OK, springrem?

K

Konie

Hur i hela friden sätter man fast en sån? Måste nog införskaffa en sån till "Galoppören" för i dag knyckte hon upp med huvdet i starten och rågalopperade. Diskades givetvis... Följde sedan fältet hela loppet och tog hem en del förlorade metrar.... Fick då rådet av kusken att testa en spingrem. Men jag fattar inte riktigt hur den ska sitta.... Har fått låna en att prova med och hur den ska sitta vid gjorden är jag med på, men sen då? Den slutar ju med en metallring ..... :confused::confused:

Sv: OK, springrem?

Tror att det fattas någon del. Den delen som ska sitta i spärrgrimman är bara en metallring med diameter 4-6 cm. Får nog köpa en egen istället...

Annars kan det ju vara så att ringen ska sitta i spärrgrimman?

På våra sitter det en hake som man fäster i spärrgrimman.

martenk.jpg

Så ser de ut?

Tror att det fattas någon del. Den delen som ska sitta i spärrgrimman är bara en metallring med diameter 4-6 cm. Får nog köpa en egen istället...

Sätt bara en mindre karbinhake i ringen. Den knäpper du sedan fast i ringen på spärrgrimman.
Du kan ju även trä in ringen genom spärrgrimman också men det är lite dumt för om du vill fästa/lossa den snabbt så är det lite mera jox.

Har du inte fått tag i en del av någon annan hjälptygel, chambon kanske?
Det låter inte som en springrem. Fast det kanske funkar ändå..

Får man då fråga varför man väljer Springrem eller travmartingal, bägge är väl till för att hästen inte ska gå för högt med huvudet. Vad är då skillnaden, varför man väljer det ena framför det andra?

Givetvis var det en chambon, men det blir bra till att kolla med. Kusken i senaste loppet sa att "hon var förvånad över galoppen, men hästen bara knyckte till med huvudet uppåt och började galoppera". Hästen gjorde inget sånt i värmning, provstart och har aldrig gjort så i träning, så vi antar att hon blir för "taggad" i loppen. Nån som har något annat förslag på varför hon gör så?

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 411
Senast: ghost
·
Trav Idag har min älskade häst gått provlopp. Vägen dit har varit lång. Han hade svårartat magsår när jag köpte honom, totalt omusklat...
2
Svar
26
· Visningar
2 045
Senast: Djurjouren
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 811
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar