OK - vart ska jag resa?

Sv: OK - vart ska jag resa?

Åh det låter fantastiskt verkligen! Tyvärr är det väl för långt bort för TS, i och med att tre och en halvtimme var det, men kanske blir nån annan inspirerad? :)

Edinburgh är väldigt trevligt, och omgivet av oerhört vackra landskap. Roligt också att folk pratar engelska utan att man förstår något alls, pga dialekten. :p

Jag håller med! Det är verkligen vackert runt staden och skulle en tröttna på att vandra runt där (jag gör det inte) så är det inte svårt att ta sig lite utanför staden och se på omgivningarna.

Dessutom är stadens historia och deras "dolda staden"-guidningar otroligt fascinerande. Deras trädgårdar på våren är underbara och det Naturhistoriska museum är fantastiskt roligt att besöka om en har det intresset.

Jag haller med om Edinburgh ... en fantastisk stad med massor att se. Bara Edinburgh Castle tar en hel dag att se. Jag spenderade 3-4 dagar med att ta taget till Edinburgh medan maken jobbade i Helensburgh. En fantastisk stad!

Det var ju ett jäkla tjat om Edinburgh! :p Återigen tycker jag att trevliga Glasgow hamnar lite i skuggan, men jag håller med om att Edinburgh är jättefint och bra som turiststad om man inte är så resvan. Edinburghdialekten är dessutom betydligt lättare att förstå än Glasgows, och vackrare att lyssna på dessutom... Du kan dock slå två flugor i en smäll och åka till Glasgow när du ändå är i Edinburgh, det tar 40 minuter med tåget från centralstation till centralstation och är helt klart värt "besväret"! Både Norwegian, SAS, EasyJet, BMI och RyanAir flyger till Edinburgh så det borde finnas både ett och tre billiga alternativ att välja på! :)

Dessutom ljög jag visst. :o Det tar faktiskt närmare 2.45 h att ta sig från Skavsta till Pisa.

Bortsett från det så gillar jag annars att flyga till och från pyttesmå flygplatser. I Pisa så tar det inte mer än femton minuter från det att man klivit av flygplanet till man sitter på tåget - inklusive köp av tågbiljetten. Samma sak när jag var i Ljubljana. Man sparar ju väldigt mycket tid på det, vilket faktiskt kan kompensera för en lite längre flygresa (jämfört med t.ex. Amsterdam där man knappt hinner med flyget om kommer dit två timmar före avgång).

Alltså, jag skulle inte direkt avråda någon från att åka till Glasgow, men jag förstår inte riktigt vad det är du tycker är trevligt med platsen?

Jag tyckte för all del att det var lite kul med en massa hus av gråsten (eller vad det nu är, ser ut som det jag kallar gråsten), men att det också kändes rätt smådystert där. Det påminde på ett rätt smådeppigt vis om (det svenska) bibelbältet när jag var barn, tyckte jag, på något sätt en allmänt småsnål och småsur känsla.

Eller är det den omgivande naturen du tänker på?

Ja, jag håller med. Det är som när man flyger till Genève, man går av planet och så får man en gratis tågbiljett och så är du i stan på tio minuter bara. Supersmidigt! (typ enda anledningen som jag kan se det till att åka till Genève :p)

Finns en stad i södra Tjeckien jag verkligen kan rekommendera
c91703ed974197dd7a46912cad73c79d_big.jpg

Český Krumlov, Republika Czeska,

Alltså, jag skulle inte direkt avråda någon från att åka till Glasgow, men jag förstår inte riktigt vad det är du tycker är trevligt med platsen?

Jag tyckte för all del att det var lite kul med en massa hus av gråsten (eller vad det nu är, ser ut som det jag kallar gråsten), men att det också kändes rätt smådystert där. Det påminde på ett rätt smådeppigt vis om (det svenska) bibelbältet när jag var barn, tyckte jag, på något sätt en allmänt småsnål och småsur känsla.

Nu får du ett (lite för) långt svar här från en som pluggar destinationsmarknadsföring, brinner för såväl ämnet som staden och bor i ovan nämnda stad... Sorry! :o

Det är så svårt att förklara det här, den bilden du har av Glasgow är så djupt rotad hos så många och det gör mig så ledsen. Den stämmer säkert till viss del - och delar av staden är fortfarande precis sådär gråa och dystra som du beskriver - men Glasgow har förändrats och utvecklats något helt otroligt mycket de senaste 5-10 åren. Det är långt ifrån samma gråa, trista industristad som det en gång varit, och de där riktigt nedgångna delarna (som absolut finns fortfarande) är delar som man inte ens som permanent boende i staden behöver (eller bör, för den delen) vistas i. De flesta jag känner har dock inte varit här för att uppleva den förändringen, vilken gör att Glasgow fortfarande har rykte om sig att vara grå, tråkig, otrevlig och allmänt ointressant som turistmål.

Frågar du mig är det dock en stad med de trevligaste människorna jag någonsin träffat (Glasgow är berömt för sin gästfrihet medan Edinburgh är känt som snobbstaden där folk inte alls är lika trevliga), massor av vackra byggnader, fantastiskt mat & dryckesutbud, Storbritanniens bästa shopping näst efter London (källa), en charmigt avslappnad atmosfär och mycket intressant kultur. Folk i Glasgow vet att staden har dåligt rykte men de flesta jobbar frenetiskt för att tvätta bort det, och till skillnad från Edinburgh som redan har sin stora turism blir det då så mycket mer charmigt, ärligt gästfritt och välkomnande. Glasgow blev framröstat till Storbritanniens tredje bästa destination 2013 och "the number one UK destination on the rise" (källa), och även om det kanske inte säger gemene man sådär väldigt mycket så tycker jag att det visar på den otroliga utveckligen och framstegen staden gör, har gjort och fortsätter att göra.

Det är svårt att förklara och i många fall måste man uppleva det för att inse stadens charm, men jag är i alla fall fast besluten att förändra så många människors bild av Glasgow som möjligt! Jag kräver inte att alla ska älska staden - för den har absolut sina nackdelar - men de jag lyckats lura hit har faktiskt blivit mycket positivt överraskade hela bunten! ;)

KL.
Jag backar upp Istanbul som resemål.
Visserligen är det en gigantisk stad (Europas största stad, bra mycket större än London) MEN man behöver inte alls röra sig på en större yta än dess Gamla Stan.
Där finns både hotelldistrikt och sevärheter som Topkapi (Sultanes Palats) Hagia Sofia, Blå Moskén, basilikacisternen och så vidare på bara någon kilometers promenad. Dessutom - hur många credpoäng är det inte att åka till den plats där ordet "Ombudsman" uppfanns..?
Istanbul är dessutom med svenska ögon väldigt vacker landskapsmässigt, med sina kullar och vatten.

Passa dig så att inga mattförsäljare säljer en Äkta Matta till dig. Det kommer spränga din resbudget.

-------------------
Om Istanbul inte är aktuell har ingen ännu nämnt Salzburg. Det är en stad av Uppsalas storlek, som innehåller hur mycket kultur som helst - medan den samtidigt är väldigt vacker.
800px-Salzburg_from_the_river.jpg

Jag tycker att städer som London och Rom är lite för stora för en helg om man inte har varit där förut (under de senaste decennierna).

Jag tycker London är alldeles fantastiskt även om man bara hinner med en dag på plats.

Om man bara inte belastar sig med ambitionen "jag ska se allt", utan liksom redan i planeringen tänker "det här är första besöket av flera", tycker jag London mycket väl kan inledas med en weekend.

Fördelar finns med ett språk som man förstår och kan prata. Håller man sig till enbart turistområden är engelska iofs gångbart även i de andra huvudstäderna...

Interessant, men det ar exact den uppfattningen jag ocksa fick av Glasgow. Nar maken jobbade i Helensburgh (en mycket kort tid) bodde vi dar och jag akte tag till Glasgow dar jag bytte station sa jag kunde aka till Edinburgh. Jag stannade och forsokte turista i Glasgow och handlade en del dar, men har inte ett enda minne av nagot trevligt i staden.
Nu var det mer an 10 ar sedan sa det kan ju ha andrats mycket ... men det finns sa oerhort mycket i Edinburgh's rika historia och kullerstens kladda kullar som lockar en tillbaka.

Prag har andra sagt tidigare. Budapest också. Edinburgh var nytt - det ska jag också titta extra på. Samt Bratislava och Krakow. Wien har lockat länge men där tror jag att jag behöver flera dagar?
Och ska jag nu iväg så är det i vår eller i höst som är aktuellt. Inte försommar eller sommar.

Budapest på hösten och så kan du gå till spa där och skämma bort dig riktigt ordentligt för nästan inga pengar alls. Om du gillar det.

KL.
Jag backar upp Istanbul som resemål.
Visserligen är det en gigantisk stad (Europas största stad, bra mycket större än London) MEN man behöver inte alls röra sig på en större yta än dess Gamla Stan.
Där finns både hotelldistrikt och sevärheter som Topkapi (Sultanes Palats) Hagia Sofia, Blå Moskén, basilikacisternen och så vidare på bara någon kilometers promenad. Dessutom - hur många credpoäng är det inte att åka till den plats där ordet "Ombudsman" uppfanns..?
Istanbul är dessutom med svenska ögon väldigt vacker landskapsmässigt, med sina kullar och vatten.

Passa dig så att inga mattförsäljare säljer en Äkta Matta till dig. Det kommer spränga din resbudget.

-------------------
Om Istanbul inte är aktuell har ingen ännu nämnt Salzburg. Det är en stad av Uppsalas storlek, som innehåller hur mycket kultur som helst - medan den samtidigt är väldigt vacker.
800px-Salzburg_from_the_river.jpg
[/QUO

Sitta i skuggan en het sommardag, med ett kyligt glas vitt vin, funderande på hur kvällen ska gestalta sig...

Jag säger som flera andra Krakow. Så har man möjlighet att se Auschwitz också. Är man inte alls intresserad av Förintelsen så är Krakow ändå en väldigt fin stad. Det går käcka mopedbilar med guide runt stan och de där guiderna är riktigt duktiga. Man kan dessutom ta samma turer med häst och vagn. Men bara att sitta på torget och dricka öl eller kaffe är suveränt.

Någon sa Bratislava och det är sen vi var där en av mina absoluta favoritstäder i Europa. Men det är inte billigt, så det är ingen budgetresa där alls. Men otroligt välbevarat och vackert. Och rent!! Det är inte många mil mellan Bratislava och Wien och man tänker ju att Wien är ännu bättre, men Wien är smutsigt och nedgånget i jämförelse.

Edinburgh är också väldigt intressant om man aldrig varit i Skottland. Där hittar man massor att göra och se. Dessutom är det inte alls så dyrt som man tror att det ska vara. Några skrev om Glasgow, men det är i ärlighetens namn ingenting att se. Lägg inte pengar på den trista staden, när det finns så mycket annat vackert att se.

Jag rekommenderar även Dublin. Det finns massor med historia och massor med kultur där. Dessutom är det lättillgängligt och enkelt att resa i själv. Och alla är trevliga och hjälpsamma ifall man behöver hjälp med något. Dit åker du dessutom billigt. Vill man lägga ett par timmar till på den resan kommer man till Galway, som jag bara älskar. Där känner jag mig hemma och där mår jag enormt bra. (Men så spenderade jag 8 år strax utanför också).

Nu har jag inte koll på pris på flygbiljetter, men vill man ha massor med kultur, kan tänka sig att flyga ett par timmar, men då en kulturupplevelse utanför det vanliga så ska man åka till Jerusalem. Det är min absoluta favoritstad i hela världen. Jag vet att det är oroligt och jag vet att många tycker att det är jobbigt att åka dit, men jag får ett inre lugn där. Jag mår så bra. Och det finns sååå mycket att se och göra. Jag har ett jättebra tips på en guide som går runt med dig i hela gamla stan och förklarar allting, vilket bidrar till upplevelsen om att det varit bebott och utvecklat i så många tusentals år. Och att så mycket har hänt där!! Är man lite intresserad av religion är det en ännu större upplevelse. Åk gärna dit på påsk så du får uppleva firandet vid Klagomuren.

Sen håller jag med Petruska om Lübeck. Där finns massor att se och göra och det är inte alls långt. Men dit åker man nästan hellre bil än flyger. Men du kan ju använda presentkortet för att betala boendet med.

Jag har tyvärr inte varit där själv ännu, men kollar flitigt på resealternativ till ett av de allra högsta önskemålen på min reselista: St Petersburg. Språket är tyvärr ett litet minus (ett plus för att det är så fantastiskt vackert att lyssna på, men något svårare att förstå eller göra sig förstådd). "Konst, kultur och miljöer" tror jag i alla fall att du inte skulle ha svårt att hitta där!

Med en weekendkryssning (eller weekendresa med flyg för den delen, snabbare så) från Stockholm så behöver du inte krångla med visum och kanske kan man hitta något alternativ där man känner sig lite trygg i att få språklig hjälp någonstans?

Senast ändrad:

Om man bara inte belastar sig med ambitionen "jag ska se allt", utan liksom redan i planeringen tänker "det här är första besöket av flera", tycker jag London mycket väl kan inledas med en weekend.
+ Jeffrey;

Jag håller med er och förstår faktiskt inte invändningen att en weekend inte kan tillbringas i vissa städer pga städerna storlek. För mig är det perfekt att få ett smakprov av en stad, en försmak, för att se vad jag tycker om den. Uppleva det jag hinner, se vad jag känner för och så kan jag komma tillbaka senare om jag verkligen blev förtjust

Skulle jag åka i väg och känna att jag måste se en massa måsten eller göra massa måsten skulle jag bara bli stressad, då skulle ingen stad alls funka för mig.

KL

Jag är löjligt förtjust i engelska småstäder. Så här kommer två förslag. Båda nås enklast från Stansted (2 timmar med Ryan från antingen Västerås eller Skavsta) och därifrån tar man den lokala bussen vilken kan bokas hemifrån på nätet.

Cambridge - behövs kanske inte introduceras närmare? Det var ett tag sedan jag var där, men det finns gott om kultur och massor av charm.

Newmarket - är man intresserad av hästar är det stället. Allt i staden kretsar kring hästar och då snackar jag alltså galopphästar. Förutom att gå på löp kan man gå på galoppmuseet, besöka National Stud och ta sig ut i ottan och titta på träningarna. Nu gillar du ju inte shopping, men Newmarket är en fantastisk shoppingstad. På typ en halv dag kan man handla en ny garderob. Staden är så liten att alla affärer ligger samlade längs huvudgatan. Utbudet är bra och priserna också. Och det finns en fantastisk affär för ridstövlar och väskor - typ. Trevliga pubar med prisnivå som är hälften av den i London.

Jag kräver inte att alla ska älska staden - för den har absolut sina nackdelar - men de jag lyckats lura hit har faktiskt blivit mycket positivt överraskade hela bunten! ;)

Fast jag har varit där, alltså. Det kan väl vara för en åtta år sedan. Bara några dagar, visserligen. Shoppingen kan jag inte uttala mig om, jag kunde inte bry mig mindre när det gäller det. Oavsett var jag befinner mig, utom när det gäller livsmedel och vin.

Jag visste inte ens att den där grå bilden som jag fick är den gängse. Glasgow var ett helt oskrivet blad när jag åkte dit. Det var pga en konferens, men jag tog också med mig min mamma och min son och så reste vi runt en del i Skottland när jag ändå var där. Det var min mamma som gjorde liknelsen med bibelbältet, jag hade inte kommit på just det själv. (Min son hade varit nöjd med vad som helst som innebar fish and ships vid den åldern, så han var bara glad.)

Alltså, jag tyckte på många vis att det var intressant, just det där bibelbältelika. Ett sociologiskt studieobjekt som turistattraktion, typ. :D

Tack för svaret, förresten! Roligt att läsa en helt annan bild än mitt ytliga intryck!

Jag säger som flera andra Krakow. Så har man möjlighet att se Auschwitz också. Är man inte alls intresserad av Förintelsen så är Krakow ändå en väldigt fin stad. Det går käcka mopedbilar med guide runt stan och de där guiderna är riktigt duktiga. Man kan dessutom ta samma turer med häst och vagn. Men bara att sitta på torget och dricka öl eller kaffe är suveränt.

Någon sa Bratislava och det är sen vi var där en av mina absoluta favoritstäder i Europa. Men det är inte billigt, så det är ingen budgetresa där alls. Men otroligt välbevarat och vackert. Och rent!! Det är inte många mil mellan Bratislava och Wien och man tänker ju att Wien är ännu bättre, men Wien är smutsigt och nedgånget i jämförelse.

Edinburgh är också väldigt intressant om man aldrig varit i Skottland. Där hittar man massor att göra och se. Dessutom är det inte alls så dyrt som man tror att det ska vara. Några skrev om Glasgow, men det är i ärlighetens namn ingenting att se. Lägg inte pengar på den trista staden, när det finns så mycket annat vackert att se.

Jag rekommenderar även Dublin. Det finns massor med historia och massor med kultur där. Dessutom är det lättillgängligt och enkelt att resa i själv. Och alla är trevliga och hjälpsamma ifall man behöver hjälp med något. Dit åker du dessutom billigt. Vill man lägga ett par timmar till på den resan kommer man till Galway, som jag bara älskar. Där känner jag mig hemma och där mår jag enormt bra. (Men så spenderade jag 8 år strax utanför också).

Nu har jag inte koll på pris på flygbiljetter, men vill man ha massor med kultur, kan tänka sig att flyga ett par timmar, men då en kulturupplevelse utanför det vanliga så ska man åka till Jerusalem. Det är min absoluta favoritstad i hela världen. Jag vet att det är oroligt och jag vet att många tycker att det är jobbigt att åka dit, men jag får ett inre lugn där. Jag mår så bra. Och det finns sååå mycket att se och göra. Jag har ett jättebra tips på en guide som går runt med dig i hela gamla stan och förklarar allting, vilket bidrar till upplevelsen om att det varit bebott och utvecklat i så många tusentals år. Och att så mycket har hänt där!! Är man lite intresserad av religion är det en ännu större upplevelse. Åk gärna dit på påsk så du får uppleva firandet vid Klagomuren.

Sen håller jag med Petruska om Lübeck. Där finns massor att se och göra och det är inte alls långt. Men dit åker man nästan hellre bil än flyger. Men du kan ju använda presentkortet för att betala boendet med.

Ta färjan från Trelleborg till Travemünde en onsdagskväll. sov på båten, en heldag i Lübeck för att sedan ta färjan hem ...straxt över 1000 inkl bilen och en fyrbädds-hytt t/r inte helt fel;)

Och så en av mina favoritregioner alla kategorier, öst- och västflandern med tex Ieper och Oudenaarde.

På bilden Lakenhalle i Ieper och sedan ett random vackert B&B i Oudenaarde.

116.jpg

0346-t-materke-oudenaarde-mater-01-600.jpg

Mycket krigshistoria, mycket cykling, vackra landskap, öl och choklad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka