Ögoninflammation?

Mirre

Trådstartare
Har en krasslig tvååring här hemma, snorig som attan och får även mycket kladd i ögonen. Han säger att det kliar i ögonen och han är lite röd. Är det läge för ett bvcbesök eller ska vi avvakta hemma och se om det blir bättre?

Min flicka får ofta kladd i ögonen när hon är riktigt snorig, utan att det för den skull är ögoninflamation. Jag brukar mjuka upp kladdet med våta bomullstussar så att det går att torka bort.

Skrev det i en annan tråd men det kanske tål att upprepas:

Man kan smörja in ögonfransarna och runt ögonen med vaselin varje gång man gjort rent ögonen. Då blir gojset mycket lättare att få bort nästa gång.

Bra tips från er båda :)
Kladdet är inte så svårt att få bort, annat än på morgonen då. Men vad beror det på att det blir kladd sådär?

Har en krasslig tvååring här hemma, snorig som attan och får även mycket kladd i ögonen. Han säger att det kliar i ögonen och han är lite röd. Är det läge för ett bvcbesök eller ska vi avvakta hemma och se om det blir bättre?
Börja med att tvätta ögonen minst två gånger om dagen. Använd en frottéhandduk och torka försiktigt, byt hela tiden ställe på handduken. By handduk varje tvättning, tvätta i 60 grader. Blir det inte bättre efter någea dagar kontakta läkare.

Bra tips från er båda :)
Kladdet är inte så svårt att få bort, annat än på morgonen då. Men vad beror det på att det blir kladd sådär?
Stopp i tårkanalerna. Då blir det stillastående vatten och vipps så blir det en massa goa bakterier som gojsar till sig. Oftast helt ofarligt och inget smittsamt så länge det inte är en fråga om ögoninfektion. Men då brukar ögonen bli röda (själva ögonvitan) och "svämma över" hela tiden.

Man kan också använda ögonrondeller doppade i saltlösning när man gör rent ögonen.

Stopp i tårkanalerna. Då blir det stillastående vatten och vipps så blir det en massa goa bakterier som gojsar till sig. Oftast helt ofarligt och inget smittsamt så länge det inte är en fråga om ögoninfektion. Men då brukar ögonen bli röda (själva ögonvitan) och "svämma över" hela tiden.

Man kan också använda ögonrondeller doppade i saltlösning när man gör rent ögonen.
Aha där ser man :)
Börjar bli lite bättre nu i hans ögon

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 366
Senast: Derivata
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 373
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare