Ohållbar skolsituation

Bexzor

Trådstartare
För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon kan ha lösningen jag söker efter.

Det som redan är gjort är en himla massa möten med inblandade lärare, kontakt med skolchef, kontakt med huvudman och en anmälan till Skolinspektionen samt att vi överväger att byta skola. Igår visade det sig att flera års utsatthet inte har lett till kränkningsanmälningar trots att de sagt att flera saker är polisanmälda utan kränkningsanmälningar har blivit gjort efter att jag meddelat att skolan är anmäld.

Jag vet inte om Skolinspektionen kommer utreda saken för de har tydligen ändrade rutiner om när de tar fall vidare. Polisanmäla barn känns sisådär när det är skolan som brister, kan man polisanmäla skolan ? Kan man ta kontakt med Skolinspektionen och se hur de tänker trots att de är en neutral part?

Avvakta är inget alternativ för skolan har tydligt visat att de inte tar saken på allvar. Har ni tips? För även om det blir skolbyte så dröjer det
 
Jag vet inte hur man hanterar det här utöver vad som är gjort men nej, det går inte att polisanmäla en skola.
 
Det du kan göra är att anmäla skolan till sin huvudman (inte bara prata med dem).

Du kan också ta kontakt med BEO (barn och elevombudet) som kan hjälpa till att driva processer mot skolan.

Och självklart kan du/ni ta kontakt med skolinspektionen (igen), oavsett om de har nya regler eller inte. Skolan har ju inte bara brustit i att ta tag i problemet utan även att anmäla det (vilket skall ske 'skyndsamt') samt att de borde ha hjälpt ert barn ur situationen.

Det ni också kan göra är att be att få ha en vuxen (er själva/farmor/osv) med under skoldagen (jag vet att detta kanske inte är optimalt, av flera anledningar) för arr säkerställa att ert barn inte råkar illa ut. Om de nekar kan ni igen ta kontakt med huvudman och lägga fram detta som ytterligare en punkt.

Det ÄR ok att polisanmäla barn om de gör saker som är olagliga. Polisanmälan mot barn är inte samma som mot straffskyldiga utan resulterar oftast i att socialtjänsten gör en utredning och ev kommer med rekommendationer om stöd till familjen.
 
För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon kan ha lösningen jag söker efter.

Det som redan är gjort är en himla massa möten med inblandade lärare, kontakt med skolchef, kontakt med huvudman och en anmälan till Skolinspektionen samt att vi överväger att byta skola. Igår visade det sig att flera års utsatthet inte har lett till kränkningsanmälningar trots att de sagt att flera saker är polisanmälda utan kränkningsanmälningar har blivit gjort efter att jag meddelat att skolan är anmäld.

Jag vet inte om Skolinspektionen kommer utreda saken för de har tydligen ändrade rutiner om när de tar fall vidare. Polisanmäla barn känns sisådär när det är skolan som brister, kan man polisanmäla skolan ? Kan man ta kontakt med Skolinspektionen och se hur de tänker trots att de är en neutral part?

Avvakta är inget alternativ för skolan har tydligt visat att de inte tar saken på allvar. Har ni tips? För även om det blir skolbyte så dröjer det

Kontakta andra skolor och sätt upp barnet på kö om sån finns och det inte redan är gjort. Man kan alltid tacka nej om man blir erbjuden en plats! Om man ångrat sig.

Under tiden hade jag, om mitt barn riskerade att fara illa i skolan, hållit mitt barn hemma från skolan med hänvisning till att skolan inte är en trygg miljö och meddelat skolan varför. Ja, skolan är viktig, men barnets psykiska och fysiska hälsa är viktigare! Jag har hållit mitt barn hemma från skolan och det enda jag ångrar är att jag inte höll henne hemma tidigare! Med facit i hand pushade vi för mycket för länge. Vi var så fast i tanken att närvaro i skolan är det absolut viktigaste! Men det är det inte. Barnets mentala och fysiska hälsa är viktigare!
 
För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon kan ha lösningen jag söker efter.

Det som redan är gjort är en himla massa möten med inblandade lärare, kontakt med skolchef, kontakt med huvudman och en anmälan till Skolinspektionen samt att vi överväger att byta skola. Igår visade det sig att flera års utsatthet inte har lett till kränkningsanmälningar trots att de sagt att flera saker är polisanmälda utan kränkningsanmälningar har blivit gjort efter att jag meddelat att skolan är anmäld.

Jag vet inte om Skolinspektionen kommer utreda saken för de har tydligen ändrade rutiner om när de tar fall vidare. Polisanmäla barn känns sisådär när det är skolan som brister, kan man polisanmäla skolan ? Kan man ta kontakt med Skolinspektionen och se hur de tänker trots att de är en neutral part?

Avvakta är inget alternativ för skolan har tydligt visat att de inte tar saken på allvar. Har ni tips? För även om det blir skolbyte så dröjer det
Jag kan bara beklaga.
Du har antagligen nått till vägs ände och jag vet inget mer som går att göra.

Skolinspektionen tar fall vidare där Huvudmannen brister.
Inte annars.

Har du kontaktat politikerna i Kommunens Utbildningsnämnd?
Den är chef till skolchefen.
 
För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon kan ha lösningen jag söker efter.

Det som redan är gjort är en himla massa möten med inblandade lärare, kontakt med skolchef, kontakt med huvudman och en anmälan till Skolinspektionen samt att vi överväger att byta skola. Igår visade det sig att flera års utsatthet inte har lett till kränkningsanmälningar trots att de sagt att flera saker är polisanmälda utan kränkningsanmälningar har blivit gjort efter att jag meddelat att skolan är anmäld.

Jag vet inte om Skolinspektionen kommer utreda saken för de har tydligen ändrade rutiner om när de tar fall vidare. Polisanmäla barn känns sisådär när det är skolan som brister, kan man polisanmäla skolan ? Kan man ta kontakt med Skolinspektionen och se hur de tänker trots att de är en neutral part?

Avvakta är inget alternativ för skolan har tydligt visat att de inte tar saken på allvar. Har ni tips? För även om det blir skolbyte så dröjer det
+ på vad @Elo skrev.

Med förtydligande på första punkten att kommunen brukar ha ett system för att ta emot klagomål. Såg att ni pratat med skolchef och det är bra - men jag hade skickat in ett formellt klagomål till kommunen så att kommunen får utreda och att ärendet diarieförs (jag har suttit som en kommuns utredare av klagomål på utbildning så det var liknande ärenden att ta i där).
Sedan hade jag absolut pratat med Skolinspektionen ändå, om inte annat så för att höra efter om deras ändrade regler påverkar ert ärende (det är ju inte säkert), prata med dem om ert ärende och bolla. Det löser ju inte den akuta situationen för barnet, men hela ärendet behöver ju utredas.
 
För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon kan ha lösningen jag söker efter.

Det som redan är gjort är en himla massa möten med inblandade lärare, kontakt med skolchef, kontakt med huvudman och en anmälan till Skolinspektionen samt att vi överväger att byta skola. Igår visade det sig att flera års utsatthet inte har lett till kränkningsanmälningar trots att de sagt att flera saker är polisanmälda utan kränkningsanmälningar har blivit gjort efter att jag meddelat att skolan är anmäld.

Jag vet inte om Skolinspektionen kommer utreda saken för de har tydligen ändrade rutiner om när de tar fall vidare. Polisanmäla barn känns sisådär när det är skolan som brister, kan man polisanmäla skolan ? Kan man ta kontakt med Skolinspektionen och se hur de tänker trots att de är en neutral part?

Avvakta är inget alternativ för skolan har tydligt visat att de inte tar saken på allvar. Har ni tips? För även om det blir skolbyte så dröjer det

Har inte mycket mer input än det som skrivits i tråden. Men gällande polisanmälan så tänker jag att polisanmälan gör man när man har blivit utsatt för ett misstänkt brott, och att det är det som ska avgöra inte personen. Får du inbrott hemma så polisanmäler du, oavsett om det visar sig att tjuvarna var minderåriga.

Sen fattar jag att det inte är där man vill hamna egentligen. Men när alla andra vägar är prövade...
 
Jag kan bara beklaga.
Du har antagligen nått till vägs ände och jag vet inget mer som går att göra.

Skolinspektionen tar fall vidare där Huvudmannen brister.
Inte annars.

Har du kontaktat politikerna i Kommunens Utbildningsnämnd?
Den är chef till skolchefen.

Nej politikerna är inte informerade. Hur/vad kan de göra?
 
+ på vad @Elo skrev.

Med förtydligande på första punkten att kommunen brukar ha ett system för att ta emot klagomål. Såg att ni pratat med skolchef och det är bra - men jag hade skickat in ett formellt klagomål till kommunen så att kommunen får utreda och att ärendet diarieförs (jag har suttit som en kommuns utredare av klagomål på utbildning så det var liknande ärenden att ta i där).
Sedan hade jag absolut pratat med Skolinspektionen ändå, om inte annat så för att höra efter om deras ändrade regler påverkar ert ärende (det är ju inte säkert), prata med dem om ert ärende och bolla. Det löser ju inte den akuta situationen för barnet, men hela ärendet behöver ju utredas.

Det är anmält två gånger till huvudman men inget är utrett för det bollas bara tillbaka till rektorn.
 
Det är anmält två gånger till huvudman men inget är utrett för det bollas bara tillbaka till rektorn.
Dåligt!
Rektor ”ska” svara på ärendet i första hand men sen går man vidare.. egentligen blir det ju ett klagomål på detta med -att det bollas tillbaka till enheten och där får ni inte svar (tillräckligt svar).
Skolinspektionen säger jag då…
 
Dåligt!
Rektor ”ska” svara på ärendet i första hand men sen går man vidare.. egentligen blir det ju ett klagomål på detta med -att det bollas tillbaka till enheten och där får ni inte svar (tillräckligt svar).
Skolinspektionen säger jag då…

Det är anmält till Skolinspektionen. Och jag har mejlat BEO om hur de generellt ser på kränkningar och vad de gör för utredan
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
7
· Visningar
977
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 912
Senast: Sasse
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 186
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp