offspinn på att hitta omplacering

Jag syftade inte så mycket på att jag skulle köpa hund, jag skaffade mig trots allt en valp nyss ;) . Tänkte mer eftersom hon verkar egentligen inte vilja göra sig av med honom, och jag gärna hade haft en hund att träna med, som inte bara är valp (precis som jag inte tycker bebisar är sådär jätteskoj, men nu när min yngsta är 2.5 så är de rätt kul att vara förälder). Så därav att avståndet spelar roll för mig, kan inte precis ha en hund på andra sidan Sverige som träningskompis ;)

Ah! Tänkte inte på att det skrevs om "någon som bara vill träna hunden" också utan hade fullt fokus på själva omplaceringsbiten (som du nog märkte) :p

Jag har viss förståelse för att avstånd innebär ett hinder vid just omplacering. En valp är en valp, troligen har man träffat förälder och har koll på uppfödaren. En omplacering är en vuxen individ som man kanske måste träffa ett par-tre gånger för att avgöra om det känns bra, och då är ju 100 mil plötsligt rätt omständigt.

Jag skulle inte köpa en omplaceringshund osedd, och för att åka 100 mil enkel väg och titta på en hund skulle jag vilja se film först.

Jag har viss förståelse för att avstånd innebär ett hinder vid just omplacering. En valp är en valp, troligen har man träffat förälder och har koll på uppfödaren. En omplacering är en vuxen individ som man kanske måste träffa ett par-tre gånger för att avgöra om det känns bra, och då är ju 100 mil plötsligt rätt omständigt.

Jag skulle inte köpa en omplaceringshund osedd, och för att åka 100 mil enkel väg och titta på en hund skulle jag vilja se film först.

En av mina bästa vänner åkte ännu längre när hon skulle hämta sin omplacering :p Hon bor i Kalmar och åkte till Boden för att hämta en hund som hon aldrig träffat. Hon hade bara träffat hundens nära släktingar (mina dårar, min Zala var hans mor). Det tyckte t.o.m. jag var lite galet, men det blev hur bra som helst och matte har inte ångrat sig alls :D Känns helt underbart att någon ville göra något sådant för en äldre hund av sällskapsras som inte var i speciellt gott skick heller.

@Mulles_matte , jag hoppas du hittar någon som kan ge vovve ett bra hem, och att jag hittar en ny familjemedlem. Du har fått ett litet PM också, för säkerhets skull;)

Jag vill ju gärna träffa en hund innan jag tar hem den. Den måste ju trivas med oss likväl som vi med den. Svårt det där.

Oj nu var det många svar här. Tack för tipsen!

Jag har full förståelse för att man vill träffa en omplacering några gånger innan man köper och då spelar ju avståndet in. Jag vill ju också veta att min älskade hund hamnar hos någon där allt känns rätt. Allra helst hade jag ju naturligtvis behållt honom och kunnat lösa aktiveringsproblemet på annat sätt, men nu är ju läget som det är och att vara egoistisk funkar inte. Hans bästa måste ju gå i första hand.

@Ferrari ja det är synd att du inte bor närmare, och hade jag kunnat köra bil så långt utan att händerna och fogarna hade blivit helt förstörda (om din profil stämmer så är det "bara" 15-16 mil) så hade jag lätt kunnat köra upp honom nån gång i veckan :p

Oj nu var det många svar här. Tack för tipsen!

Jag har full förståelse för att man vill träffa en omplacering några gånger innan man köper och då spelar ju avståndet in. Jag vill ju också veta att min älskade hund hamnar hos någon där allt känns rätt. Allra helst hade jag ju naturligtvis behållt honom och kunnat lösa aktiveringsproblemet på annat sätt, men nu är ju läget som det är och att vara egoistisk funkar inte. Hans bästa måste ju gå i första hand.

@Ferrari ja det är synd att du inte bor närmare, och hade jag kunnat köra bil så långt utan att händerna och fogarna hade blivit helt förstörda (om din profil stämmer så är det "bara" 15-16 mil) så hade jag lätt kunnat köra upp honom nån gång i veckan :p

15-16 mil är inte så farligt. Hade för mig att du bodde i Stockholm av någon anledning. Men fortfarande en bit när det kommer till att kunna hjälpa dig då och då.

Lillvispan (18 månader) plockade jag upp på Bromma, dit hon flugit från Gotland. Leon (10 månader) mötte jag upp halvvägs till Skåne, dit han bilats från Österrike.

Jag korde 121 Svenska mil en vag ... i drygt 13 timmar at vardera hallet for att hamta hem Princess Diva. :cool:

Var Diva en omplacering?

När det gäller hundköp så har jag åkt ungefär 30 mil enkel väg vid två tillfällen (inom Sverige). När det gäller schnauzrarna här hemma, så kommer de från Berlin, respektive Prag. Hur långt det är i antal kilometer, det vet jag inte riktigt, men det var välplanerade och långa resor. :)

Passar för pensionärer? Min mamma fick hund i pensionspresent och det blev en 4 årig tik från kennel. Hon hade gärna tagit emot en omplacering, vad som helst men inte valp typ :-) Tänkte om det gick att annonsera i nån PRO-tidning eller vad som kan finnas för forum för de som ska/har gått i pension.

Jag åkte 30 mil (tåg) för att hämta min omplacering. Det var första mötet och så följde vovven med mig hem på en prövotid, det arrangemanget funkade för oss. :) (Förutsättningen var ju att hunden var van vid att åka tåg!)

Irländsk terrier är något jag tittat på, jag som också letar omplaceringshund. Men känns svårt med den typ av hund som vuxen omplacering när man har innekatt.

Irländsk terrier är något jag tittat på, jag som också letar omplaceringshund. Men känns svårt med den typ av hund som vuxen omplacering när man har innekatt.

Det förstår jag.
Dock är ju de flesta ITs mest bara nyfikna på katter, iaf de jag vet om, och inte elaka på nåt sätt. Även om de inte träffat katter så mkt förut.
Vi har 4 katter och det har aldrig varit några problem med vår it. Inte ens med 3 galna kattungar som hängde o slängde i skägget och svansen så gjorde han nåt dumt. Så det är nog rätt individuellt hur det funkar

Senast ändrad:
det går att sätta ut på blocket men gäller så man
får bra seriös hundköpare.gratis kan man ej få hund.
eller nån vän kanske vill köpa din hund

Vi har faktiskt en hel del renrasiga hundar i vår grupp. Men som vanligt mest blandisar, jag tror (tyvärr) att man får va beredd på att sålla ganska kraftigt när man omplacerar. Men också att man får va extremt nogrann när man skriver annonsen, det är det största problemet jag ser. Folk är vaga eller flytande i sina annonser och skriver man "vi skulle vilja ha xx kr" så kommer det tas helt annorlunda än "Pris xx kr"

Jag omplacerade min ena hund för 1.5 år sedan och tror jag sa nej till ungefär 15 pers trots att det va en helt vanligt medelålders blandis. Hon har dock världens bästa hem idag och jag ångrar mig inte en sekund trots att det inte direkt är besöksavstånd

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 821
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka