Ojdå, diarré

T

Tican

Vad gör man när hästen har diarré? :( Det är väl gräsets fel.. Ska jag ta in henne på nätterna eller nåt, så hon inte äter lika mycket? Veterinär??

Upptäckte idag att hon hade diarré på hela bakbenen å så. Och det är meningen att hon ska åka till ett nytt hem på fredag, ska man vänta med det?

Vad jag har förstått så får de flesta hästar en släng av diarre när de släppts ut på gräs. Tror att detta stabiliseras rätt så snabbt, men om det inte gör det bör man nog kolla med veterinär. När jag tog in min åring från betet förra sommaren och började med kraftfoder igen så fick hon diarre. Gav henne då vanlig bakjäst (upplöst i vatten) i fodret och det gick snabbt över. Har däremot haft ganska mycket problem med diarre den senaste tiden (ända sedan april) pga maskangrepp. Ger henne nu FiberPlex (Eclipse Biofarmab) i maten och det verkar som att det börjar gå åt rätt håll (peppar, peppar...). Detta ska ges mellan 1 till 6 månader så det kanske tar lite tid innan man ser resultatet. Shettisen, som också varit lös ett bra tag, får också FiberPlex och han har blivit jättefin i sin avföring.

Ska hästen till ett nytt bete eller bara byta stall?

Min veterinär rekommenderade koltabletter men det kanske blir dyrt i längden. Fil ska ju hjälpa annars, får man inte i dom fil finns ju pelleterat som exvis pronutrin som jag ger en av mina hästar vid foderbyten/invänjning på gräs och liknande.

Måste bara fråga hur dyrt det egentligen är med koltabletter och om det är receptbelagt?

Var länge sen jag hade problem med magarna på hästarna men jag har för mig att det är receptfritt. Pris har jag faktiskt ingen aning om. Det bästa är nog att ringa Apoteket och höra efter. :)

om du inte vill göra något nu, kan du ha detta i åtanke vid annat tillfälle. http://www.equimins.se/ Gå in på hälsa och vitalitet, och läs om probiotika. Faktiskt bland det bättre jag provat, och hästarna har inte haft besvär med gräsmage.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
565
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka