Ohållbar jobbsituation?

kubaryana

Trådstartare
Hej,

jag skulle behöva råd/infallsvinklar gällande min situation. Jag har sedan snart 10 år tillbaka lidit av OCD som har styrt mitt liv och tagit upp väldigt mycket energi och tid. Jag har fram tills 3-4 år sedan varit mer eller mindre konstant deprimerad, har en ätstörning som ständigt gör sig påmind i mitt liv. Jag har tidigare sökt hjälp för OCD:n och åt under en period maxdos av en medicin som skulle kunna hjälpa mig, medicinen minskade mitt tvång något men gjorde även att jag blev som en känslomässig zombie vilket gjorde att jag slutade med den (dumt nog ej i samråd med läkaren p.g.a. olika omständigheter). Jag ville inte gå runt och känna ingenting även om tvånget under den perioden (ca 1-1,5 år?) blev bättre.

Under våren har jag mått väldigt bra och jag har haft en förhoppning om att det här kommer att gå - jag vill leva och det känns rätt bra. OCD:n var under någorlunda kontroll tack vare KBT (privat psykolog under 5-6 månader) och jag hyste en förhoppning om att det här skulle ordna sig och att jag skulle fixa mitt säsongsjobb som väntade under sommarmånaderna. Jobbet i sig är väldigt påfrestande och utmanar mig på alla punkter när det kommer till mitt tvång, samt är slitsamt då det innebär att jag nästan ständigt är på resande fot vilket jag tycker är väldigt jobbigt. Det här är ett jobb jag känner att jag måste ta då min arbetsmarknad i princip är stendöd och det här är något som ger åtminstone en viss erfarenhet inom mitt område. Sedan någon dryg månad tillbaka har jag mått väldigt dåligt av situationen (vilket innan säsongen började var min farhåga att jag skulle göra). Min ätstörning har "kommit tillbaka", jag har halkat tillbaka ännu mer i mina tvångshandlingar/tankar och ett självskadebeteende har kommit tillbaka som ett brev på posten.

Det som jag skulle behöva input på är hur jag ska hantera min situation för jag känner mig inmålad i ett hörn. Jag har en läkartid på måndag för att jag ska få en remiss till vårdcentralens psykolog. Jag har insett att jag måste försöka få hjälp igen (jag kan inte gå privat igen för det har jag inte råd med även om det skulle vara det bästa) för jag orkar inte ha det såhär. Det jag egentligen skulle behöva är att bli sjukskriven resten av säsongen så att jag kan få mig själv på rätt köl igen, men vet inte ens om det går att bli sjukskriven för något sådant här? Jag skulle behöva få vara hemma och ha lite rutiner i kombination med KBT och ev. medicinering. Men jag kan ju jobba och jag har härdat igenom säsonger förut (och mått lika dåligt) så jag vet att jag fixar ju det, och jag behöver verkligen pengarna. Men samtidigt är jag rädd att jag under dagarna när jag mår som sämst att jag ska göra något dumt för de destruktiva tankarna finns ju där och lurar under ytan. Att jag en dag kommer låta mitt självskadebeteende härja fritt och om jag passerar den gränsen så är jag rädd för att jag kommer tycka/känna att nu är det ingen idé att fortsätta alls. Eller att jag kommer låta de mörka tankarna ta över vilket leder till något impulsivt som jag inte kan göra ogjort. Situationer som känns så avlägsna men samtidigt så nära och det gör mig rädd.

Är det ens någon idé att lyfta frågan om sjukskrivning med läkaren? Bara tanken får mig att...skämmas.Jag kan ju arbeta och det vore ju att ge upp? Sjukskrivning är ju för de personer som verkligen inte kan arbeta och jag har alltid pressat mig igenom liknande situationer och härdat ut, jag har ju klarat det förut så jag lär ju göra det igen? Det är ju trots allt bara någon månad eller två kvar... Så om jag får något ångestdämpande så kanske resten av säsongen kan flyta på mer smärtfritt?

Mest av allt kanske jag bara behövde skriva av mig för jag har ingen i min närhet som jag kan lyfta dessa tankar med.
 
Det låter väl som att det är ganska exakt det du skrev nu som du ska säga till läkaren på måndag? Du beskriver ju din situation väldigt väl.
 
@mandalaki
Ja, det är väl egentligen det. Jag är just nu mest bekymrad över att läkaren inte kommer vilja skriva ut något ångestdämpande åt mig och att jag kommer släta över situationen och få den att låta mindre allvarlig än vad den kanske egentligen är. Jag vill på ett plan så gärna orka leva upp till alla förväntningar som finns från både mig själv och min omgivning.
 
Fast om de där förväntningarna också innebär att din ätstörning, ditt tvång och ditt självskadebeteende kommer tillbaka, då var det väl ingen större nytta med att leva upp till dem?

Det låter som att du måste precis så ärlig mot läkaren som du verkar vara här. Sitt inte och var duktig och släta över. Ok, du vet inte idag hur läkaren kommer att ta emot det du säger. Men ibland måste man kasta sig ut utan att veta hur det ska sluta. Doktorn kanske kommer fram till en bra lösning. Kanske ångestdämpande, kanske sjukskrivning. Du vet inte, men det viktiga är att du berättar.
 
Fast om de där förväntningarna också innebär att din ätstörning, ditt tvång och ditt självskadebeteende kommer tillbaka, då var det väl ingen större nytta med att leva upp till dem?

Det är sant och jag vet egentligen om det men har svårt att släppa på fasaden. Jag har under många år lagt mycket tid och energi på att utåt sett verka positiv och glad, vilket på något vis har fungerat som en tröst när jag mått dåligt. Jag har åtminstone lyckats med något när det känts som allting annat totalt kollapsat.

Tack för att du tar dig tid att komma med feedback.
 
Det du beskriver är nog beviset på att det där med att hålla fasader inte funkar i längden ...

Gå till läkaren på måndag och var så ärlig du kan. Nu har du ju sett att det inte lönar sig att hålla en fasad.
 
@mandalaki

Min situation blir ju inte bättre av att jag försöker vara något jag inte är så jag ska försöka vara så rak jag kan mot läkaren. Jag får helt enkelt hoppas på att vi kan komma fram till någon sorts lösning på det hela.

@tanten

Det kändes på något vis skönt att få ned det på pränt och när jag läser igenom det hela så inser jag ju att jag måste försöka göra något åt situationen. Tack för tipset.
 
Som någon sa, skriv ut det du skrivit och ta med. Jag är inte så väldigt insatt i vilka mediciner det finns mot just dina åkommor, men jag är ganska säker på att det finns i alla fall någon mer än den du provat. Det finns ju en mängd olika mediciner bara inom SSRI, som ju är det vanligaste mot depressioner och det man brukar börja med när det gäller just depressioner. Sen finns det ju ångestdämpande som man kan få i tillägg till annat läkemedel (t.ex. SSRI) att ta vid behov, om man har ångestattacker eller liknande.

Jag tycker att du verkar ha en bra arbetsmoral och det är beundransvärt, men tänk samtidigt på att du ska må bra också. Du förtjänar att må bra. Kanske är det värt en sjukskrivning under en period för att få återhämtning och terapi och sedan må betydligt bättre? Tänk inte att det är att ge upp utan tänk att det är för att du ska få bättre livskvalité och på så vis kunna göra ett bättre jobb. Du kanske lyckas ta dig igenom dagarna nu, men ska du tänka på samma sätt resten av ditt liv? Det är inte meningen att man ska tvinga sig igenom sitt liv.

Jag hoppas att du får träffa en bra, förstående läkare på måndag och att du får den hjälp du behöver och har rätt till. *styrkekram*
 
Jag tycker att du verkar ha en bra arbetsmoral och det är beundransvärt, men tänk samtidigt på att du ska må bra också. Du förtjänar att må bra. Kanske är det värt en sjukskrivning under en period för att få återhämtning och terapi och sedan må betydligt bättre? Tänk inte att det är att ge upp utan tänk att det är för att du ska få bättre livskvalité och på så vis kunna göra ett bättre jobb. Du kanske lyckas ta dig igenom dagarna nu, men ska du tänka på samma sätt resten av ditt liv? Det är inte meningen att man ska tvinga sig igenom sitt liv.

Jag hoppas att du får träffa en bra, förstående läkare på måndag och att du får den hjälp du behöver och har rätt till. *styrkekram*

Det där har varit ett problem för min del, att ta mig tid att försöka må bättre. För jag har alltid känt att jag måste ta det där jobbet, jag måste fortsätta studera, att jag helt enkelt måste orka prestera som vanligt. Att jag inte har tid/råd att halka efter när det gäller jobb/studier även om jag någonstans insett att min situation inte kommer förändras om jag inte gör något åt den. För såhär vill jag ju inte ha det, det luriga är ju när jag kommer in i något mer balanserade perioder när det känns lite lättare så intalar jag mig själv att jag kanske inte måste investera den tiden i mig själv för det "går ju rätt bra nu". Trots att jag anar att jag kommer trilla tillbaka igen men det vill jag inte riktigt ta till mig just då.

Tack för pepp och jag hoppas också att läkaren kommer kunna hjälpa mig vidare så att allt känns lättare.
 
Det där har varit ett problem för min del, att ta mig tid att försöka må bättre.

Det tror jag är ett otroligt vanligt problem när man sitter fast i ett kasst mående. Man vill ju att det ska bli bättre och kämpar kanske för hårt för det när man egentligen borde ta det där steget tillbaka och andas lite innan man faktiskt kan ta itu med det som är tufft. Jag har varit i en liknande situation - jag mådde fruktansvärt dåligt mentalt men jobbade som en galning ändå trots att det bara gjorde mig sämre - jag ville förmodligen bevisa för mig själv att det var ju okej, jag kämpar ju på!

Och det är väl där man ofta just faktiskt halkar efter och bara hamnar i en värre spiral av kasst mående där man bara halkar längre tillbaks. Ett steg fram och sjuttiotre tillbaka. Man måste nästan "ignorera" de bättre perioderna för det är så lätt att försöka glömma bort det dåliga då - men det gör ju bara att det blir tre gånger värre när nästa svacka kommer.

Det är jättebra att du inser att du vill förändra din situation och det verkar som om du har stor insikt i varför du faller tillbaka, så att säga.

Kram och positiv energi från mig!
 
Man måste nästan "ignorera" de bättre perioderna för det är så lätt att försöka glömma bort det dåliga då - men det gör ju bara att det blir tre gånger värre när nästa svacka kommer.

Det där stämmer verkligen för när det är bra, eller kanske snarare mindre dåligt, så är det som om jag glömmer bort hur illa situationen egentligen är (sett till helheten) även om det just då är helt ok. Tack för pepp den värmer.

Läkarbesöket resulterade i två veckors sjukskrivning, remiss till psykolog, och att jag kommer påbörja medicinering igen. Det var en lättnad att läkaren lyssnade och att mötet resulterade i något, även om hela situationen stundtals känns rätt hopplös. Väntetiden för bedömningssamtal hos psykologen skulle endast vara någon månad så jag hoppas på att det stämmer.
 
Det där stämmer verkligen för när det är bra, eller kanske snarare mindre dåligt, så är det som om jag glömmer bort hur illa situationen egentligen är (sett till helheten) även om det just då är helt ok. Tack för pepp den värmer.

Läkarbesöket resulterade i två veckors sjukskrivning, remiss till psykolog, och att jag kommer påbörja medicinering igen. Det var en lättnad att läkaren lyssnade och att mötet resulterade i något, även om hela situationen stundtals känns rätt hopplös. Väntetiden för bedömningssamtal hos psykologen skulle endast vara någon månad så jag hoppas på att det stämmer.

Det tycker jag låter som ett bra resultat till att börja med! Jag hoppas att du kan använda dessa två veckorna vist :) Kom ihåg att bukestödet är extraordinärt när man behöver bolla, prata av sig eller be om råd!

Hoppas att du får ditt bedömningssamtal snabbt! Jag fick höra att det skulle ta två-tre månader minst för mig men det tog inte ens fjorton dagar :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp