Ohållbar boxsituation

Sv: Ohållbar boxsituation

Jag tycker att det låter som lite för mycket med 30 cm emellan, det är nog för glest. Vi fick nedslag på att det var för glest mellan brädorna och det var mindre än 30 cm.

Hämtat från www.djurskyddsmyndigheten.se
----
Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för:

stående galler < 25 mm eller 65–85 mm

liggande galler < 85 mm eller 160–200 mm

eller > 450 mm

------

Jag tror du måste ge dem lite tid att vänja sig på. Det är ju inte alls säkert att det blir bättre i boxarna, det kanske är övriga ändringar i situationen som gör kaoset i boxarna.

Har du möjlighet att montera kamera så du ser vad de sysslar med?

som jag tolkar dit svar så bör det vara
mellan 16-20 cm eller
minst 45 cm...
så mina 30 cm är för smalt alltså...

Nu har jag ju en ganska vek bräda och inget järngaller...
gäller det ändå tro??

Enligt de uppgifter jag har gäller det oavsett vilket material man har, men jag vet att det finns många olika tolkningar...

Kameraövervakning har jag ej tillgång till....

Valackens osäkerhet och ängslighet orsakar ju lite oro o osäkerhet hos stoet med.
Det är ju oklart VEM av dem som är den STORA STARKA ledaren, ibland stoet och ibland är valacken tuffare o ska styra o ställa.

Vissa mornar törs de inte gå ut själva utan jag måste gå först....
då stannar stoet i sin box trots öppen boxdörr med rak väg ut o valacken går in i hennes box istället för att gå ut, och där står de o hänger tills jag går ut före o skrämmer bort alla spöken....
(öppnar boxdörrarna o de går själva genom "slusshage" till hagen)

stoet har ju hittills haft tanten som stöttepelare o nu har hon ingen trygg att luta sig mot...men det borde väl ha gett sig vid detta laget?

"stoet har ju hittills haft tanten som stöttepelare o nu har hon ingen trygg att luta sig mot...men det borde väl ha gett sig vid detta laget?"

kan det vara detta som skapar oro o oredan i stallet???

Vet att du inte vill bygga om i ditt stall, men jag kan ta lite av mina egna erfarenheter iaf.

Fabian(min häst) flyttade till ett nytt stall, han o nya boxgrannen kom inte överens så väggen rök när båda sparka från varsitt håll, dock gick väggen sönder mest in till hans "ovän", ovännen ett klent halvblod o Fabbe en nordis säger sej självt nästan.

Stallägaren blev sur över detta o sa att Fabbe fick flytta ut i uteboxen. Uteboxen låg helt ensamt och Fabbe kunde inte gå ensam i hagen och var orolig när han var själv i stallet, så jag var helt inställd på hur detta skulle knäcka honom o han skulle hoppa ut ur boxen.
Där fick jag fel, helt fel. Han trivdes som fisken i vattnet, hur lugn som helst.

Nu ca 2.5 år senare i nytt stall kan han gå ensam i hagen o har inga problem med att bli lämnad ensam i stallet heller. Han har stått i en box med en granne precis brevid sen o sen har han kunna se grannar över gången.
Vi tänkte att den box han fick i det nya stallet var bäst för honom för han stog i "centrum" och kunde se o höra allt, då han är nyfiken o gillar uppmärksamhet. Visst trivdes han säkert, men emellanåt bråka han med grannen, dock så var grannen inte så taggad så det blev inga "bråk", men man såg att Fabbe blev lite irriterad emellanåt, så han fick byta till boxgrannens box som ligger i ett hörn, dock fick han en ny granne sen, ett sto som var lite av samma griniga typ, då åkte en skiva upp mellan boxarna för att slippa bråket mellan hästarna, och jag tänkte att nu blir Fabbe deprimerad, men icke, han verkar så nöjd i sin alldeles egna avskärmade box.

Här är han med sin nuvarande granne, ett haflinger sto. Du kan se skivan emellan boxarna.
PC100132.jpg
[/IMG]

OK; nu har jag haft brädan i några nätter och kompletterat med ett täcke som skymmer. Inne hos stoet är det mkt renare o finare att skotta. Hon sträcker sig över brädan emellanåt och kikar in om allt är ok med grabben.

Hos valacken däremot är det VÄRRE ÄN NÅGONSIN!!!
Idag var det spade som gällde och bara att ösa ut....
pinkar på många fler ställen nu än tidigare och rör runt allt...:(
hur länge står man ut??

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 193
Senast: moon
·
Hästhantering Jag har sedan några veckor tillbaka en ny hyresgäst i stallet. Stallet är litet och det är totalt 4 boxar, varav 3 just nu används...
Svar
16
· Visningar
2 207
Senast: Kim_N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur