Övervakning vid fölningen ?

EricaJohnsson

Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar vad vad ni använder inför fölningen för att hålla bäst koll?

Min första tanke är en Horsecam, samt har även fått låna en sele..

Men vad rekommenderar ni?

Jag vill veta fördelar och nackdelar.

Självklart är det bäst att vara närvarande själv men de vet ju både jag och ni att man måste jobba ibland också för att ha råd med hästarna..
Har lagt in semester när hon är beräknad men vill ändå ha koll en tid innan

Har tidigare varit dålig på övervakningen (var dock ett antal år sen sist), men nu när jag jobbar på seminstation har jag blivit smått nojig!
Kommer att hyra gjord när det är dags, är ju omöjligt att vara vaken och ha koll dygnet runt, jag menar det kan ju röra sig om en hel del veckor "fel" enligt beräkningen...

Vi använder oss av en fölvakt som sätts i grimman. Den larmar när stoet lägger sig raklång på sidan och skickar sms. Slog inte fel på våra förra året vad jag vet, men två av stona fölade "öppet", så där var larmet överflödigt.

Övervakar med kamera kopplad till tv:n. Sover i soffan m väckarklockan ställd var 30 minut när det är dax ... Har ett sto som vaxar tydligt dygnet innan - men en fölning missade vi ... Då fölade hon under de 30 min det tog mellan det att vi tog in henne från hagen och tittade till henne efter 30 min!

Vi använder oss av en fölvakt som sätts i grimman. Den larmar när stoet lägger sig raklång på sidan och skickar sms. Slog inte fel på våra förra året vad jag vet, men två av stona fölade "öppet", så där var larmet överflödigt.
Vad är det för slags fölvakt? Låter behändigt!

Jag har hyrt in mina hästar när de ska föla + jag suttit ett antal vaknätter själv när jag kunnat.

Jag har också en sådan/liknande. Kommer inte på namnet just nu, men den är inte helt gratis. Däremot jättesmidigt att den sitter i grimman - man vet att man har koll hela dygnet runt. Bra när ett sto valt att föla dagtid två gånger...

Larmet är kopplad till ett sim-kort så det krävs mobilteckning. Det ringer upp när det är dags/stoet ligger raklång på sidan.

Jag har blivit lurad ett par gånger. Förra året la sig ena stoet i en liten slänt i hagen - då ringde inte larmet eftersom den reagerar på när den hamnar i en viss vinkel mot marken...

Blev även lurad av andra stoet eftersom hon tjuvlaramt så mycket (hon sover bevisligen ofta på sidan även nära fölningen). Därför visste jag att larmet fungerade och det fanns mycket pengar på kontantkortet för att ringa upp för - trodde jag. Det gick mer pengar än vad jag trodde så när det väl gällde så hade hon ringt upp alla pengar... Första året ställde ajg istället om larmet så att det blev mindre känsligt eftersom detta stoet tjuvlarmade så mycket men då ringde det inte upp när det var dags heller....

Hoppas nu att jag lärt mig de fallgroppar som finns med larmet och alla fölningar där jag använt det ahr trots allt gått bra även om jag missat några av dem då jag trott att jag haft larm men bevisligen inte ahft det.

Har även testat råmjölkshalten på stona men de har tyvärr inte varit relevant - de har legat högt upp veckor innan fölning... Å andra sidan har jag vetat att fölen fått i sig mjölk med bra kvalité.

Jag har också en sådan/liknande. Kommer inte på namnet just nu, men den är inte helt gratis. Däremot jättesmidigt att den sitter i grimman - man vet att man har koll hela dygnet runt. Bra när ett sto valt att föla dagtid två gånger...

Larmet är kopplad till ett sim-kort så det krävs mobilteckning. Det ringer upp när det är dags/stoet ligger raklång på sidan.

Jag har blivit lurad ett par gånger. Förra året la sig ena stoet i en liten slänt i hagen - då ringde inte larmet eftersom den reagerar på när den hamnar i en viss vinkel mot marken...

Blev även lurad av andra stoet eftersom hon tjuvlaramt så mycket (hon sover bevisligen ofta på sidan även nära fölningen). Därför visste jag att larmet fungerade och det fanns mycket pengar på kontantkortet för att ringa upp för - trodde jag. Det gick mer pengar än vad jag trodde så när det väl gällde så hade hon ringt upp alla pengar... Första året ställde ajg istället om larmet så att det blev mindre känsligt eftersom detta stoet tjuvlarmade så mycket men då ringde det inte upp när det var dags heller....

Hoppas nu att jag lärt mig de fallgroppar som finns med larmet och alla fölningar där jag använt det ahr trots allt gått bra även om jag missat några av dem då jag trott att jag haft larm men bevisligen inte ahft det.

Har även testat råmjölkshalten på stona men de har tyvärr inte varit relevant - de har legat högt upp veckor innan fölning... Å andra sidan har jag vetat att fölen fått i sig mjölk med bra kvalité.

Ja, har man ett sto som lägger sig på sidan varje natt har man problem, man får justera så gott det går. Jag kombinerade larmtt med vanligt vak på min när jag såg att det var dags. Kompisen som var beräknad ungefär samtidigt la sig i en backe, osäker på om det larmade där då vattnet gick när jag stod bredvid så vi hade ingen användning för det.

Ja, har man ett sto som lägger sig på sidan varje natt har man problem, man får justera så gott det går. Jag kombinerade larmtt med vanligt vak på min när jag såg att det var dags. Kompisen som var beräknad ungefär samtidigt la sig i en backe, osäker på om det larmade där då vattnet gick när jag stod bredvid så vi hade ingen användning för det.

Jo, jag nattvakade lite med, men mycket mindre än vad ajg ahde gjort utan larm. En av gångerna somnade jag fram på morgonen någon/ett par timmar och tänkte att om inte annat vaknar jag om stoet larmar... men då hade jag tydligen gjort det för okänsligt för nog sjutton fölade hon då...

Jo, jag nattvakade lite med, men mycket mindre än vad ajg ahde gjort utan larm. En av gångerna somnade jag fram på morgonen någon/ett par timmar och tänkte att om inte annat vaknar jag om stoet larmar... men då hade jag tydligen gjort det för okänsligt för nog sjutton fölade hon då...

Tror det är pest eller kolera, antingen vakna 15 ggr per natt om man har otur eller riskerar att missa om man drar ner känsligheten.

Jag använder både kamera och fölgjord till fölningarna.
Skulle aldrig lita på ställa klockanmetoden , har gjort det en gång i tiden i min okunskap att det funkar men det går så fort när det fölningen sätter igång så väckarklockan är ingen bra metod ...
Använder även mjölkstickorna till hjälp

Tror det är pest eller kolera, antingen vakna 15 ggr per natt om man har otur eller riskerar att missa om man drar ner känsligheten.
Jo, jag lärde mig det... Kunde knappt somna så när jag äntligen kunde det på morgonen tyckte jag att jag inte behövde ställa klockan... och ändå sov jag max 2 h... Nåja, allt gick bra och man lär sig något varje gång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 411
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 927
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka