Ojämn i traven?

AnneSofie

Trådstartare
Min kuse har i samband med igångsättning börjat "hoppa över" vissa steg i traven. Känns som att hon får svårt med balansen och att det frambenen som inte riktigt hänger med..svårt att förklara så att andra förstår.

Hon känns inte konstant halt och det är bara i vissa steg och enbart på ridbanan hon gör detta. Hon kan trava hur fint som helst flera varv, sedan börjar hon med detta konstiga rörelsemönster.
Har även märkt att hon verkar göra det här i samband med att hon blir trött. (kan tillägga att ridbanan inte har det absolut bästa underlaget och säkert kan vara rätt "tungtravat" om man är relativt omusklad)

När vi travar grusvägar är det inga som helst problem och hon är jämn och fin.

Alltid helt torr och fin i benen, inga problem mig veterligen med något annat heller.

Så vad tror ni? Ska jag kontakta vet? känns konstigt när hästen inte är halt på så sätt. Ta ut ET eller massör och kolla igenom henne?

Eller kan det vara så enkelt att hon bara är svag och har svårt med balansen på mjukt underlag?

Har inte stött på detta tidigare och vill inte heller vänta för länge med ev åtgärd om det är något problem med henne.

Så-fortsätta rida som vanligt och se om detta försvinner med bättre "kondis" eller kontakta vet?:confused:

Sv: Ojämn i traven?

Om du är orolig kan du ringa och rådfråga vet.
Jag tycker det låter troligt att det är dåligt underlag i paddocken som du misstänker. Rid korta pass och så lite som möjligt på ridbanan. Det är väldigt slitsamt för leder och senor med djupa underlag. Trava korta stunder och inte så mkt på volt.
För mkt ridning i djupa underlag kan ge ledinflammation.

Är det en travare? De kan ha lite lustiga hoppsa-steg för sig. ;)

Sv: Ojämn i traven?

Jepp, det är en travare:D

Ja, jag ska avvakta lite innan jag börjar hetsa upp mig över hälta mm. är bara så extremt rädd om henne och vill att hon skall hålla och vara fräsh:crazy:

Blir trav på rakspår ett tag fram över.

Tack för ditt svar!:laugh:

/Anne-Sofie

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 104
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat