Ogillar att svettas

majola

Trådstartare
Jag har stött på något för mig helt nytt. Min häst ogillar starkt att svettas!

Så fort hon börjar bli svettig så ställer hon in samarbetet helt och blir ovillig och tjurig. Det är pålitligt som en klocka. Fram tills dess är hon samarbetsvillig och ambitiös, men sedan lägger hon av helt.

Det är lite opraktiskt eftersom hon har börjat sätta vinterpäls och det fortfarande är rätt varmt på dagarna och hon har dessutom lätt för att svettas... Jag hade egentligen inte tänkt klippa henne ännu (så himla lång päls har hon inte, men den är tjock) men om det håller på så här så måste jag ju.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Vad ska man tänka på i mineralväg, förutom salt, när de svettas mycket?

Sv: Ogillar att svettas

..men är det så ovanligt? när hästen blir trött och det är jobbigt strävar den emot arbetet.? det finns ju massor med hästar som gör så!? ser inte att det har att göra med svettningen i sig, snarare att hästen svettas när det börjar bli jobbigt = arbete....

Nä, det är svettningen i sig, inte att hon blir trött. Det hänger ju inte nödvändigtvis samman.

Nej inte nödvändigtvis. Men jag har j-ligt svårt att köpa att det är svettningen i sig som gör att hästen sätter sig på tvären, dvs att tänka mig att hästen typ tänker att "usch vad äckligt jag vill inte svettas". Då finns det nån annan orsak isåfall, jag köper inte att det är svettandet i sig....

Nej, det tror inte jag heller! Men du säjer hon blir svettig fort nu, det ringer en varningsklocka för mej då. tycker du ska kolla upp henne.

Klarar hon va ute i regn klara hon att bli blöt av svett med :idea:

Katjana skrev:
Nej, det tror inte jag heller! Men du säjer hon blir svettig fort nu, det ringer en varningsklocka för mej då. tycker du ska kolla upp henne.

Klarar hon va ute i regn klara hon att bli blöt av svett med :idea:
Vadå kolla upp för att hästen svettas fort ? Det låter liiite långsökt. Precis som männskor så har inte konditionen nåt att göra med om hästen svettas eller ej.
Jag har en som svettas rätt fort när man rider och en som i stort sett aldrig gör det. Ingen av hästarna är det fel på och båda har bra kondition.

Som unghäst reagerade en av mina hästar när hon började svettas. Det verkade som att hon tyckte att det kliade under sadeln och under gjorden. Med tiden slutade hon att bry sig.

Min är ju bara fem (och lite arbetad) så det kanske kan stämma. Min akupunktör hade en teori om att hon blir för varm och tycker att det blir obehagligt.

Jag tror inte heller att hon tycker att det är "äckligt" men obehagligt kanske? (Hon gillar för övrigt inte regn eller att duscha heller :smirk: men jag tror inte att det har något direkt samband!)

Vadå kolla upp för att hästen svettas fort ? Det låter liiite långsökt

Lilla gumman, om en häst har en infektion, en hälta, hjärtmuskelproblem mm mm så kommer svettningarna fortare :smirk:

Att hon skulle ställa in all verksamhet bara för hon blev svettig, ja då hoppas jag att det inte är långdistansryttare du satsar på ;) å andra sidan är det skitbra, din häst är på väg att skena men känner att den börjar svettas. :banana:

Fråga inte efter vad det kan vara när du inte vill höra olika svar. Din häst kanske har en fjärt på tvären eller nåt, kanske är det därför..

Uha, att hästen blir svettig lätt behöver ju inte betyda att man behöver ta ut vetrinären.. :|

Min häst blir svettig väldigt lätt, det räcker att vi skrittat i c:a 30 minuter så är hon svettig över hals och under sadeln, efter en timme är hon svettig under magen och på bakbenen.

Kan tilllägga att hon är ur kondition och väldigt otränad, har en rätt stor övervikt och ptja, hon är islandshäst och är rätt lurvig.

Det kan förklara varför hon blir svettig, typ. Men hör och häpna :angel: hon blir lika svettig när hon är i fullkondition och inte är för tjock. Det enda alternativet för att slippa ha en supersvettig Yrpa för mig är att raka henne, men det är inte det bästa iom lösdriften. ;)

Nåja, vad jag ville komma fram till var att vetrinär i detta fallet känns onödigt, alla hästar blir ju svettiga, precis som vi människor, vissa svettas om dom går 1 km medans andra inte svettas förrän dom sprungit 1 mil, alla funkar på olika sätt och det gör ju hästar med. Men om man nu är lite orolig för sin häst pga den har lättare att svettas än andra hästar så är det självklart att man skall lyssna på sin lilla klocka och ta ut vetrinären. På så sätt slipper man gå och oroa sig. :crazy:

Ja men nu va det väl inte svettningarna i sej som va problemet. Det va väl att hästen lägger ner all verksamhet NÄR den svettas.. :smirk:

Så korkad är ja inte så att jag ger råd att vet. måste komma för att en häst blir svettig
*puh, tänk om folk kunde läsa de andra skriver* :crazy:

Katjana skrev:
Ja men nu va det väl inte svettningarna i sej som va problemet. Det va väl att hästen lägger ner all verksamhet NÄR den svettas.. :smirk:

Så korkad är ja inte så att jag ger råd att vet. måste komma för att en häst blir svettig
*puh, tänk om folk kunde läsa de andra skriver* :crazy:

Hon lägger inte ner verksamheten utan samarbetet.

Men vi har självklart koll på hennes allmäntillstånd också. Hästen är pigg och musklar sig och utvecklas fint i övrigt.

min tränare har också en häst som är sån där. hästen ifråga är ett sto, 10 år, som är ganska svårriden i vanliga fall, men när hon blir svettig under sadeln o sadelgjorden är det osm om det blir 10 ggr värre. samarbetsviljan (den lilla man kunde få fram innan ;) försvinner och ingenting hjälper plötsligt, om jag inte visste bättre (att hästar inte "jävlas" och gör såna saker med vilje) skulle man kunna tro att hon verkligen gjorde allt så man skulle tröttna o gå av.

däremot: går man in i stallet, sadlar av, spolar med svalt vatten, sadlar på och går ut igen, så går det plötsligt mycket bättre!

tror att hon helt enkelt tycker det är jobbigt/irriterande att vara alldeles blöt av svett och tvingas jobba, och när hon blir sval är det roligare igen. så prova (vet att det kan vara irriterande mitt i ett ridpass) att gå in o svampa /skölja av i sadelläge o andra svettiga delar. det kanske hjälper!

Tja, JAG blir iaf ett grinigt monster när jag är varm och svettig t ex äckelvarma sommardagar. Så jag kan köpa grejen is ig, även om jag aldrig stött på den förr.

jag skulle råda dig till att klippa henne redan nu.. vi klippte polarens ponny för 1 vecka sen.. trorts att hon inte satt någon speciellt tjock vinterpäls än så blev hon jättesvettig vid ridning och det torkade inte såeciellt fort.. det tycker jag är tecken på att det är dags att klippa.. tycker inte man ska vänta för att man själv tycker att hästen inte har björnpäls..

Det ska jag prova någon gång när det passar (inte så poppis att sticka iväg och duscha hästen mitt under en träning kanske...)!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
950
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 785
Senast: Efwa
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar