ok blanda hösilage och hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 129
M

makejo

vi har hö till våra hästar i stallet, småbalar, vi funderar på att ställa ut hösilage i hagen så att dom får fri tillgång under dagen när dom är ute
dom går ute ca från 5 till 17-19 (beroende på väder)

vi vill inte ha hösilage eftersom det finns risker att dom kan få sjukdomar o till o med dö har man hört så vi törs inte ta risken. men har hört att risken är mindre under den kalla frysperioden och tänkte då att dom kunde ha det i hagen. spelar det någon roll om man blandar o ger både hö o hösilage?

något särskillt man ska tänka på om man ställer ut en `rulle`i hagen?
hur länge ungefär räcker en sån till 4-5 hästar?

Sv: ok blanda hösilage och hö?

Såvitt jag vet går det bra att blanda. Tänk bara på att vänja in ett tag innan de får ut rullen i hagen. Annars kan magarna ta stryk.

Ställ INTE balen direkt på backen. Använd höhäck eller annat. Sedan måste ni vara noga med att ta bort spill runtomkring. Nedtrampat foder runt balen är en bra grogrund för oänskade bakterier. Håll rent med andra ord.

Hur länge den räcket kommer att beror på en hel del olika saker.
Som:
- hur stor balen är.
- hur kallt det är ute.
- storleken, rasen och åldern på hästarna.
Under mina förutsättningar vara en bal mellan tre till fem dagar beroende på i vilken flock den står. Men blir det riktigt kallat -20 eller mer klämmder de balen på halva tiden.

Det går utmärkt att blanda hö och hösilage, min häst får båda.

Sedan ska man vänja hästen långsamt som vid alla foderbyten, man bör helst dra ut på ett foderbyte över två veckor, men många hästar klarar snabbare foderbyten utan att bli dåliga i magen.
Vad du tänker med sjukdomar är väl botulism, du kan hitta en massa trådar på Buke där man diskuterar om man måste vaccinera hästen eller inte om man ger hösilage.

Ursäkta men jag är inte intresserad av detta. Så det är bättre om du postar inlägget till trådskaparen i fortsättningen i det här fallet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 092
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 096
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter