Ointresserad hund

Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en chihuahua hane på 1år. Han är jättegó på alla sätt och vis men har två problem med honom.
För det första får jag han inte rumsren! Han kan ibland hålla sig ett litet tag efter att han vart ut. Men oftast går han till ett annat rum där inte jag är och kissar :devil: så hinner ju inte tillrättavisa honom heller :(
Nättena kan det ibland också gå bra.
Går ut med han efter han sovit osv, men ibland hinner jag inte med. Detta är ett jätte jobbigt problem då det känns som jag testat allt!!

Andra problemet är att han känns så "ointresserad", svårt att förklara... Men tex när vi ska träna trick så vill han inte alls. Bryr sig liksom inte.
Tex, han kan sitt, det har han lärt sig. Men det funkar endast, endast om jag har godis och visar upp det tydligt! Annars struntar han i det.

Så svårt att förklara med text. Bör tillägga att vi gått hos instruktör som vart hem till oss.

Sv: Ointresserad hund

1. Tillrättavisa honom inte när han kissar inne, han gör det knappast för att jävlas. Ut fort efter mat, lek och sömn. Små hundar kan ha svårt att bli rumsrena, det enda som hjälper är att vara enträgen.

2. Hundar är ekonomer, de gör det de tjänar på att göra. Om han tränar med dig om du visar godis, gör då det!

Vet han att det är fel att kissa inne? Verkar det som att problemet är att han inte förstår eller att han inte kan hålla sig? Skvätter/markerar han eller är det regelrätt kissande?

Jag skulle bete mig som en valp med hundens rumsrenhetsträning, men även kolla upp den hos veterinär.

Man kan få jobba mycket med motivationen på vissa hundar! Försök hitta flera olika typer av belöningar, se till att han aldrig vet när du har med dig godis och inte, försök få upp ett värde i muntligt beröm, klappar och lek med dig. Tycker han om att träna när du väl har godis?

Angående rumsrenheten så verkar det vara svårare med små hundar. Jag fick kämpa som en galning för att få min chihuahua rumsren..tror han var ca 8-9 månader då han var helt rumsren :p var ut efter mat, lek sömn och massa gånger däremellan. Ett tag var jag ut minst en gång i timmen för att han skulle få en chans att göra rätt..Tog med gott godis och berömde jättejättemycket när han gjorde något ute.

Nu vid typ 11 månader har han däremot börjat skvättmarkera inomhus :o Då blir jag förbannad på honom när jag kommer på honom!!
Ifall inte hunden någonsin riktigt lärt sig rumsrenhet skulle jag däremot inte banna den hursomhelst utan börja om som när den var liten valp! :)

Angående att han är ointresserad så är det väl lite så chihuahua är, de vill när det passar dom, svårmotiverade :p Mitt tips där är att variera godiset. Just variationen gör att min hund i alla fall gör det jag ber den om. Han vet att ibland får han en vanlig godis, ibland en skinkbit, ibland ost och ibland bara ett braa och en klapp tillexempel. Emellanåt får han något supergott (en jättestor bit skinka, någon köttbit eller något) för att hålla förväntningen uppe :)

Det gäller att hitta något som hunden verkligen gillar, min är galen i ost :p

Lycka till :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V