag för 300 och nu i januari, jag och två barn för 800) men det är fortfarande överkomligt med tex Norwegian.

Nu vet jag inte varifrån sthlm de flyger, men har du kollat på wizz air? De flyger till bla Budapest och de biljetter jag kikat på har varit så gott som gratis:)

Nu vet jag inte varifrån sthlm de flyger, men har du kollat på wizz air? De flyger till bla Budapest och de biljetter jag kikat på har varit så gott som gratis:)

Wizz air flyger från Skavsta så de är absolut ett alternativ. Däremot inbillar jag mig att de har ännu större bagagerestriktioner än Ryan men det har jag inte kollat jättenoga ännu.
MEN för mig som gärna flyger tors-sön är det ett stort minus att de i nuläget inte flyger hem på söndagar :(

Har TS bestämt sig?

Nope

har legat under en sten någon månad nu i det här gråvädret; så lusten att åka nån annanstans än min vänliga stuga känns...scary.

Fast än så länge ligger Budapest och Prag bra till.

Som tant i ungefär samma ålder med konst-/kultur/matintresse så kan jag rekommendera Bilbao.

Var där på egen hand några dagar och det var verkligen en bekantskap som gav mersmak. Europas enda Guggenheim och även i övrigt mycket intressant design i staden, som har genomgått en stor förändring de senaste 20 åren. Tillräckligt många kan engelska för att det ska fungera lättsamt.

Kräver flygbyte, men med bra flygtider behöver det inte vara så stor nackdel. Jag tyckte Lufthansa hade bäst alternativ med Stockholm, men även Iberia är ett alternativ och kanske några till.

Annars håller jag med alla som rekommenderar Budapest.

Vueling är väl rätt bra till Bilbao också va?

Men inte kommer du väl dit på mindre än fem timmar? Istanbul tre och en halv timme bort var för långt bort, så jag gissar på samma för Bilbao.

Vueling är väl rätt bra till Bilbao också va?

Men inte kommer du väl dit på mindre än fem timmar? Istanbul tre och en halv timme bort var för långt bort, så jag gissar på samma för Bilbao.

Tack för tipset! Vill gärna åka tillbaka.

Minns inte exakt restiden, när jag var där häromåret fanns det ett snabbt byte i Dûsseldorf, men mer än 3,5 timme totalt blev det nog. Hem åkte jag på kvällen och då har det inte för mig så stor betydelse om jag kommer hem 10 eller 11. Kan också tänka mig att gå upp en timme tidigare om det krävs för att kompensera lite längre restid. Men det är ju individuellt. Min erfarenhet av att vara ensamresande tant i Bilbao är dock så stor att jag tycker det kompenserar lite längre restid. Mitt tips till TS är därför att inte låsa sig vid kort restid eller direktflyg.

Som tant i ungefär samma ålder med konst-/kultur/matintresse så kan jag rekommendera Bilbao.

Kräver flygbyte, men med bra flygtider behöver det inte vara så stor nackdel. Jag tyckte Lufthansa hade bäst alternativ med Stockholm, men även Iberia är ett alternativ och kanske några till.

.

Man kan flyga direkt på Bordeaux och hyra en liten bil! Bra vägar!

Man kan flyga direkt på Bordeaux och hyra en liten bil! Bra vägar!

Det låter underbart!

Men förut när jag tittat på direktflyg till Bordeaux (Norwegian) så har de bara flugit en gång per vecka och endast på sommaren. Men det finns kanske fler alternativ?

Ytterligare ett tips till TS: Bryssel! Inte dum stad alls och lagom stor. Hade åtminstone för några år sedan enormt många, bra och billiga flygförbindelser. Gissar att det fortfarande gäller eftersom det är så många som mer eller mindre pendlar dit.

Tänk också på att priset med "vanliga" reguljärflyg nästan kan halveras om man förlänger från två till tre nätter eller om man är borta natten lördag - söndag.

Det låter underbart!

Men förut när jag tittat på direktflyg till Bordeaux (Norwegian) så har de bara flugit en gång per vecka och endast på sommaren. Men det finns kanske fler alternativ?

.

Vilka jäklar! Jag har flugit Norwegian, men det var just på sommaren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka