offspinn på att hitta omplacering

Meibla

Trådstartare
Nu är det beslutat att det bästa för Leo är att han får flytta. Mkt pga mina krämpor och läkaren sa att jag till 90% kommer behöva operera båda häderna ett tag efter förlossningen, vilket då gör att aktiveringsbristen blir längre än planerat. Och ja, jag har försökt på alla sätt och vis att försöka pussla ihop allt, men det går inte så mkt mer. Inte hittat nån som skulle kunna tänka sig att träna lite med honom ett par gånger i veckan heller.

Men.. hur sjutton hittar man vettiga köpare? Kollar man fb-grupper så finns det många som söker hund, men de flesta verkar förvänta sig att få en hund näst intill gratis. Rasklubbens sida kommer han ju läggas ut på, men mer? Känner inte riktigt för att annonsera ut honom på blocket..
Tips tack :)

Annonsera på hundklubbar i ditt närområde. På hundforum som har en annonssida.
Fb och blocket är så himla lättillgängligt för alla, och lockar nog lätt till ogenomtänkta "köp" även om inte alla är det.
Finns "bättre" grupper på fb som vänder sig mer till brukshundar osv. (har fått intrycket av att det är en mer aktiv ras??)

Annonsera på hundklubbar i ditt närområde. På hundforum som har en annonssida.
Fb och blocket är så himla lättillgängligt för alla, och lockar nog lätt till ogenomtänkta "köp" även om inte alla är det.
Finns "bättre" grupper på fb som vänder sig mer till brukshundar osv. (har fått intrycket av att det är en mer aktiv ras??)

Tack!
Får åka förbi brukshundsklubben nån dag. Så långt tänkte jag inte ens.
Det är en irländsk terrier, så är ju ingen brukshund direkt, men han måste ändå få en del aktivering för att inte klättra på väggarna och bli dryg.

Tack!
Får åka förbi brukshundsklubben nån dag. Så långt tänkte jag inte ens.
Det är en irländsk terrier, så är ju ingen brukshund direkt, men han måste ändå få en del aktivering för att inte klättra på väggarna och bli dryg.
Kan kanske vara en kul Agility eller rallylydnadshund? :)

Nu är det beslutat att det bästa för Leo är att han får flytta. Mkt pga mina krämpor och läkaren sa att jag till 90% kommer behöva operera båda häderna ett tag efter förlossningen, vilket då gör att aktiveringsbristen blir längre än planerat. Och ja, jag har försökt på alla sätt och vis att försöka pussla ihop allt, men det går inte så mkt mer. Inte hittat nån som skulle kunna tänka sig att träna lite med honom ett par gånger i veckan heller.

Men.. hur sjutton hittar man vettiga köpare? Kollar man fb-grupper så finns det många som söker hund, men de flesta verkar förvänta sig att få en hund näst intill gratis. Rasklubbens sida kommer han ju läggas ut på, men mer? Känner inte riktigt för att annonsera ut honom på blocket..
Tips tack :)

Jag skulle önska att vi fick ha en omplaceringstråd på buke. Rasklubbars hemsidor tror jag är bra också.
Jag skulle ju föredra att hitta en omplacering från någon som är smått bekant hellre än leta vis blocket. Jag är ju i omvänd situation; hur tusan hittar man en vettig hund? Jag är absolut inte ute efter en problemhund vilket många verkar vara, det är inte lätt. Du har ingen bekant som kan vara intresserad?

Jag skulle önska att vi fick ha en omplaceringstråd på buke. Rasklubbars hemsidor tror jag är bra också.
Jag skulle ju föredra att hitta en omplacering från någon som är smått bekant hellre än leta vis blocket. Jag är ju i omvänd situation; hur tusan hittar man en vettig hund? Jag är absolut inte ute efter en problemhund vilket många verkar vara, det är inte lätt. Du har ingen bekant som kan vara intresserad?
Ni två kanske ska utbyta tjänster?

Jag tror mycket på att lägga ut en förfrågan bland vänner och bekanta för att se om de kanske känner någon som letar hund. På så vis kan en ha lite koll på vad det är för personer som ev hör av sig och få någon form av rekommendation eller så från den gemensamma vännen/bekanten. Det kan även funka att lägga ut det på sin egen FB och på så sätt sprida att ni letar efter nytt hem.

Hör med andra uppfödare av rasen. Ibland finns det de som söker en vuxen hund och då vänder man sig till den/de uppfödare man känner till.

Det skulle jag också önska ibland, men just nu är jag mest bara tacksam över alla tips på hur man hittar vettiga hem. Buke är underbart för sånt.
Jag såg att en bekant sökte hund i en grupp på fb och gjorde misstaget att svara i en kommentar och fråga om hon inte var sugen på en irl. terrier. Vips hade jag 10 pm från folk som verkade halvt desperata och tog första bästa hund de kunde hitta typ. Allra helst skulle den vara gratis och helt felfri med.. Nog för att priset inte är det viktigaste men inte fan skänker jag bort honom till första bästa människa.
Vågar inte ens tänka på hur mkt konstiga svar man får om man lägger ut en annons.

Jag har faktiskt inte kollat så mkt bland bekanta. Dels pga att jag inte känner så många som håller på med hund eller skulle kunna tänka sig att skaffa en.

Det skulle jag också önska ibland, men just nu är jag mest bara tacksam över alla tips på hur man hittar vettiga hem. Buke är underbart för sånt.
Jag såg att en bekant sökte hund i en grupp på fb och gjorde misstaget att svara i en kommentar och fråga om hon inte var sugen på en irl. terrier. Vips hade jag 10 pm från folk som verkade halvt desperata och tog första bästa hund de kunde hitta typ. Allra helst skulle den vara gratis och helt felfri med.. Nog för att priset inte är det viktigaste men inte fan skänker jag bort honom till första bästa människa.
Vågar inte ens tänka på hur mkt konstiga svar man får om man lägger ut en annons.

Jag har faktiskt inte kollat så mkt bland bekanta. Dels pga att jag inte känner så många som håller på med hund eller skulle kunna tänka sig att skaffa en.

En del är väldigt märkliga. Men det är samma om man söker hund, jag kan få 50 amstaff-liknande korsningar hur lätt som helst. Renrasiga hundar är svårare att hitta som omplacering.

Vi omplacerade våran unghund för ett år sedan. Jag kände också att jag inte ville annonsera ut honom eftersom jag anade att vi skulle få en massa svar från folk som inte tänkt igenom sitt beslut. Vi hade en liten och mycket söt hund (jag är partisk naturligtvis, men svartvita unga havaneser är väldigt söta;)). Jag gjorde så att jag pratade med seriösa hundmänniskor- en kvinna som har ett seriöst hunddagis, hundfrisören, uppfödaren (naturligtvis var hon första kontakten ) och tränaren på hundklubben(hon kände hunden väl eftersom vi gick kurser hos henne). Vi hade sådan tur (fast det kändes inte så då-det kändes som att hjärtat slets ur kroppen) att bara efter ett par dagar ringde en god vän till hundtränaren. Hon sökte precis vad vi hade. Vi träffades och gick en promenad samma dag bara för att känna oss för lite (jag grät i tva timmar när jag kom hem).Vi gjorde så att eftersom vi skulle aka pa semester två dagar senare (hunden skulle ha följt med) så fick hon ta hand om hunden medan vi var borta (tva veckor) sa att vi alla skulle fa känna oss för. Det blev jättebra alltihop och vi hämtade aldrig hem honom.:cry:.

Jag hoppas att du hittar ett bra hem till din hund. Det är ett så fruktansvärt jobbigt beslut även om man vet att det är välgrundat. Såren läker med tiden, men jag tänker fortfarande på honom varje dag, flera ganger om dagen. En tröst är att han antagligen inte tänker pa mig;).

Synd att du inte bodde närmre för Irländsk Terrier är en av mina drömmars raser och hade gärna haft en hund att träna vid sidan om valpen :)

En del är väldigt märkliga. Men det är samma om man söker hund, jag kan få 50 amstaff-liknande korsningar hur lätt som helst. Renrasiga hundar är svårare att hitta som omplacering.

Som när jag säger att det går att fixa hem till vuxna BCs på ett ögonblick. Oj vad många som vill skänka mig "renrasig men inte reggad och säkert en massa vall i sig för den gillar att titta på cyklar-BC"...

Synd att du inte bodde närmre för Irländsk Terrier är en av mina drömmars raser och hade gärna haft en hund att träna vid sidan om valpen :)

Nu måste jag bara få fråga, för jag har många gånger tänkt på det och varit så.. förvånad.. Hur kommer det sig att avståndet spelar roll vid hundköp? Framförallt om det gäller drömras, valp från specifik kull eller liknande. Alltså, jag själv har köpt mina hundar från uppfödare 100 mil bort (enkel resa) trots att det finns måååånga uppfödare närmare (typ.. Alla andra i Sverige är närmare). Att åka så långt är inget jag någonsin reflekterat över, jag vill ha hunden och då ser jag till att få hem den. Inte mer med det. Jag skulle åka till andra sidan jordklotet om det var vad som krävdes för att få hem rätt hund.

Är det olika tänk kring omplacering och valp, eller varför känns det som att en resa som inte behöver göras mer än någon enstaka gång måste vara kort?

Är det olika tänk kring omplacering och valp, eller varför känns det som att en resa som inte behöver göras mer än någon enstaka gång måste vara kort?

Jag syftade inte så mycket på att jag skulle köpa hund, jag skaffade mig trots allt en valp nyss ;) . Tänkte mer eftersom hon verkar egentligen inte vilja göra sig av med honom, och jag gärna hade haft en hund att träna med, som inte bara är valp (precis som jag inte tycker bebisar är sådär jätteskoj, men nu när min yngsta är 2.5 så är de rätt kul att vara förälder). Så därav att avståndet spelar roll för mig, kan inte precis ha en hund på andra sidan Sverige som träningskompis ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 821
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka