Ofrivilligt barnlös?

Sv: Ofrivilligt barnlös?

Jag tror också att det kan vara lättare att hitta felet hos männen, inte så många ställen att leta på :D. När en kvinna inte blir gravid kan vara svårare att hitta exakt varför också, kanske? (Bara mina egna gissningar).

Angående det här med stress håller jag (och fertilitetsläkare jag pratat med) med Mabuse till 100%. Jag vet inte hur många gånger jag hört att jag är stressad och SPÄNNER mig. (Hur tror de vårt sexliv ser ut egentligen :confused:)

Fast så ovanligt är det ju inte att mensen blir sen eller att den uteblir och man hoppas/oroas över att man kanske är gravid.

Så vad jag menar är att stress i sig kan ställa till det med ägglossningen för en. Även om ägglossningen fungerar bra i normala fall så kanske man har tokmycket att göra på jobbet nästa månad, detta i sin tur resulterar i stress hemma, man äter dåligt osv.

Så vad jag tänkte med att stress kan påverka fertiliteten är då själva ägglossningen.

Mvh

Tora

Fast även om mensen är ett par dagar sen, så innebär inte det att man inte haft ägglossning några veckor tidigare. Stress över att mensen inte kommer ändrar ju inte ägglossningen retroaktivt. Dessutom handlar det ju om att mensen blir sen, inte att mensen blir tidig. Om man är orolig över att vara gravid, och sen faktiskt visar sig vara det, så blir ju mensen inte bara sen, utan den kommer inte alls. Det är inte så att oro för att vara gravid kan trigga ett tidigt missfall eller på annat sätt påverka fertilitet, utan är man gravid så är man. Det finns gott om exempel med kvinnor som t ex blivit våldtagna eller av annan anledning absolut inte vill vara gravida, och mår fruktansvärt dåligt och är jättestressade på grund av det, men ändå blivit gravida och fått barn.

Som sagt, det absolut första man kollar när man undersöker barnlösa par är just ägglossningen. Står man i kö till IVF så vet man alltså garanterat redan om ifall man har problem med ägglossningen eller inte, och har man konstaterat att det inte finns några problem på kvinnans sida, då är där inga ägglossningsproblem. Det räcker ju liksom inte med en ägglossning för att man ska bli gravid, det krävs rätt mycket mer än så. Man kan ha perfekta ägglossningar som går som ett urverk varje månad, och ändå inte bli gravid av andra anledningar. Ägglossning är dessutom en del som är rätt lätt att påverka, så är det bara ägglossning som är problemet så går man inte ens vidare till IVF, då ser man till att det blir en ägglossning istället.

Om det vore så enkelt att det räckte att ta det lite lugnt, tror du inte läkarna skulle rekommendera det istället för kostsamma och osäkra metoder som IVF?

Som sagt, det är en total myt att ofrivillig barnlöshet beror på att man vill ha barn (i så fall skulle ju inga planerade barn nånsin bli till), och dessutom en skymf mot de barnlösa som skuldbelägger helt i onödan.

*halvt knapplån*

Jag skulle inte heller säga till någon att "Slappna bara av så skall du se att du blir gravid". Det är ju lite mer komplicerat än så.

Däremot så har jag påpekat för en nära vän att om hon kanske skulle sluta fara runt som en galning och börja ta mer hand om sig själv när hon klagade på att hennes mens var så oregelbunden. Typisk sådan människa som sover 6 timmar om dygnet, har tre hästar och jobbar 60-70 timmar i veckan minst. Där gjorde det faktiskt skillnad. Men det där är ju i ett tidigare skede i processen så att säga.

Nu vet jag inte hur din historia ser ut men något som har stört mig lite är man skall vänta så länge innan man gör en utredning.

Det bästa är ju (enligt mig) är att om det inte tar sig på några månader (tex 4-5) så kan man göra en basic utredning. Dvs har man ägglossning, spermakvaliten och kolla äggledarna.

Har tex mannen dålig eller ingen sperma alls så är det ju onödigt att hålla på i över ett år och hålla på och hoppas.

En sådan "ligth" utredning kostar runt 5000 kr. Hittar man inget fel så är det ju bara att "köra på" för att göra en rejäl utredning efter ett år i så fall.

När jag läste på lite om ägglossningstickor så läste man överallt att man inte skulle använda dom förren efter kanske ett halvår enligt experterna. Det förstår jag inte heller. Har man problem med ägglossningen så är det väl bättre att få reda på det så fort som möjligt eller?

Mvh

Tora

Fast även om mensen är ett par dagar sen, så innebär inte det att man inte haft ägglossning några veckor tidigare. Stress över att mensen inte kommer ändrar ju inte ägglossningen retroaktivt. Dessutom handlar det ju om att mensen blir sen, inte att mensen blir tidig. Om man är orolig över att vara gravid, och sen faktiskt visar sig vara det, så blir ju mensen inte bara sen, utan den kommer inte alls. Det är inte så att oro för att vara gravid kan trigga ett tidigt missfall eller på annat sätt påverka fertilitet, utan är man gravid så är man. Det finns gott om exempel med kvinnor som t ex blivit våldtagna eller av annan anledning absolut inte vill vara gravida, och mår fruktansvärt dåligt och är jättestressade på grund av det, men ändå blivit gravida och fått barn.

Som sagt, det absolut första man kollar när man undersöker barnlösa par är just ägglossningen. Står man i kö till IVF så vet man alltså garanterat redan om ifall man har problem med ägglossningen eller inte, och har man konstaterat att det inte finns några problem på kvinnans sida, då är där inga ägglossningsproblem. Det räcker ju liksom inte med en ägglossning för att man ska bli gravid, det krävs rätt mycket mer än så. Man kan ha perfekta ägglossningar som går som ett urverk varje månad, och ändå inte bli gravid av andra anledningar. Ägglossning är dessutom en del som är rätt lätt att påverka, så är det bara ägglossning som är problemet så går man inte ens vidare till IVF, då ser man till att det blir en ägglossning istället.

Om det vore så enkelt att det räckte att ta det lite lugnt, tror du inte läkarna skulle rekommendera det istället för kostsamma och osäkra metoder som IVF?

Som sagt, det är en total myt att ofrivillig barnlöshet beror på att man vill ha barn (i så fall skulle ju inga planerade barn nånsin bli till), och dessutom en skymf mot de barnlösa som skuldbelägger helt i onödan.

Fast nu pratar du om en sak och jag om en helt annan.

Mvh

Tora

Vad pratar du om, då? Den här tråden handlar ju om ofrivillig barnlöshet, är det inte det vi diskuterar?

För att det i snitt tar ca 6 månader för en kvinna att bli gravid. Inom 1 år är ca 90 % gravida. Ska vi starta utredning för alla dem får de som VERKLIGEN behöver hjälp vänta ännu längre. Ett år är en helt rimlig tid och skapar möjlighet för de som behöver hjälp att få den.

Vad pratar du om, då? Den här tråden handlar ju om ofrivillig barnlöshet, är det inte det vi diskuterar?

Frågan var ju om stress kan påvera fertiliteten. Nej skrev alla. Ja skrev ja då den kan påverka i ett tidigt skede dvs den kan påverka ägglossningen.

Man kan konstatera att just nu fungerar din ägglossning men om du upplever en tuff period i ditt liv så kan det försämras/försvinna helt.

Du återkommer hela tiden till stress i ett senare skede. Om det har jag inte alls skrivit något om.

Mvh

Tora

För att det i snitt tar ca 6 månader för en kvinna att bli gravid. Inom 1 år är ca 90 % gravida. Ska vi starta utredning för alla dem får de som VERKLIGEN behöver hjälp vänta ännu längre. Ett år är en helt rimlig tid och skapar möjlighet för de som behöver hjälp att få den.

Jag menade när man själv kan tänka sig att betala (5000 är ju inga pengar att tala om) men trots det får rekommendationen att vänta i minst ett år. Det rådet kommer ju inte från läkarna som har den privata praktiken. Rådet där var "Är du orolig så kan vi kolla de grundläggande sakerna men det är absolut inget fel att vänta i minst ett år".

Nu valde mina vänner att göra den grundläggande undersökning och det besparade paret en massa ångest och onödig väntan. Väntetiden för dom var en månad.

Mvh

Tora

Du återkommer hela tiden till stress i ett senare skede. Om det har jag inte alls skrivit något om.

Fast det har du ju, du skrev att det är vanligt att mensen blir sen om man är stressad, och att detta skulle vara kopplat till ägglossningen?

Mensen kan ju bli sen på helt egen hand, även om man haft en alldeles normal ägglossning några veckor tidigare. Att stress möjligen kan försena mensen innebär inte att stress är en vanlig orsak till utebliven ägglossning (då tror jag t ex PCO är en betydligt vanligare anledning). Försenad mens behöver alltså inte alls bero på utebliven ägglossning. Försenad mens påverkar heller inte fertiliteten.

Fast det vanligaste orsaken till utebliven mens är faktiskt graviditet och störd/utebliven ägglossning.

Stress kan påverka ägglossning. Likaså kan en massa andra saker också göra det. Stress är bara en av sakerna som kan påverka ägglossningen.

Att mensen uteblir kan vara en orsak till infertilitet beroende på varför den uteblir.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag menade när man själv kan tänka sig att betala (5000 är ju inga pengar att tala om) men trots det får rekommendationen att vänta i minst ett år. Det rådet kommer ju inte från läkarna som har den privata praktiken. Rådet där var "Är du orolig så kan vi kolla de grundläggande sakerna men det är absolut inget fel att vänta i minst ett år".

Nu valde mina vänner att göra den grundläggande undersökning och det besparade paret en massa ångest och onödig väntan. Väntetiden för dom var en månad.
Mvh

Tora

Väntetiden för själva undersökningen alltså. Annars hade de försökt i 5 månader.

Fast du pratade inte om utebliven mens, utan att mensen kan bli försenad några dagar om man t ex är väldigt stressad över att eventuellt blivit oönskat gravid. En sådan försening på ett par dagar är i sig inget bevis på att det inte varit någon ägglossning. Menscykeln kan ju helt naturligt diffa på en dag hit och dit, utan att det behöver tyda på ägglossningsproblem. Kroppen är helt enkelt inte alltid som ett perfekt urverk som alltid tar lika lång tid på sig att genomgå en menscykel.

Stress kan påverka ägglossning, det är sant, men då krävs det vanligen stress på nivån topptränad idrottsman på absolut elitnivå. Inte vanlig människa med vanligt liv som är ledsen över att vara barnlös. Alltså är stress extremt ovanlig som orsak till ofrivillig barnlöshet, och skulle så vara fallet, så märks det vanligen. Jag vet inte ens om det är fysiskt möjligt att genom stress slå ut enbart ägglossningen, och fortfarande ha regelbunden mens. Och skulle det mot förmodan förekomma, så märker man det genom de blodprover man tar när man genomgår en fertilitetsutredning.

Chansen för graviditet vid optimala förhållanden (att man lyckas pricka in ägglossningen perfekt etc) för fertila par är för övrigt 25% per ägglossning. Så att man inte blivit gravid efter fem månader säger egentligen inte så mycket, mer än att man har lite dålig koll på hur enkelt det egentligen är att bli gravid. Om alla ska fertilitetsutredas efter några månader, så kunde man egentligen lika gärna utreda folk innan de ens börjat försöka, det blir ungefär samma sak. Rimligen finns det ju också de som är oroliga innan de ens börjat.

Sen är det ju också så att fertilitetsbehandlingar är rätt tuffa att genomgå, jag förstår att läkarna inte vill sätta in dem i onödan. Att bli naturligt gravid är en räkmacka jämfört med t ex IVF, det går verkligen inte att jämföra.

Om alla ska fertilitetsutredas efter några månader, så kunde man egentligen lika gärna utreda folk innan de ens börjat försöka, det blir ungefär samma sak. Rimligen finns det ju också de som är oroliga innan de ens börjat.

Egentligen håller jag med dig, men jag måste få påpeka att jag tycker att läkarna kunde vara lite mer flexibla där.
Om man ringer och berättar att man slutade med preventivmedel för 9 månader sedan, att man på den tiden haft mens två gånger och använt ägglossningsstickor utan att få nåt utslag alls på dem, då tycker jag att det är väldigt stelbent att kräva att man ringer igen om tre månader (dvs efter ett år) och bokar in en tid om ytterligare tre månader...
Men visst, funkar allt som det ska så är ju inte ett år en orimlig tid att försöka.

Fast du pratade inte om utebliven mens, utan att mensen kan bli försenad några dagar om man t ex är väldigt stressad över att eventuellt blivit oönskat gravid. En sådan försening på ett par dagar är i sig inget bevis på att det inte varit någon ägglossning. Menscykeln kan ju helt naturligt diffa på en dag hit och dit, utan att det behöver tyda på ägglossningsproblem. Kroppen är helt enkelt inte alltid som ett perfekt urverk som alltid tar lika lång tid på sig att genomgå en menscykel.

Stress kan påverka ägglossning, det är sant, men då krävs det vanligen stress på nivån topptränad idrottsman på absolut elitnivå. Inte vanlig människa med vanligt liv som är ledsen över att vara barnlös. Alltså är stress extremt ovanlig som orsak till ofrivillig barnlöshet, och skulle så vara fallet, så märks det vanligen. Jag vet inte ens om det är fysiskt möjligt att genom stress slå ut enbart ägglossningen, och fortfarande ha regelbunden mens. Och skulle det mot förmodan förekomma, så märker man det genom de blodprover man tar när man genomgår en fertilitetsutredning.

Chansen för graviditet vid optimala förhållanden (att man lyckas pricka in ägglossningen perfekt etc) för fertila par är för övrigt 25% per ägglossning. Så att man inte blivit gravid efter fem månader säger egentligen inte så mycket, mer än att man har lite dålig koll på hur enkelt det egentligen är att bli gravid. Om alla ska fertilitetsutredas efter några månader, så kunde man egentligen lika gärna utreda folk innan de ens börjat försöka, det blir ungefär samma sak. Rimligen finns det ju också de som är oroliga innan de ens börjat.

Sen är det ju också så att fertilitetsbehandlingar är rätt tuffa att genomgå, jag förstår att läkarna inte vill sätta in dem i onödan. Att bli naturligt gravid är en räkmacka jämfört med t ex IVF, det går verkligen inte att jämföra.

Suck! Ibland undrar jag om du bara vill missförstå mig hela tiden. Är du bara ute för att bråka så skulle jag vara tacksam om du istället lät bli och svara på mina inlägg.

Att det diffar någon dag hit eller dit i menscykeln är ju fullt normalt. Det jag menar är längre och ofta återkommande (borde vara tydligare med det men att mensen är sen så pass länge att man blir glad/orolig är något som är så pass vanligt att man kan relatera till det, därför gjorde jag den jämförelsen).

Ägglossning styrs av hormoner. Stress styrs också av hormoner. Dessa hormoner kommer inte alltid så bra överens. Och så skall det också vara. Om kroppen är i ett stresstillstånd (nu pratar jag inte om någon dag hit eller dit utan under en längre period, hur länge beror självklart på individen, vissa är mer eller mindre känsliga) så innebärd det att den är försatt i ett flykt/stridstillstånd. Det är med andra ord inte lämpligt att bli gravid just då då det skulle slita för mycket på kroppen.

Jag har heller aldrig pratat om stress över att inte bli gravid. Jag har pratat om den negativa stress som kan finnas i våra liv ibland och som faktiskt kan påverka ägglossningen.

Den finns faktiskt mer stress än bara stress över att inte bli gravid. Det finns tom postiv stress.

Att idrottskvinnor får störd ägglossning har nog inte bara med deras stressnivå att göra (där kan det tom vara tal om positiv stress) utan även av den höga träningsintensiteten.

Återigen förtydligar jag att det inte är frågan om stress någon enstaka dag. Eller av att man är stressad för att man inte blir gravid.

Det är snarare frågan om den sortens stress som i längden skulle kunna leda till depression eller utbrändhet.

De enklaste undersökningar som jag pratar om här är inte speciellt tuffa eller svåra. Ett spermaprov brukar oftast inte innefatta alltför stora obehag. Inte heller ett enkelt blodprov för att kolla sköldkörtelns (stavning) funktion.

Kopierat från http://www.fertilitetsguiden.nu/aboutFertility/femaleinfertility/menstrualdisorders/index.asp

•Hypotalamus, hypofysen och äggstockarna skickar signaler mellan varandra under fortplantningsprocessen som orsakar förändringar i hormonproduktionen. Brist på stimulerande hormoner är en av förklaringarna till varför det uppstår cykelrubbningar. Hypotalamus kan exempelvis påverkas av stress, sjukdom eller vissa läkemedel.

Varför skulle man avråda något par som är oroligt från att avstå från dessa enkla prov? Utan istället få rådet att "Kör ni på i minst ett år innan ni gör en utredning". Jag har ju själv som sagt varit med om där ett par blev besparat i alla fall minst ett halvår av onödig oro och förhoppningar.

Mvh

Tora

Skakar lite liv i min gamla tråd..

Kan efter 2 missfall på drygt 2 månader åtminstone konstatera att bli gravida inte verkar vara vårat största problem iaf. :cool:
Hur vanligt är det med flera missfall på rad egentligen?

Angående det här med stress håller jag (och fertilitetsläkare jag pratat med) med Mabuse till 100%. Jag vet inte hur många gånger jag hört att jag är stressad och SPÄNNER mig. (Hur tror de vårt sexliv ser ut egentligen :confused:)

Sorry kunde inte låta bli:

Det är ju som amerikansk kristen våldtäkt, "If i'ts an legitimate rape the female body has ways to try to shut that whole thing down" (stress? ;))

http://seminoledemocrats.blogspot.se/2012/10/handy-chart-to-explain-different-types.html

Så: "If its inevitable, just relax and enjoy it"

Fast då blir det ju barn förstås.

Koppling till tråden? vet inte riktigt, men det känns som att det är delar av samma myt?

Skakar lite liv i min gamla tråd..

Kan efter 2 missfall på drygt 2 månader åtminstone konstatera att bli gravida inte verkar vara vårat största problem iaf. :cool:
Hur vanligt är det med flera missfall på rad egentligen?

Vanligt tror jag, efter vad jag läst kollar de inte av förrän efter tredje på rad.

Både jag och en väninna började med missfall innan det fungerade. Läste någon gång statistik där det visade sig att missfall är väldigt vanligt i tidiga veckor. Det vanligaste är att de är så tidiga att man inte ens märker dem. (50-60% av graviditeter-missfall)

Så kika på det.

Men efter ett till på rad tror jag de gärna kollade.

Däremot brukar det ju stå på sjukvårdens sidor (jag vet inte hur viktigt det är) att man inte ska försöka direkt igen efter ett missfall utan vänta tills efter en vanlig mens, så att allting återställts igen. (Två missfall på två månader låter lite som att ni kanske inte väntat.)

Senast ändrad:

Enligt Borgfeldt et al. (2010) leder ungefär hälften av det totala antalet kända graviditeter till missfall. I Bacidores et al. (2009) samt i Fernandez, Harris och Leschieds (2011) studie redovisas missfallstatistik på att 15-20% av alla graviditeter slutar i missfall,
Ryckt från bakgrund i en C-uppsats (men jag gissar att de felciterat, jag har alltid hört 50% av graviditeter och 15-20% av kända graviditeter.)

(Och ja jag grävde ned mig i det där när jag blev gravid iom att jag visste att risken var så hög, väninnan, men ville veta mer).

Senast ändrad:

Bättre blir det ju inte av att vi har varit väldigt oförsiktiga och inte haft något skydd på ganska länge men ändå har inget hänt. Dock ska man ju lyckas pricka in rätt dag osv men ja.. Tankarna snurrar ordentlig just nu.

Just ang detta stycket så kan jag trösta dig med att berätta hur det varit för mig. Jag valde att sluta med Ppiller för flera år sedan. Vi ville inte ha barn men jag ville inte äta mer piller pga att min mamma haft cancer.
Vi körde med avbrutet samlag i flera år och inget hände. Tankarna snurrade i mitt huvud precis som i ditt. Kan vi inte?
Sen när vi bestämde oss för att försöka, så tog det sig på första försöket. Sedan fick jag visserligen MF, men när vi försökte igen efter det, så tog det sig på första försöket igen. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 215
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 433
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 399
Senast: Voeux
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 955
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar