Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Sticker in med en lite dum fråga. Vad är dådkraft? Att hunden i tex skydds inte bangar för att angripa?
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Hehe... det där var ju bara för att reta upp er lite:devil:
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Det var ju knappast så smart att göra efter ett enda inlägg, och att inlägget dessutom var från Jadzia som är en av de mest kunniga på forumet......:smirk:

Vad har du själv för kunskaper att förmedla :devil:
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Vad har du själv för kunskaper att förmedla :devil:
Ja du vet, teori och praktik är inte precis samma sak. Jag är ingen pedagog men jag är en jävel på att träna hund. Min bakgrund har jag just gått igenom i den andra tråden, om dressyrlänkarna.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Sticker in med en lite dum fråga. Vad är dådkraft? Att hunden i tex skydds inte bangar för att angripa?

Dådkraft

Är en egenskap bestående av många anlag. Viktiga faktorer är anlagen i nervkonstituion, retningströsklar/motivation (att starta en handling) aggressivitet (tyngd och kraft), dominans (lust att bestämma och hävda sig), försvarslust (att avvisa och försvara). Dessa anlag samverkar till att hunden kan övervinna rädsla och genomföra ett funktionellt arbete.
Begreppet kan närmast förklaras med ordet mod eller mer ingående, hundens förmåga att övervinna rädsla. En hund som inte visar rädsla i en viss situation har inte nödvändigtvis god dådkraft. För att bedöma dådkraften måste hunden först bli rädd. En hund som trots en viss rädsla går fram och undersöker det som uppfattas som farligt visar däremot prov på dådkraft. Dådkraftiga hundar visar oftast heller inte omotiverad rädsla och är därför i allmänhet säkrare i till exempel umgänget med barn och främmande människor som kanske har ett annorlunda beteende, t.ex. människor med haltande gång eller går med kryckor, än hundar med liten dådkraft
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Men alla kanske inte är intresserad av att läsa om hundhalsband och vet vad du har att förmedla av din kunskap.....så ut med det..du skrev ju denna tråden och får väl stå för lite underhållning själv då, och inte bara tracka andra för att dom /vi inga kunskaper har :angel:
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Jaså... du vill ha underhållning så här på lördagskvällen:devil: Tyvärr så är jag ingen komiker, men det finns det ju andra som är här på Buke. Nä du, du får nog masa dig över i den andra tråden o kolla... det har blivit fart på dem där också nu:cool:
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Jag tycker du är en ganska bra komiker....(NOT) :angel:

Jag är som inte intresserad av halsband till hundar....jag har så bra hundar att selen åker på OM jag skulle behöva nåt övht....och det är när jag är i stan, så jag har nåt att ta tag i OM jag skulle behöva korrigera min lösa hund.

Jag är heller inte intresserad av "fart", utan mer vad du har att erbjuda av dina kunskaper....
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Får väl ta en sammanfattning då; haft hund i 26 år, tävlat på elitnivå i drygt 20 (5 lydnadschampions, en kval. till SM) haft bc, rottweiler (1 LCH) o jaktgolden (4 LCH), har idag 4 jaktgolden o en Berger des Pyrénées.
Har även tävlat inom bruks, viltspår o på jaktprov, om än på ngt lägre nivå. Jag har nog hållit på med det mesta utom skydd.
 
Senast ändrad:
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Ja, det låter ju bra. Men vad har du att tillföra tråden då?? Förutom att tala om att vi inte har nog med kunskaper....Upp till bevis :cool:

Jag har haft hund i 40 år, inga meriter men trevliga, samarbetsvilliga lyhörda hundar....
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

I den här tråden diskuterar vi hundarnas och förarnas egenskaper, vad som är bra/dåligt... men du kanske har missat det? Vill du ha bevis på hur "duktig" jag är... ja, då får du nog komma hem till mig o titta. För övrigt så tycker jag nog att meriterna är ett bevis i sig.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Får väl ta en sammanfattning då; haft hund i 26 år, tävlat på elitnivå i drygt 20 (5 lydnadschampions, en kval. till SM) haft bc, rottweiler (1 LCH) o jaktgolden (4 LCH), har idag 4 jaktgolden o en Berger des Pyrénées.
Har även tävlat inom bruks, viltspår o på jaktprov, om än på ngt lägre nivå. Jag har nog hållit på med det mesta utom skydd.

Jag är fortfarande säker på att du är Flinisen eller vad hon nu hette. Och såvitt jag vet var hon väl knappt 20 år? :angel:
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

jag är helt inne på din linje. oavsett vad du ska ha hunden till (arbete eller sällskap) så bör den vara väl balanserad i huvudet och sakna rädslor.
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Nej det kan jag också skriva under på. Jag har nämligen trillat in på din hemsida för länge sedan och läst om dina vovvar :) Men det var kanske 2 år eller nått sånt... Men jag minns nämligen namnen på vissa av hundarna för de var ju för roliga *hi hi*
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Har en hangarhund en förare? Räknas man som förare till en hangarhund? Förekommer det samarbete alls mellan dem? Hund och förare alltså?
 
Sv: Ok PIRU och alla andra - vad gör en bra hund och en bra förare??

Hur tror du hunden lärt sig sitt jobb?

Jo, den har en förare/tränare som lärt den vad den ska göra och hur den ska göra.

Det är ju inte som att man släpper in en hund som ingen uppfostran och arbetsträning har, att vakta vad den nu än ska vakta :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 146
Senast: Vovve
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp