Ofrivilligt barnlös?

sandra87_

Trådstartare
Idag fick min bror och hans sambo beskedet. De kommer med största sannolikhet inte kunna skaffa barn på naturlig väg.
Verkligen jättetråkigt då jag vet hur gärna de vill och de har försökt i drygt 2 år nu.
Problemet (hemskt det låter :cry:) ligger hos min bror. Han ska testas en gång till i maj men det ser tydligen inte så ljust ut då det tydligen var väldigt dåliga värden eller hur man nu säger.
Nu har jag börjat nojja. Är det vanligt att det går i arv?
Jag och min sambo har så smått börjat prata om att skaffa barn i framtiden och nu är jag orolig att det kommer vara fel på mig med. :crazy:
Samtidigt har jag superdåligt samvete för att jag ens funderar på detta mitt i deras enorma sorg. :( Svägerskan är en av mina bästa vänner och jag vill verkligen finnas där för dem.

Bättre blir det ju inte av att vi har varit väldigt oförsiktiga och inte haft något skydd på ganska länge men ändå har inget hänt. Dock ska man ju lyckas pricka in rätt dag osv men ja.. Tankarna snurrar ordentlig just nu.

Tar gärna emot tips på hur jag bäst stöttar dem genom detta utan att vara för närgången. De bor ca 13 mil från oss så kontakten är ju mest över telefon.

Blev visst lite rörigt. Men stort tack till er som orkar läsa!

Sv: Ofrivilligt barnlös?

Med naturlig väg, menar du utan medicinsk hjälp då? Eller är IVF ett alternativ för dem?

För IVF är ju inte så dåligt, då finns det ju fortfarande goda chanser för dem att få barn. Bästa tipset för hur du ska stötta dem är väl att undvika vanliga grodor, framförallt "Slappna av bara, så ska ni se att det går!" eller "Jag känner några som hade svårt att få barn, men så slutade de tänka på det/åkte på semester/ställde sig i adoptionskö/valfritt annat, och vips så blev hon gravid!". Fertilitet fungerar inte så att det räcker att vara lite spänd och vilja ha barn för att bli infertil, såna tankar har i praktiken ingen effekt alls på förmågan att bli gravid.

Jag utgår från att du är kvinna, och då verkar det orimligt att du skulle påverkas av eventuella anlag för dålig spermakvalitet - du har ju inga spermier, varken bra eller dåliga. Hade dina föräldrar svårt att få barn? För det är ju inte ens säkert att din brors problem har ärftliga orsaker.

Jag förstod det som att IVF kunde vara ett alternativ. Men det lät på min svägerska som att det berodde lite på hur nästa prov var. Hon var såklart väldigt ledsen så jag kan ha missuppfattat också.

Jag utgår från att du är kvinna, och då verkar det orimligt att du skulle påverkas av eventuella anlag för dålig spermakvalitet - du har ju inga spermier, varken bra eller dåliga. Hade dina föräldrar svårt att få barn? För det är ju inte ens säkert att din brors problem har ärftliga orsaker.

Det har du ju såklart rätt i! :o

Har inte pratat så mkt med mina föräldrar men jag vet att det tog ungefär 1 1/2 - 2 år innan de blev gravida med mig. Jag föddes i mars -87. Sedan kom min första bror i nov -88 och min yngsta bror kom i mars -91.
Jag tror inte att det var några problem med mina syskon men jag har inte frågat. Var ju ganska tätt dock så bör ju ej ha varit något när man tänker efter.

Virrpannan är igång.. :o

Senast ändrad:

Kan bara nicka bifall till Mabuses inlägg!

Nu vet jag ju inte hur möjligheterna ser ut för din bror och svägerska, men blir det aktuellt med IVF el dyl så kan du ju läsa på lite om hur det går till, då är det ju lättare att prata "på samma nivå" så att de kan fokusera på det som är viktigt för dem när ni pratar, istället för att behöva undervisa dig.

Alla är ju olika men jag tyckte det var skönt att bara kunna prata om problemet med folk som lyssnade, och just inte dramatiserade eller kom med just 'slappna av'-kommentaren. Bara lyssnade och förstod :). Att läsa på lite är en jättebra idé.

Jag hade jättesvårt att bli gravid (lyckades till slut) men min bror och hans fru har blivit gravida en gång trots p-piller och de andra två gångerna på första försöket... så här var det inte genetiskt.

Önskar all lycka till din bror och svägerska, om det är någon tröst är det ju oftast enklast att lösa om problemet ligger hos mannen än hos kvinnan...

Det finns en bok som jag tror heter "Väntrum". där finns det läsning för anhöriga. Vart man hittar det vet jag tyvärr inte. Det går kanske att googla.

Men vad har jag använt för grammatik :o
Får skylla på att jag är (och var) mitt i pågående migränanfall.

Just nu försöker jag mest finnas där om någon av dem vill prata.
Båda kommer hit och hälsar på nästa helg så får vi se.
Lite osäker på om man ska säga något eller om man bara ska prata om annat och såklart lyssna om de tar upp saken.
Känns som att det kan vara skönt att prata om annat?

Skönt att det gick bra för er till slut!

KL*

Pratade med en kompis idag på jobbet (gemensam vän som även hon är insatt såklart!) som tyckte att jag skulle testa mig för att det gick i generna.
Kände lite att vi har ju inte ens försökt få barn än och det är väl aningens onödigt då?

Testa vadå kontrar jag då? Finns inga "gentester" utan en utredning går till som så att mannen får lämna spermaprov och kvinnan blodprov under olika tillfällen i menscykeln för att kolla ägglossningsvärden. Det är även en gynundersökning av kvinnan och ev kollar de även äggledarna med en spolning. En sådan utredning kan man göra privat eller efter att man provat själva att få barn i minst 1 år (kan vara längre i vissa landsting). Det är kö i de flesta landsting på utredning mm så de är ganska strikta på 1 års regeln.

Ägglossningen borde rimligtvis inte påverkas av din brors dåliga spermaresultat.

Nej jag vet inte heller vad hon menade.
Nu när jag har funderat lite sedan igår så förstår jag ju att det rimligtvis inte borde påverka mig.
Det lär i vilket fall tiden utvisa. :)

Önskar all lycka till din bror och svägerska, om det är någon tröst är det ju oftast enklast att lösa om problemet ligger hos mannen än hos kvinnan...

Hur menar du då? Manlig infertilitet är väl lika svårt att få bukt med som kvinnlig? Eller har jag missat något här?

Om det inte finns några spermier som går att använda är ju spermadonation ett alternativ om man vill. Hoppas det går bra för din bror på nästa spermaprov!

Jag har förstått det som att det kan vara ärftligt till viss del. I min släkt finns också de problemen, så jag är också rädd för att det inte ska gå alls. Mina föräldrar fick snabbt fyra barn utan svårigheter, men bland deras syskon har det varit mycket värre. Av mina sju kusiner är tre IVF-barn, ytterligare två tog mycket lång tid innan det tog och fyra av dem är födda före vecka 30. I och för sig så låg problemen både hos min farbror och morbror på deras respektive, men mina mostrar har också haft problem. Jag har nästan ställt in mig redan nu på att IVF eller adoption kommer vara enda sättet för mig också, innan jag ens har börjat.

Hur menar du då? Manlig infertilitet är väl lika svårt att få bukt med som kvinnlig? Eller har jag missat något här?

Om det inte finns några spermier som går att använda är ju spermadonation ett alternativ om man vill. Hoppas det går bra för din bror på nästa spermaprov!

Jag är inte riktigt säker men jag tror att hon menade att idag så finns det väldigt bra sätt att få tag i livsdugliga spermier bara det finns så få som en. De kan tom gå in där spermierna "tillverkas". Klippa ut en bit och "sno" en spermie. Carlanderska i Göteborg är väldigt duktiga på det.

Problemet är om det inte finns några livsdugliga spermier alls.

En kvinnlig infertilitet är ju oftast mer komplex.

Mvh

Tora

*kl*

Fast det där med att inte stress påverkar fertilliteten är ju inte helt osanning. Beror ju lite på hur man ser det förstås.

Men så ovanligt är det ju inte att tex mensen blir sen för att man stressar runt som en galning. Det beyder oftast att man har haft störd eller ingen ägglossning.

Det finns ju även andra saker som kan påverka som tex rökning, alkohol, mediciner, ålder, övervikt, sexuellt överförda sjukdomar m.m.

Har boken "Ett barn blir till" hemma (helt fantastiska bilder). Efter att ha läst den så tycker jag det är otroligt att det blir några barn alls.Så komplext system och så mycket som skall stämma. Så mycket som händer utan att man vet om det eller kan kontrollera det på något sätt.

Mvh

Tora

Det är otroligt ovanligt att man är så stressad över infertilitet att ägglossningen blir störd av den anledningen. Dessutom är ägglossningen det första man kollar när man söker för infertilitet. Är det ingen kvinnlig faktor så innebär det att ägglossningen fungerar precis som den ska, då är det inte därför man inte blir gravid. Att man är ledsen över att inte få barn innebär ju inte att man "stressar runt som en galning", man kan ju ha ett lugnt och normalt liv i övrigt.

Däremot finns det en oerhört vanlig fördom att om man inte kan få barn, så beror det på att man är stressad över att vilja ha barn. Det är inte alls sant. Till att börja med så är det ju väldigt få infertila som börjar sina barnförsök som jättestressade - oftast börjar man som alla andra, stressad blir man först nåt år senare när man insett att det här verkar ju inte funka. Det är alltså inte sant att par med fertilitetsproblem redan från början varit mer stressade än andra. Däremot lägger det en extra skuldbörda på barnlösa par - "Jaa, det är är ert eget fel att ni inte blir med barn, om ni bara slappnade av och inte ville så mycket så skulle ni haft barn för länge sen!". Det är inte sant, och dessutom elakt och okänsligt. Därför är det otroligt ledsamt att den fördomen fortfarande frodas, vanligen bland folk som egentligen inte har en susning om hur fertilitet fungerar, men gärna kommer med goda råd till de som inte kan få barn.

Som du skriver är ju fertilitet oerhört komplext, och det är ganska lite man kan kontrollera eller se utifrån. Det innebär inte att påverkbara faktorer som rökning, alkohol, mediciner, ålder, övervikt, sexuellt överförda sjukdomar och sorg över att inte bli med barn är den största orsaken till oförklarlig barnlöshet. Det kan vara andra saker som inte funkar, men som vi inte ser. "Oförklarlig barnlöshet" innebär bara att vi inte vet varför, inte att det inte finns någon anledning. Det är t ex inte ovanligt att par som varit barnlösa och gjort en IVF, sedan blir fertila. Inte för att stressen minskat (det går utmärkt att vara minst lika stressad och ledsen över sekundär barnlöshet), utan för att det helt enkelt hänt nåt i kroppen genom graviditeten, nån liten obalans nånstans har rättat till sig.

Jag vet åtminstone tre exempel på par som fått bara lite hjälp på traven och det är som om obalansen i kroppen ändrats efter en graviditet och de sedan kunnat få barn utan hjälp.

Jag är inte riktigt säker men jag tror att hon menade att idag så finns det väldigt bra sätt att få tag i livsdugliga spermier bara det finns så få som en. De kan tom gå in där spermierna "tillverkas". Klippa ut en bit och "sno" en spermie. Carlanderska i Göteborg är väldigt duktiga på det.

Problemet är om det inte finns några livsdugliga spermier alls.

En kvinnlig infertilitet är ju oftast mer komplex.

Mvh

Tora

Tack, precis vad jag menade, när vi sökte hjälp sa de att det oftast är enklare om det är problem hos mannen. Alltså, fler % lyckades få barn i slutänden om mannen hade problemet.

Tack, precis vad jag menade, när vi sökte hjälp sa de att det oftast är enklare om det är problem hos mannen. Alltså, fler % lyckades få barn i slutänden om mannen hade problemet.

Det har jag missat. Vad intressant. Hur biopsi av spermier fungerar vet jag, men jag visste inte att det fler par lyckades som har manlig faktor, jag trodde faktiskt att det var tvärtom. Där ser man.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 215
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 433
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 399
Senast: Voeux
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 955
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar