Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

pumah

Trådstartare
Ja, ni ser rubriken... berätta nu för mig hurdan en bra hund och en bra förare ska vara:smirk:
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Det är en omöjligt fråga att svara på innan man vet vad hundne ska användas till. En bra apportör har inte samma egenskaper som en bra väktar- eller sällskapshund.

Samma gäller föraren.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Det är en omöjligt fråga att svara på innan man vet vad hundne ska användas till. En bra apportör har inte samma egenskaper som en bra väktar- eller sällskapshund.

Samma gäller föraren.

Nog finns det ett antal gemensamma egenskaper hos ALLA bra hundar allt... ville bara höra om någon av er vet vilka?? Att sedan t ex en apportör- eller väktarhund har vissa speciella medfödda egenskaper, det är väl självklart... Men kunskaperna här på Buke kanske inte är så stora trots allt:smirk:
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Nog finns det ett antal gemensamma egenskaper hos ALLA bra hundar allt... ville bara höra om någon av er vet vilka?? Att sedan t ex en apportör- eller väktarhund har vissa speciella medfödda egenskaper, det är väl självklart... Men kunskaperna här på Buke kanske inte är så stora trots allt:smirk:

Om du nu har sådana fantastiska kunskaper att du kan dra fram några egenskaper som finns i ALLA olika hundtyper som ALLA personer föredrar så får du gärna skriva ner dom.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Min åsikt är att man ser på ett ekipage direkt hur de funkar. En hund som hela tiden söker en behaglig kontankt med sin förare och blir bekräftad på ett bekvämt sätt är en bra syn, de har harmoni.

Sen vägen dit och alla avvikelser är ju en oändlig matematisk gåta, det finns ju massa olika varianter. Oavsett gren och inriktning så är en samarbetsvillig hund med en viss motor en förutsättning för mig.

//E
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Har väl inte världens största erfarenhet men skulle väl ändå vilja påstå att en bra hund och en bra förare beror framförallt på kemin och tilliten mellan hund och förare.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Ja, ni ser rubriken... berätta nu för mig hurdan en bra hund och en bra förare ska vara:smirk:

Hunden: Ska vara självsäker,förig,godmodig sen en bra arbetsmotor men framför allt en av o på knapp.

Föraren: Ska vara ärlig och schysst med sin hund alltid visa den svart o vitt. föraren ska känna till hundens alla signaler o kunna jobba med hunden utifrån dom. man ska vara i harmoni med hunden helt enkelt.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Tror att ett svar på både hund och förarsidan kan vara: Lyhördhet:idea: Men vad vet jag... Bara en tanke:smirk:
//C
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Tror att svaret på både hund och förarsidan är: Lyhördhet:idea: Men vad vet jag... Bara en tanke:smirk:
//C

Skrev ju det nyss också men med andra ord att man jobbar utifrån alla hundens signaler.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Jo, jag såg det.. bara en sammanfattning till TS.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Hunden: Ska vara självsäker,förig,godmodig sen en bra arbetsmotor men framför allt en av o på knapp.

Föraren: Ska vara ärlig och schysst med sin hund alltid visa den svart o vitt. föraren ska känna till hundens alla signaler o kunna jobba med hunden utifrån dom. man ska vara i harmoni med hunden helt enkelt.
Detta var precis vad jag var ute efter, fast jag skulle ha uttryckt det på mitt sätt:
Hunden ska ha självförtroende, vara samarbetsvillig och vilja vara föraren till lags. Den ska ha en medfödd "motor", koncentrationsförmåga och den eftertraktade av- och påknappen. Har hunden dessa egenskaper + de speciella egenskaper som behövs för det den ska arbeta med - ja, då har man en jäkligt bra hund!
Föraren ska vara flexibel och kunna "läsa hund", inget flummande utan vara rättvis emot hunden - just precis svart/vitt, som du säger. Sedan skadar det inte att vara lite ödmjuk och förstå att man lär sig så länge man lever... och att ingen hund är den andra lik, inte ens inom samma ras.

Vad som förvånar mig väldigt mycket är att folk köper helt fel hund (ibland fel ras) med helt fel egenskaper. Det är väl förståeligt om det är första hunden och man då inte vet bättre, men om man vet vad man vill ha hunden till - varför ser man då inte till att man får rätt grundmaterial från början? Det verkar som om folk inte fattar hur viktiga de medfödda egenskaperna är.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Nog finns det ett antal gemensamma egenskaper hos ALLA bra hundar allt... ville bara höra om någon av er vet vilka?? Att sedan t ex en apportör- eller väktarhund har vissa speciella medfödda egenskaper, det är väl självklart... Men kunskaperna här på Buke kanske inte är så stora trots allt:smirk:

Du ser jag är inte helt tappad bakom hästkärran:D
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Nog finns det ett antal gemensamma egenskaper hos ALLA bra hundar allt... ville bara höra om någon av er vet vilka?? Att sedan t ex en apportör- eller väktarhund har vissa speciella medfödda egenskaper, det är väl självklart... Men kunskaperna här på Buke kanske inte är så stora trots allt:smirk:

Alla har väl inte hund för att arbeta med?

Mina hundar är lyhörda, lydiga och vi har kemin att förstå varandra, men jag har ju inte alls ambitioner att ha hundar som eller i ett yrke...De flesta har väl kanske de kunskaper man behöver för att ha hund....utan att behöva visa sig spydig att man är allvetare...

Min "schäfer" var ett riktigt ämne som unghund enl alla på brukshundsklubben, men för mig är det viktigt att ha en följsam trevlig hund, inte att tävla om vem som är bäst.....Min hund är bäst för mig iallafall...:love:
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

En bra hund och en bra förare ska arbeta som ett team.
De ska ha ömsesidig respekt och lojalitet till varandra.
De ska också vara lyhörda på sin "partners" signaler.
En bra hund ska även ha ett stabilt psyke och kontaktvillighet.

Jag jobbar tillsammans med mina hundar och jag och hundarna måste lita på varandra i alla lägen. Annars fungerar inte samarbetet.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Alla har väl inte hund för att arbeta med?

Nej, förstås inte - men om man har en hund till enbart sällskap så har man knappast varken nytta eller nöje av den om den är självständig, ohörsam och saknar samarbetsvilja. Så visst behövs de egenskaperna hos alla hundar om de ska fungera i ett normalt samhälle.
Nu vet jag inte om du anser att JAG är spydig... i så fall varför?
Skönt att höra att du är så nöjd med dina hundar (och det var inte spydigt menat!)
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Förigheten och samarbetsviljan kännetecknar inte generellt en bra hund. Det beror återigen på vad man ska ha den till. De bästa herdehundarna är långt ifrån föriga och ska heller inte vara det. Någon direkt motor har de inte heller, om man talar om bruksmotor.

Det enda jag kan komma på som alla hundar behöver för att räknas som bra är nervfasthet och dådkraft. En feg, nervös hund gör ingen glad.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Det enda jag kan komma på som alla hundar behöver för att räknas som bra är nervfasthet och dådkraft. En feg, nervös hund gör ingen glad.

Stämmer dock inte du vill inte att en hangarhund har nåt av det.
en bra väktarhund vill man inte heller ha för mycket av nåt av dom.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Nja, det här tyckte jag var ganska så spydigt efter bara ett enda svar

Men kunskaperna här på Buke kanske inte är så stora trots allt:smirk:

Olika raser har ju olika användningsområden, en hund kan ju behöva vara självständig t ex en herdehund som lever själv och vaktar djuren mot björn o varg.
Att den skulle vara ohörsam och samrbetsovillig är ju ofta en fråga om uppfostran och vad du själv kan förmedla till hunden ang ledarskap.....men även där är det rasbundet.
Vill man ha en sällskapshund så skaffar man väl en sån, vill man ha en arbetande hund så skaffar man väl en sån...

De flesta skaffar sig ju hund av enbart egoistiska skäl.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 146
Senast: Vovve
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp