Ok med lösdrift till häst som rids?

V

Visa

Har läst lite ur en tråd här där det diskuteras hurvida man kan ha hästar ute på lösdrift även om dom tränas. Jag har en liten fråga angående det där:

Jag har köpt ett kallblod som jag helst skulle vilja ha på lösdrift. Jag kommer att rida kanske 5 ggr veckan. Har inga tävlingsambitioner, brukar mest baa luffa i skogen, men ibland vill jag också köra nått dressyrpass osv. Det finns en box som hon skulle kunna få stå i och torka, ifall hon skulle bli svettig.

Finns det nån anledning varför jag inte skulle kunna ha henne på lösdrift?

Sv: Ok med lösdrift till häst som rids?

Visa skrev:
Har läst lite ur en tråd här där det diskuteras hurvida man kan ha hästar ute på lösdrift även om dom tränas. Jag har en liten fråga angående det där:

Jag har köpt ett kallblod som jag helst skulle vilja ha på lösdrift. Jag kommer att rida kanske 5 ggr veckan. Har inga tävlingsambitioner, brukar mest baa luffa i skogen, men ibland vill jag också köra nått dressyrpass osv. Det finns en box som hon skulle kunna få stå i och torka, ifall hon skulle bli svettig.

nej inga anledningar alls:smirk:
jag har mina tävlingshästar på lösdrift, tycker det är det bästa!

Ja, jag förstår inte varför man inte skulle kunna ha det. Men då jag nämnde att jag kanske skulle det för en i stallet så lät det på hon som hon tyckte det var en jättedålig idé då jag skulle rida henne samtidigt.

Absolut, och blir den svettig vintertid kan den ha på sig ett regntäcke m andasfunktion ute tills den är torr. Sommarhalvåret torkar de bäst ute utan täcke.

Visa skrev:

svar nej. vilket skitsnack du fått.
menar personen att lösdrift enbart passar hästar som går och dankar i hagen och inte rids ö.h.taget? vad är resonemanget bakom ett sånt påstående?

många tävlings hästar går på lösdrift!

vilken tråd är det? :eek:

i tråden "bilder på hästar i lösdrift". iofs så är det om halvblod, araber osv men ändå. Jag började tänka på det då jag såg den tråden. + då hon i stallet sa sådär. Men hästen jag ska ha är ju en nordsvensk och ägarn säger att hon trivs bäst ute så.. :smirk:

Ville bara ha lite annat folks åsikter om detta också, då jag själv inte är så insatt i detta med lösdrift

Jag har ett kallblod och ett halvblod på lösdrift. Kallblodet (eftersom det var en sån du frågade om) rids 3-5 ggr/veckan i skogen(konditionsträning/dressyr), träning för instruktör 2 ggr/månad vår-höst. Han svettas 90% av gångerna jag rider, men det är inga problem, är han jättesvettig lägger jag på svetttäcke och så får han stå i boxen till det värsta har torkat, sen på med torrt andastäcke och ut i hagen. Är han bara lite svettig blir det andastäcke och ut direkt. Båda hästarna har uträknade foderstater och individuella givor kraftfoder och har naturligtis täcke på sig då det behövs.

Här är mina två småpojkar....:p
leker.jpg

Jamen det låter ju ganska exakt som jag skulle rida min häst, så då släpper jag henne på lösdrift åsså behöver jag inte oroa mig för nått.

Vad skönt, nu underlättar box och hagplatser för mig jättemkt eftersom det brukar vara svårt att få en bra hage med kompisar om man inte har sin häst i "lösdrifts hagen" som är både stor + att det är 3 andra hästkompisar i den med. Nu är det bara hoppas hon passar i flocken då :smirk:

Självklart kan du ha henne i lösdrift!

Jag rider min häst och han ska gå lika hårt som vilken häst som helst, träna för tränare etc. Och de flesta hos oss rider/ska rida sina hästar. Vi har både ridhus och ridbana.

Det som du inte kan göra när du ska rida hårt är att ha hästen utan täcke hela vintern. Sätter den päls blir den för det första blöt och svårtorkad innan ridning om det regnar/snöar och dessutom svettig efter ridning. Så täcke är nog en bra ide om man tänker tävla iaf. Jag vet dock ett antal som har otäckade hästar som de rider i skogen och så, och litegrann på banan. Men dessa blir inte svettiga då pga att de inte rider så hårt.

Sen ska man ju fundera på detta med kraftfoder. I vår lösdrift fodrar man själv med kraft och därav kan man kanske bara ge kraft en gång om dagen (efter ridning tex). Har man då en hög fodergiva (kravf) så kan det bli för mycket att ge i en fodring. Men med ett kallblod bör inte det vara några problem, de är sällan svårfödda. Mitt varmblod får kraft en gång om dagen - betfor, havre och div mineraler och vitaminer. Vi har dessutom ett bra hösilage vilket ju kan vara bra då om man tror att hästen behöver mer kraft än vad man vill ge. Men jag tror inte att detta är något problem för någon förutom hårt arbetande tävlingshästar på högre nivå, ex vis travare.

Jag är övertydag om att lösdrift är en utmärkt lösning för er. Du kan säkert även ha henne otäckad om du vill. Men som sagt - ingen sadel på en blöt hästrygg. ;) Lycka till!

Läs igenom hela tråden så får du nog en hel del information.

Luna - trådskaparen till den andra lösdriftstråden vill se bilder på icke kallblod som rids ordentligt och går på lösdrift.

Om du nu har en sådan häst, kan du lägga in en profilbild i den tråden - måste vara en vinterbild. Var bara beredd på kritik på överlinje och ev buk - ser din häst perfekt ut kommer personen att ignonera ditt inlägg.:p

Luff skrev:
Luna - trådskaparen till den andra lösdriftstråden vill se bilder på icke kallblod som rids ordentligt och går på lösdrift.

Om du nu har en sådan häst, kan du lägga in en profilbild i den tråden - måste vara en vinterbild. Var bara beredd på kritik på överlinje och ev buk - ser din häst perfekt ut kommer personen att ignonera ditt inlägg.:p

:rofl: :rofl:

Luff skrev:

:bow: :rofl: :rofl:

tintilar skrev:
Självklart kan du ha henne i lösdrift!

Jag rider min häst och han ska gå lika hårt som vilken häst som helst, träna för tränare etc. Och de flesta hos oss rider/ska rida sina hästar. Vi har både ridhus och ridbana.

Det som du inte kan göra när du ska rida hårt är att ha hästen utan täcke hela vintern. Sätter den päls blir den för det första blöt och svårtorkad innan ridning om det regnar/snöar och dessutom svettig efter ridning. Så täcke är nog en bra ide om man tänker tävla iaf. Jag vet dock ett antal som har otäckade hästar som de rider i skogen och så, och litegrann på banan. Men dessa blir inte svettiga då pga att de inte rider så hårt.

Sen ska man ju fundera på detta med kraftfoder. I vår lösdrift fodrar man själv med kraft och därav kan man kanske bara ge kraft en gång om dagen (efter ridning tex). Har man då en hög fodergiva (kravf) så kan det bli för mycket att ge i en fodring. Men med ett kallblod bör inte det vara några problem, de är sällan svårfödda. Mitt varmblod får kraft en gång om dagen - betfor, havre och div mineraler och vitaminer. Vi har dessutom ett bra hösilage vilket ju kan vara bra då om man tror att hästen behöver mer kraft än vad man vill ge. Men jag tror inte att detta är något problem för någon förutom hårt arbetande tävlingshästar på högre nivå, ex vis travare.

Jag är övertydag om att lösdrift är en utmärkt lösning för er. Du kan säkert även ha henne otäckad om du vill. Men som sagt - ingen sadel på en blöt hästrygg. ;) Lycka till!

Måste bara säga ensak om TRAVARE i lösdrift...Vet faktiskt att några tränare har sina hårt tränade travhästar i lösdrift ;)
Har läst nånstans om att Confess Arnie som går i V75-lopp går faktiskt i lösdrift, och det verkar inte va några problem för honom och inte för någon av dom andra heller.
Har haft mitt travsto ute dygnet runt ett litet tag då hon låg i travträning, och hon var bara för glad för att få va ute dygnet runt.
Hon går fortfarande i lösdrift och är ett avelssto numera, fast på DELtid har jag tänkt :p
Har även en shetlandsvalack på 5 år, som jag försöker jobba lite med att köras regelbundet, och nu har man hittat en ny shetland, en 1-årig valack som jag tänkte ha till ponnytrav.

Det va nog allt jag ville säga... ;)

Har tyvärr ingen bild i datorn just nu, däremot har jag en sådan häst, ska hem och fota ikväll, återkommer imorgon.

Visa skrev:

Ha hästen på lösdrift! :bow: Jag har haft mina hästar uppstallade tidigare och skulle ALDRIG byta tillbaka till det. För mig är det mest värt att se en häst som är pigg och glad och som verkar trivas med livet. De är gjorda för att gå ute och röra sig med sina kompisar, tror verkligen inte att de uppskattar att stå i bur och glo. De är mycket mer harmoniska, stressar inte, är mjuka och fina i kroppen, får bättre grundkondition och bättre immunförsvar.

Självklart kan man träna dem smatidigt, alla mina hästar är mycket fräschare nu att träna och det går mycket bättre än när de stog uppstallade. Jag tränar dem regelbundet och tävlar, de blir svettiga ibland men det är absolut inget problem. Jag tror att folk som säger att lösdrift är skit är för rädda för att prova och för lata för att ta hand om det. Det är helt enkelt mycket bekvämare att ha hästen uppstallad om man gillar att dalta med dem, men i så fall ska man nog strunta i att skaffa häst över huvud taget, för det är inte lätt utan krävs mycket jobb och tid.

Tycker absolut att du ska prova lösdriften, det har bara varit possitivt för mig och mina hästar. Och som sagt, jag har själv varit inbiten box människa och hade inte en tanke på att de kunde gå ute. Trodde inte att de skulle vila ordentligt och jag trodde att de skulle äta jämt och bli jätte feta, men idag vet jag hur fel mina fördomar var. Lycka till! :)

Luff skrev:

:bow: :bow: :D

Absolut! :bow: Och det är sånt som får mig att se positivare på travsporten som för mig i övrigt inte är någon ljus sida av hästvärlden. Bra att du la till det. Jag syftade på om man fodrar kraft endast en gång om dagen, men det gör ju inte alla. En del fodrar ju hästarna i hagen med kraft flera gånger om dagen, och då kan man ju ge dem en större fodergiva.

Det finns tom automatiska foderkoppar i vissa lösdrifter. För dem som har råd med sån lyx. ;)

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama