Offentliga handlingar

the_connemara

Trådstartare
Är förhandsbesked och bygglov för hästgårdar offentliga handlingar?

Just nu är det enklare att fråga kunskapsbanken på buke än at ringa runt till kommunerna runt omkring. Eller rättare sagt, med deras växel (de jag har erfarenhet av) så är det nog alltid enklare, man slipper ställa sin fråga runt 3 gånger innan man kommit till rätt person :idea: ;)

Sv: Offentliga handlingar

Ett bygglov är vanligtvis en allmän handling, ja.

Mao skulle man kunna ringa de olika kommunerna och be om bygglovshandlingar (beviljade och icke beviljade) för hästgårdar säg de senaste 5 åren utan krångel?

Bara för att jag är nyfiken, vad är skillnaden på offentlig och allmän handling? Jag skrev offentlig bara för att jag inte kom på något annat :o

Mao skulle man kunna ringa de olika kommunerna och be om bygglovshandlingar (beviljade och icke beviljade) för hästgårdar säg de senaste 5 åren utan krångel?

Bara för att jag är nyfiken, vad är skillnaden på offentlig och allmän handling? Jag skrev offentlig bara för att jag inte kom på något annat :o
Handlingarna är oftast sorterade på fastighet (och inte ärendetyp) så utan krångel blir det kanske inte. Men, ja, du har rätt att ta del av de handlingarna, men du kanske måste vara lite mer preciserad i din önskan för att kunna få ut det du vill. Nämndmötesprotokollen är annars ofta utlagda på kommunens hemsida. Och där står det ofta med vad för typ av bygge det gäller. Lite mer att leta igenom dock.

Kopiera någon annans handlingar :angel:

Skämt o sido. Jag är inte insatt alls i sådant här och försöker läsa mig till vad som ska med och vad som är vad men känner att det hade varit lite lättare att få en bild av "verkligeheten" om man ser några ansökningar och hur de hanterats. Lite som att plugga extentor till en salstenta och läsa artiklar när man själv ska skriva en ;)

En allmän handling är en handling som har kommit in till eller upprättats vid en myndighet, exempelvis en kommun. handlingen kan vara på papper, en elektronisk fil, en bild, en cd-skiva eller annat medium, det spelar ingen roll.

En offentlig handling är en allmän handling som inte omfattas av någon sekretessbestämmelse.

När du begär ut en allmän handling där det kan finnas någon sekretessbestämmelse som kan vara tillämplig ska myndigheten pröva detta. Du har rätt att få ett skriftligt beslut med besvärshänvisning om man skulle bedöma att handlingen ska vara sekretessbeslagd.
Du kan alltså överklaga beslutet. Frågan prövas då rättsligt, utan någon kostnad för dig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 830
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 926
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka