Oj hästen ÄR visst chippad

E

Eleonore

Idag upptäckte vi att vår häst är chipsmärkt utan att vi visste om det. Just nu målar jag fan på väggen! :crazy:
Brukar inte försäljare uppge det när de säljer sina hästar?
Vi köpte hästen utan papper men med ansökan om pass inskickad. Då inget chips angetts antog vi att hästen inte var chipsmärkt. Har fö inte sett rökan av någon passansökan ännu och säljaren är inte samarbetsvillig. Har vänt mig till ASRP för att se om jag kan få några svar därifrån.

Tror ni vi blivit lurade?
Känner mig oerhört dum och godtrogen.:confused:

Sv: Oj hästen ÄR visst chippad

Finns en risk att ni blivit lurade...

Om hästen är chipmärkt så borde ni lätt få reda på vem som står som ägare på den enligt chipmärkningen.

/Lizzie

Finns en risk att ni blivit lurade...

Om hästen är chipmärkt så borde ni lätt få reda på vem som står som ägare på den enligt chipmärkningen.

/Lizzie

Menar du genom ASRP då eller?

När jag skulle ha pass genom ASPR till mina ponnys så var jag tvungen att chippa dem. Har visserligen inte heller fått deras pass ännu men det kommer att stå i passen när de kommer.
Kan ju vara så även i ditt fall. Men ASPR borde kunna ge svar på det tycker jag.

Håller med Lizzie, har hästen chipmärkning, kan ni ju kolla upp vem ägaren är. Säljaren i fråga borde ju sagt till er när ni köpte hästen att den var chippad, kan ju varit en ren klantighet, eller inte. //Ellinor

om det är en import kan ju märkningen ha gjorts utomlands och passet kommit bort under tiden...

När jag skulle ha pass genom ASPR till mina ponnys så var jag tvungen att chippa dem.

Så långt är jag med.
Men om du skulle sålt någon av dom sedan, skulle du inte ha angett chipnumret på köpeavtalet till den nya ägaren?

Jag har haft häst tidigare men den ena hade pass från början (inget chips & reg i annan förening än ASRP) och den andra vi skickade in pass om chipmärkte vi naturligtvis i samband med ansökan.

om det är en import kan ju märkningen ha gjorts utomlands och passet kommit bort under tiden...

Tror inte det för chippnr föregicks visst av SWE. Så nog borde det väl vara en häst som är chippad i Sverige?

Har fö haft skrället i uppåt ett år.

Menar du genom ASRP då eller?

Ja, om ni inte får något napp där, så borde ju säljaren vara behjälp med att tala om vart hästen kommer ifrån. Är det en importhäst så kan ju papprena försvunnit - fast... är den nyligen importerad så SKA hästen ha ett pass.

/Lizzie

Ja, om ni inte får något napp där, så borde ju säljaren vara behjälp med att tala om vart hästen kommer ifrån. Är det en importhäst så kan ju papprena försvunnit - fast... är den nyligen importerad så SKA hästen ha ett pass.

/Lizzie

Ja det är väl där skon klämmer antar jag. Min oro... relaterar jag till. Säljaren påstår att passansökan "misslyckades pga för lite tagel". Men när vi ville ha möjlighet att komplettera den ansökan de säger sig ha gjort vill de inte plocka fram den. De vill liksom ingenting. Möjligtvis vara ifred.:mad::crazy:

De borde väl åtminstonde kunna plocka fram chipnumret för att vara behjälpliga, eller?

Jo visst kan det det. Men nog försöker man väl som säljare att definiera vilken häst man säljer så gott man kan, eller?

Om jag skulle sälja en häst utan pass, men ändå chipmärkt (verkar ju ifos märkligt..) så skulle jag bifoga en kopia på chipmärkningsrapporten tillsammans med köpekontraktet. Även skriva in chipnumret i köpekontraktet så det klart framgår vilken häst som det handlar om.

Framför allt så talar man väl om att hästen är chipmärkt. Gäller ju absolut när det handlar om ponnyer eftersom det är ett krav från ASRP att de ska vara chipmärkta.

ASRP kan också svara på om det har kommit in någon passansökan när det gäller ponnyn du funderar över.

Jag fick vänta 10 månader på passet till min ponny.

/Lizzie

Om jag skulle sälja en häst utan pass, men ändå chipmärkt (verkar ju ifos märkligt..) så skulle jag bifoga en kopia på chipmärkningsrapporten tillsammans med köpekontraktet. Även skriva in chipnumret i köpekontraktet så det klart framgår vilken häst som det handlar om.

Framför allt så talar man väl om att hästen är chipmärkt. Gäller ju absolut när det handlar om ponnyer eftersom det är ett krav från ASRP att de ska vara chipmärkta.

ASRP kan också svara på om det har kommit in någon passansökan när det gäller ponnyn du funderar över.

Jag fick vänta 10 månader på passet till min ponny.

/Lizzie

Skönt att se att du tänker lika som mig. Själv har jag snart väntat ett år (genom föregående ägare då + div tjatiga tel.samtal). Jag har också mailat ASRP för att försöka få svar, idag.

Hoppas verkligen att det var de tidigare ägarna som chippade pållen men som varit otroligt klantiga.

Det verkar så konstigt egentligen. Säljarna hade flertalet hästar och måste ha sålt hästar många gånger tidigare. Minns att jag frågade specifikt om hästens täckning och om vad som stod i passansökan. Säljaren svarade inte direkt och jag reflekterade då över att hon kanske inte fattade vad jag menade. Kunde ju varit henne sambo som skött passansökan och hela "identifieringen" tänkte jag!

Ja det är väl där skon klämmer antar jag. Min oro... relaterar jag till. Säljaren påstår att passansökan "misslyckades pga för lite tagel". Men när vi ville ha möjlighet att komplettera den ansökan de säger sig ha gjort vill de inte plocka fram den. De vill liksom ingenting. Möjligtvis vara ifred.:mad::crazy:

De borde väl åtminstonde kunna plocka fram chipnumret för att vara behjälpliga, eller?

Om säljaren säger att passansökan misslyckats pga för lite tagel - då har de chipmärkt ponnyn. Men varför inte tala om och lämna ut nr på chipet???

Man tar bara tagel i samband med chipmärkningen nämligen. Man skickar inte in tagel utan chipnr med passansökan.

Verkar skumt egentligen - vadå för lite tagel??? Taglet läggs i en kuvert och förseglas. Detta ska lagras ifall det behöver göras en DNA-typning i framtiden. I alla fall vad jag förstod min vet. rätt. Det var inte heller många strån tagel som behövdes.

När jag köpte min shettis så hade förra ägaren gjort en passansökan, men fått ett papper från ASRP för kompletteringar. Detta papper fick jag och så fick jag fixa kompletteringarna, bl a chipmärkning och uppskattning av ålder av veterinär (okänd stam på shettisen). Sedan var det bara att skicka in kompletteringarna och vänta :angel:. Har ringt ett par gånger och efterlyst mitt pass, de har hittat det varje gång men att det var många före bara.

Så kolla med ASRP om det finns ett pass som ligger i väntan på komplettering för er ponny. Där borde de då kunna se eventuellt chipnr också. De borde ju också kunna svara på om det går att komplettera utan problem om det nu är brist på tagel som är problemet.

/Lizzie

Så långt är jag med.
Men om du skulle sålt någon av dom sedan, skulle du inte ha angett chipnumret på köpeavtalet till den nya ägaren?

Jag har haft häst tidigare men den ena hade pass från början (inget chips & reg i annan förening än ASRP) och den andra vi skickade in pass om chipmärkte vi naturligtvis i samband med ansökan.

Jag hade nog gjort det men det finns massor av folk som inte har riktigt klart för sig hur det här med pass och chip m m fungerar. Mina ponnys som har där hade säljaren noll koll på något om pass. Så jag fick hjälpa till att fixa fram det hela vid köpet. Kan mycket väl tänka mig att säljaren till din inte har tänkt på det överhuvudtaget.
Långt ifrån alla som utfärdar pass (rasföreningar) kräver att hästen ska chipas. T ex för halvblod har kommit först från och med förra året.

Såg att det fanns mer info nu. Som det verkar nu så hade jag försökt att kolla upp chippet vilken häst det blivit registerat på om det blivit registerat. Nu när de inte vill lämna ut något och säger att ansäkan inte gäller p g a för lite tagel.

Senast ändrad:

Det hela låter onekligen mystiskt........jag skulle vara lika misstänksam som du.

Vad jag vet finns det inget centralt register över chipmärkningar.
SH, Svenska Hästavelsförbundet, har en sökfunktion och där har jag testat att söka mina två chippade hästar. Men de finns inte med. Båda har pass, en är fjord/kallblodstravare och registrerad i Svenska Fjordhästföreningen, den andra är kallblodstravare och registrerad hos STC.

Immer

Vad jag vet finns det inget centralt register över chipmärkningar.
SH, Svenska Hästavelsförbundet, har en sökfunktion och där har jag testat att söka mina två chippade hästar. Men de finns inte med. Båda har pass, en är fjord/kallblodstravare och registrerad i Svenska Fjordhästföreningen, den andra är kallblodstravare och registrerad hos STC.

Immer

Tyvärr så är ju chipmärkningen fortfarande endast registrerad i de olika rasföreningar som finns.

Med dagens teknik så borde det inte vara något problem att få till en central sökfunktion och ha alla chipnummer på ett ställe.

Men det kanske kommer så småningom...

/Lizzie

Då borde ju åtminstone Svenska Fjordhästföreningens register vara kopplat till den sökfunktion som finns hos SH? Men det är den uppenbarligen inte :(

Immer

prova att kontakta den rasförening hästen tillhör och kolla upp chipnummret. det kan ju lika gärna vara en väldigt okunnig säljare som överlåtit registreringen till idkontrollanten som gjort sitt och sedan tagit betalt och angivit vilka papper som ska skickas in.

har varit med om flertalet ägare som inte har en blekaste om vilka papper hästen ska ha och vad som behövs för att få ett pass. har även hittat hästar som varit chippade utan ägarens vetskap. så det behöver ju inte vara skumt bara för att hästen är chippad redan. det kan ju den även blivit hos någon tidigare ägare.

har iofs även varit hos hästägare som vägrat chippa sina hästar då de ansåg det som onaturligt. fine men dom lär inte få registrera hästen heller och något pass blir det inte..:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka