Ögonprotes

MissFideli

Trådstartare
Eller vad det nu heter. Såg att hingsten Santana har fått en protes insatt. En häst i stallet fick ta bort sitt öga pga skada efter lek och ägaren fick inte sätta in nått där, veterinären tvärvägrade. Vad avgör egentligen?

Sv: Ögonprotes

Nu har jag väl inte helt koll på hästarnas anatomi, men hos människor är det enbart av kosmetiska skäl man använder protes.

Veterinärens personliga åsikt förmodligen. Särskilt om han inte kunde ge någon motivering.

Men förstår inte riktigt poängen med att ha en protes heller, Santanas öga ser knappast naturligt ut.

Låter dumt att använda protes, varför ska man? Hästen går nog hellre utan skulle jag tro.

Men det har väl inte hästen ont av? Hur det ser ut, menar jag...

Jo, jag förstår att du förstod det vad gäller människor, men beroende på de anatomiska förhållandena så kanske det kan vara befogat, hos till exempel hästar, för att inte ställa till andra bekymmer (och vilka andra bekymmer det skulle kunna vara vet jag som sagt inte).

Eller vad det nu heter. Såg att hingsten Santana har fått en protes insatt. En häst i stallet fick ta bort sitt öga pga skada efter lek och ägaren fick inte sätta in nått där, veterinären tvärvägrade. Vad avgör egentligen?

Det kan ju vara ett jäkla krångel att pröva ut ögonprotes för människor, så det är väl samma problem som kan uppstå för hästar. Det kan bli infektioner i ögonhålan, och det kan trycka och göra ont innan man hittar exakt rätt form så att "ögat" hamnar i rätt läge.

Nej. Jag förstår veterinären som inte ville chansa med hästen bara av rent utseendemässiga skäl som faktiskt inte påverkar den alls.

Dels är det oerhört svårt att prova ut en ögonprotes, sedan får man nog inte kostnaden täckt av försäkringsbolaget då jag vet att 2008 kostade en ögonprotes 3000 dollar och det var bara för själva ögat sedan tillkommer ditsättning vilket kräver sövning etc.

För att det ska se bättre ut?

Jag förstår fortfarande inte vem som skulle bry sig om det.

Precis som Lager skriver kan det vara svårt att få en protes att passa och kan kräva många utprovningar för att bli bra, och då har man ändå med människor att göra som kan tala om vad som inte känns ok.

Dessutom behöver man göra rent protesbädden och protesen får pålagringar och slits, det låter allvarligt talat som en massa (onödigt) extra arbete.

Fast det kanske fungerar annorlunda på djur...

Jag läste någonstans där Minna själv sa att det är för kosmetiska skäl och dressyr är en bedömningsport.

Men bedömmer de huvudets utseende? Jag trodde i min enfald att dressyr handlade om just "dressyr". Men det kanske har blivit skönhetstävlan?

Men bedömmer de huvudets utseende? Jag trodde i min enfald att dressyr handlade om just "dressyr". Men det kanske har blivit skönhetstävlan?

Det skulle nog kunna bli en lägre bedömning just pga att det ser ganska otäckt ut. Även domare är människor och kanske omedvetet skulle dömma ner en ögonlös häst.

Jag läste någonstans där Minna själv sa att det är för kosmetiska skäl och dressyr är en bedömningsport.

Det är sant & protesen är en siliconboll där dom sytt ihop ögonlocket utanpå.
Endast för kosmetikens skull då det blir mer enhetligt med en protes än ett hål.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 679
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 600
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka