Sv: Ohållbar boxsituation
Vet att du inte vill bygga om i ditt stall, men jag kan ta lite av mina egna erfarenheter iaf.
Fabian(min häst) flyttade till ett nytt stall, han o nya boxgrannen kom inte överens så väggen rök när båda sparka från varsitt håll, dock gick väggen sönder mest in till hans "ovän", ovännen ett klent halvblod o Fabbe en nordis säger sej självt nästan.
Stallägaren blev sur över detta o sa att Fabbe fick flytta ut i uteboxen. Uteboxen låg helt ensamt och Fabbe kunde inte gå ensam i hagen och var orolig när han var själv i stallet, så jag var helt inställd på hur detta skulle knäcka honom o han skulle hoppa ut ur boxen.
Där fick jag fel, helt fel. Han trivdes som fisken i vattnet, hur lugn som helst.
Nu ca 2.5 år senare i nytt stall kan han gå ensam i hagen o har inga problem med att bli lämnad ensam i stallet heller. Han har stått i en box med en granne precis brevid sen o sen har han kunna se grannar över gången.
Vi tänkte att den box han fick i det nya stallet var bäst för honom för han stog i "centrum" och kunde se o höra allt, då han är nyfiken o gillar uppmärksamhet. Visst trivdes han säkert, men emellanåt bråka han med grannen, dock så var grannen inte så taggad så det blev inga "bråk", men man såg att Fabbe blev lite irriterad emellanåt, så han fick byta till boxgrannens box som ligger i ett hörn, dock fick han en ny granne sen, ett sto som var lite av samma griniga typ, då åkte en skiva upp mellan boxarna för att slippa bråket mellan hästarna, och jag tänkte att nu blir Fabbe deprimerad, men icke, han verkar så nöjd i sin alldeles egna avskärmade box.
Här är han med sin nuvarande granne, ett haflinger sto. Du kan se skivan emellan boxarna.
[/IMG]