Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Har en hangarhund en förare? Räknas man som förare till en hangarhund? Förekommer det samarbete alls mellan dem? Hund och förare alltså?

ja givetvis har den en förare.
Men hunden blir lämnad nattetid på sitt arbete men dresseras av en förare och utfodring sker av samma förare (oftast)
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Vad som förvånar mig väldigt mycket är att folk köper helt fel hund (ibland fel ras) med helt fel egenskaper. Det är väl förståeligt om det är första hunden och man då inte vet bättre, men om man vet vad man vill ha hunden till - varför ser man då inte till att man får rätt grundmaterial från början? Det verkar som om folk inte fattar hur viktiga de medfödda egenskaperna är.


Visst kan man se en del av de egenskaper den vuxna hunden kommer att ha, men tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Många har försökt att hitta ett "säkert" valptest som visar hur valpen blir som vuxen. Men den lilla valpen har inte alls hunnit utveckla alla sina kvaliteér. Flera av egenskaperna kommer senare under uppväxten och är också beroende av att hunden fått utveckla dom på rätt sätt med sin förare. Därför händer det också ibland att den mest meriterade förare får kämpa med en hund med "sämre" uppsättning aegenskaper. Även om det naturligtvis är så att ju mer du har erfarenhet av det du vill envända hunden till, desto lättare är det att se även på den unga valpen om den är av någorlunda "rätt" virke.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

ja givetvis har den en förare.
Men hunden blir lämnad nattetid på sitt arbete men dresseras av en förare och utfodring sker av samma förare (oftast)

Var menar du att det finns Hangarhundar? Försvarsmakten som använde dem förut har inga såna kvar i alla fall.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Okej. Men oavsett om det nu finns hangarhundar, så har det iaf funnits.

Men behöver alltså en hangarhund inte samarbeta med sin förare? Behöver inte den vara förig och lydig mot sin förare? Är inte en hangarhund bättre om den är förig mot sin förare med vaktar lika bra som en oförig hund? Vilken skulle man välja?

Jag klurar nämligen på vilka egenskaper jag skulle vilja spika som "självklara" oavsett vilken hund man vill ha.

Jag vill ha med förighet som en självklar punkt. Jag kan inte hitta något område där man tjänar på att ha en hund som inte är förig!!

Sen skulle jag vilja ha en nervfast hund. Men i mitt minne så minns jag hur en Tjh-utbildare sa att man vill t.ex. inte ha polishundar som är helt lugna och coola, utan man ville ha hundar som gärna skällde och visade temperament just för att det är avskräckande!! En alt för cool hund bara väntar och väntar och "slår sen till" i rätt ögonblick och det är helt enkelt inte lika avskräckande!! Huruvida det är sant eller ej, vet jag inte. Men det låter logiskt.

Men jag tycker iaf att en bra hund inte ska ha så mycket rädslor. Bra dådkraft. Temperamentet måste ju variera efter användningsområde. Skärpa och försvar måste också variera. Tillgänglighet måste också variera, men jag ser inte behov av överdrivet tillgängliga hundar, det ger bara mer att uppfostra. Jakt- och social kamplust och hårdhet - varierande.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Ja du vet, teori och praktik är inte precis samma sak. Jag är ingen pedagog men jag är en jävel på att träna hund. Min bakgrund har jag just gått igenom i den andra tråden, om dressyrlänkarna.

Jag skulle vilja tillägga att en bra hundförare ska ha sunt förnuft och en ödmjukhet mot andra människor.:idea:
Annars är man inte en bra hundförare. :angel:
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Var menar du att det finns Hangarhundar? Försvarsmakten som använde dem förut har inga såna kvar i alla fall.

Det finns ju fortfarande vaktbolag som anänder sig av lösgående vakthundar.HUndarna hämtas och lämmnas av en förare morgon och kväll. De vaktar helt självgående. Där vill man gärna ha en hund som både låter och ser avskräckande ut.

(Hölll på att pinka ner mig när kompisen lurade mig, en sen mörk kväll på hundgården.
"Hämta du jycken där nere i hörnet, han skäller men är snäll......" Sagt å gjort jag klev ner i mörkeret, böjde mig fram för att se igenom dörren innan jag skulle glänta på den och smyga in KABANG så hängde det en hund i gallret vrålandes så att fragdan yrde åt alla håll. jag satte mig på rumpan medans hund stod på bakbenn och vårlade som cujo och hugger i gallret:eek:
Kompisarna vrålar av skratt och kommer ner och släpper ut hunden - som är hur trevlig som helst:rofl:
I hans fall var det mest "skådespeleri"
 
Senast ändrad:
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Du vill inte ha för mycket förighet i en hund som ska arbeta på egen hand. Ofta förlorar man en del av hunden förmåga att utföra sitt arbete. Det är anledningen till att exempelvis Kuvaszen och Pyrenéen inte är förig utan direkt självständig. Med förigheten kommer att hunden automatiskt söker sig till föraren och väntar på att jobba tillsammans. I herdehundens fall blir det då totalfel eftersom föraren inte ens befinner sig i närheten. Den hunden ska inte söka sig till föraren utan hålla stånd mot rovdjur och inkräktare utan vår inblandning. Hellre då en något för självständig hund än för förig. De fungerar helt enkelt bättre i jobbet.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Jag skulle vilja tillägga att en bra hundförare ska ha sunt förnuft och en ödmjukhet mot andra människor.:idea:
Annars är man inte en bra hundförare. :angel:

Ödmjukhet har jag gentemot mina hundar och det funkar väldigt bra.:p
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Okej. Det är nämligen på punkten förighet som jag klurar :)
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

En bra hund och en bra förare finns i såå många olika skepnader, grenar osv.

En bra hundförare bör kunna läsa hund, Vara förnuftig, konsekvent, ärlig och schysst mot sin hund. Kunna ge och ta kritik från andra träningskamrater.

En bra hund bör enligt mig vara följsam, vara trygg i sig själv, kunna acceptera människor och andra hundars närvaro (sedan om dom hatar dom behöver de ju inte dit och hälsa), gärna ett stort mod och massor med leklust!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 146
Senast: Vovve
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp