Ögonskada på marsvin?

Lotus

Trådstartare
Såg i morse att mitt marsvin fått som en rejält grå hinna som rinner lite över sitt ena öga. Igår såg jag inget konstigt, och hon äter och beter sig som vanligt. Ska försöka ringa vet för rådgivning men teletiden har passerat för dagen. Någon som har en teori om vad som hänt och vad som kan göras?

Hon kanske har fått in ett höstrå i ögat och fått ett sår på hornhinnan... det är väldigt vanligt. Ring veterinären, för då får du säkerligen ögonsalva och droppar, som smörjer och hjälper ögat att läka.
Det gör ont, vet av egen erfarenhet. Har fortfarande problem med mitt öga efter två år, pga kraftig ärrvävnad. Har en knöl på ögat efter såret....pga sen läkarvård.

Det finns nån sorts receptfri ögonsalva (minns inte vad den heter) som brukar funka bra mot just såna ögonskador på marsvin.

Men kom ihåg att Noviform ca 56 kr liten gul tub, kräver lång behandling räcker ej med 10 dagar utan 2-3 veckor kan krävas!

Tack alla, ska ringa vet imorgon för rådgivning och kanske kan prova med salvan på egen hand eftersom hon inte verkar särskilt besvärad av det? Jo tack, jag vet hur ögonproblem kan vara, lyckades med att få frätande släckt kalk i ögat en gång och minns med förskräckelse.... Sköljde och fick fö salva då också, av läkaren på akuten.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama