Ogräs, ogräs

macan

Trådstartare
Jag försöker ha så mycket kretsloppstänk som möjligt i min trädgård. Därför har jag naturligtvis komposter och använder kompostjord till mina odlingar. Men det blr så mycket ogräs! :mad: Ändå är jag noga med att inte slänga ogräs i någon av de komposter där jag tar jord ifrån. Vad har ni för tips om jag vill använda egen jord men slippa det trista ogräset?

Sv: Ogräs, ogräs

Vilka ogräs har du?

Det verkar underligt om du får ogräs från komposten om du inte slänger varken rötter eller fröställningar där. Är du säker på att det är från komposten?

Många frön driver med vinden.

Det är mest våtarv (vet jag nu efter bildgoogling) men även "vanligt gräs". Våtarv åker definitivt inte i komposten men ändå växer det överallt!

När du skrev "fröställningar" fick jag mig en tankeställare. Bör man kanske inte slänga utblommade blommor i komposten över huvudtaget ? I början kastade jag gräslöksblommor, citronmeliss, daggkåpa, mm där men har slutat efter hand som jag sett att det kommer upp som ogräs. Jag antar att det bara är att pröva sig fram?

Skrev nog lite otydligt: det blir ogräs i jorden där jag tillfört kompost, men inte i komposten/jorden i kompostbehållaren. Men stt täcka över var ett bra tips generellt.

Är det bra och näringsrik jord så blir det ogräs:) rensa noga de första gångerna på våren så borde du få resultat. Ett annat knep är att odla/plantera tätt för att ogräset inte ska få plats.

Det är bara så mycket som ska hinnas med i trädgården under vår/försommar så jag brukar nog skjuta lite för länge på ogräsrensningen, jag får nog omprioritera det som du säger...

Det är bara så mycket som ska hinnas med i trädgården under vår/försommar så jag brukar nog skjuta lite för länge på ogräsrensningen, jag får nog omprioritera det som du säger...

Min erfarenhet är att ju envetnare man är i början av säsongen desto bättre är det. Man har igen det senare.

Synd att du inte har höns eller grisar - de älskar våtarv :D

Jag tror att det är där du har problemet, för har ogräset väl rotat sig så är det svårt att bli av med.

Gärna höns för mig! Gäller bara att övertyga pojkvännen... Får väl ge ogräsrensningssysslorna till honom så kanske han ändrar sig :D Men tills vidare är det väl bara att bita i det sura äpplet och rensa, rensa för problemet verkar ju inte komma från kompostjorden enligt er ( mer än att den är väldigt näringsrik och fin).

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 558
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Jag bor numera på gård. Primärt för att kunna ha hästar hemma, men att bo på gård öppnar ju också andra möjligheter, som till exempel...
2
Svar
31
· Visningar
1 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?