Övertala?...

N

NoWay

Behöver hjälp att övertala mina föräldrar att köpa en häst åt mig :devil:

Men dom säger bara att det är för dyrt, jag vet att det är dyrt, men finns det något/några sätt att göra det lite billigare på? :D

Behöver verkligen hjälp i den här frågan, även andra övertalningsförmågor behöver jag hjälp med... :devil:
 
Sv: Övertala?...

Är "bara" 13år och do flesta vill ha någon över 15år... :crazy:
 
Sv: Övertala?...

Jadu.. Det beror ju helt på vad man har för häst och vad man har för stall.
Jag kommer billigt undan i ett litet stall (fem platser) med en liten padock och en kallblodsponny som inte kräver så mycket mat. Det som kostar för oss är eksemgrejer. Jag tränar inte, jag har min skog och min ponny och är fullt nöjd med det. Du får väl kolla runt lite, jag vet inte alls hur det är där du bor.
 
Sv: Övertala?...

Okej...
Här där jag bor är det mest stall med ridhus/padockar och stora stall, kostar kring 2000-3000kr/månaden...
 
Sv: Övertala?...

Behöver hjälp att övertala mina föräldrar att köpa en häst åt mig :devil:

Men dom säger bara att det är för dyrt, jag vet att det är dyrt, men finns det något/några sätt att göra det lite billigare på? :D

Behöver verkligen hjälp i den här frågan, även andra övertalningsförmågor behöver jag hjälp med... :devil:

Det är dyrt att ha häst så jag tycker det är klokt att inte skaffa en när man inte har råd.
 
Sv: Övertala?...

Det är ju inte så att vi inte har råd, utan dom tycker att det är onödigt att lägga pengar på en häst...:(
 
Sv: Övertala?...

om du bara är 13år och aldrig haft häst, har du kunskap så du kan sköta om en häst på egen hand?
du kanske kan börja med att bli medryttare sedan kan du ha en på foder så du får prova på hur det är.
 
Sv: Övertala?...

Jag har ridit sen jag var 6år och har då även tränat ridskolehästar i både hoppning och dressyr, haft foderjour varannan vecka....
 
Sv: Övertala?...

På övertalningsfronten så gäller det att vara väl påläst.

Ta reda på innan vad stallplatserna kostar runtomkring dig, vilka som har lediga boxplatser och vad som ingår.
På vissa ställen ingår hö, andra inte, medans vissa stall även har kraftfoder till förfogande.
Ju finare stallet är, med ridanläggning, in och utsläpp, mockning osv, desto dyrare blir det också.
Kallhyran i ett litet stall med några få hästar är oftast väldgt mycket billigare, men då är det jobb från din sida som gäller.
Beroende på avstånd till stallet kanske dina föräldrar behöver skjutsa dig, de måste då vara medvetna om att detta gäller dagligen, och om hästen blir sjuk eller något händer, kanske oftare.
Står du i ett stall där du sköter utfodring och insläpp själv är det också viktigt att veta att det blir minst 2 turer till stallet/dag. Allra helst bör hästen dessutom lunchfodras, går det att fixa? (Gäller alltså i stall där absolut inget ingår)

Det är svårt att räkna ut vad foder för en häst man ännu inte har kommer att kosta, men räkna med att den äter det dubbla av du tror. En lätfödd häst behöver mindre tillskott än en svårfödd.

Vill du träna? ta reda på vad detta skulle kosta/månad. Om du inte ska ha hästen uppstallad där det finns ridbana, ta även reda på kostnad för att ta hästen dit.

Hör med olika hovslagare vad de tar per skoning och leta reda på veterinär för att ta reda på vad vaccinationer kommer att kosta. (utkörsavgiften kan du räkna på det stallet som är längst ifrån veterinären)
Kolla upp olika försäkringsbolag vad den typen av häst du är intresserad av skulle kosta att hålla försäkrad.

Utöver de löpande kostnaderna så har du engångsutgifter och oförutsedda utgifter.
Om vi utgår från att dina föräldrar är ganska okunniga så får du förklara vad den dyrare utrustningen kommer att kosta, såsom sadel och ev. täcken. Bra att veta bör också vara att sadeln ska passa bra och att hästen KAN komma att behöva byta sadel eller få den nuvarande omstoppad.
Täcken går sönder, och det är viktigt att ute-täckena håller vattentätt.


När du satt dig ner med alla de här siffrorna och räknat ut de så upptäcker säkerligen du också vad det faktiskt kostar att ha egen häst. Det är dyrt, men helt klart värt det.
Däremot får man förstå föräldrar som faktiskt varken har tid eller råd att sponsra med pengar till detta.

Berätta vilka summor du kan hjälpa till med varje månad - kanske skulle du kunna hitta ett extrajobb någonstans och på så vis kunna ha råd med hästen.

Annars säger jag som Kardinal, medryttare! Det innebär att du betalar ett fast pris för att få rida någons häst ett par bestämda dagar i veckan och behöver inte bekymra dig över några andra utgifter.
Foderhäst innebär oftast att du har hästen som din helt egen, med allt vad det innebär, och att ägaren står för försäkringen.

Hoppas du blev lite klokare nu. :)

Här är en tråd om vad folk runtom i landet betalar för sin hästar per månad: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=816122
 
Sv: Övertala?...

Det är ju inte så att vi inte har råd, utan dom tycker att det är onödigt att lägga pengar på en häst...:(


Fast hur vet du att ni har råd?har du gått igenom din familjs budget?även om folk kan verka ha pengar så kan det finnas höga kostnader & lån.
 
Sv: Övertala?...

Men uppmuntra inte 13 åringar att trakassera sina föräldrar, säger de att det är för dyrt så är det.
 
Sv: Övertala?...

Trakasera? Jag anser att även en en 13-åring mycket väl kan ha egen häst. Finns bara kunskapen runtomkring och föräldrarna har råd så borde väl ingen hindre henne?

Hellre att tjejen är ordentligt påläst än att hon som många andra tjatar omkull sina föräldrar för att senare stå med en häst man inte har råd att sköta på rätt sätt.
 
Sv: Övertala?...

Det skadar ju aldrig att tjata tjata tjata.Men du kan börja med foder häst så dina fötäldrar ser att du klarar av att ha en häst.De är oftast de det handlar om...
 
Sv: Övertala?...

Du är bara 13 år o har hela livet framför dig till o skaffa häst. När du börjar tjäna egna pengar kanske du inser vad det egentligen kostar att ha egen häst.
Försök hitta en medis eller en häst att hjälpa till o sköta mot lite ridning kanske
 
Sv: Övertala?...

Jag var precis likadan som 13 åring. Jag ansåg att vi hade råd med häst och att mina föräldrar bara var dumma som inte ville köpa en till mig. Jag hade dock den turen att jag var medryttare och det gav mig ju friheten och "egen häst-erfarenheter" utan att kosta nått.

Nu är jag vuxen. Jag har fortfarande ingen häst, men det beror på att jag faktiskt insett hur mycket en häst kostar och jag har helt enkelt inte råd med en. En häst kostar mycket mer än man anar och det är alltid bäst att ha ordentliga marginaler. Visst kan man komma billigt undan, men om det händer hästen nått, Har man då råd med den vård hästen kräver?

Det är väldigt lätt att som 13 åring tro att föräldrarna har mycket pengar, men det man lätt glömmer är att allt runt om kring oss kostar saker och det är inte billigt. Mat, boende, bil, kläder mm är dyra utgifter som snabbt äter upp stora summor pengar.
 
Sv: Övertala?...

börja med att sköta en häst, sen efter ett tag kanske du får börja rida få kontakter i stallet, och du kanske kan få bli medryttare lr sånt,.jag började sköta en häst när jag var 12 ett år senare fick jag bli medryttare på den ^^ har nu varit det i typ 2 år
 
Sv: Övertala?...

Jag har aldrig behövt tjata på mina föräldrar om en egen häst, eftersom de köpte en egen till mig direkt när jag ville börja rida. :)
Jag köper hästar lite då och då, men aldrig någon dyr. Den häst jag betalar mest för är ett ardennersto, hon kostade 12.000 :- Oinriden (red in henne själv.) Den senaste hästen jag köpte kostade 3.000 :-
En nordsvensk travare, outbildad, honom utbildade jag själv och ligger nu på 50.000:- nivån. :)
Vi har eget stall men vi hyrde ut boxplatser ett tag, och vi tog 500 i månaden, då ingick in och utsläpp, hö och halm. Vi har egen ridbana med hinder och sånt. Jag tycker inte man ska betala mer än så för en boxplats!!
Och jag tror dina föräldrad går med på att köpa en häst till dig om du letar upp billiga hästar, ge varmbloden en chans tex. Jag har 2 st varmblod och de är hur underbara som helst, sticker inte och är inte hårda i käften (fast det är typ inga varmblod egentligen.) Speciellt nu fram mot vintern så kommer det ut massor at billiga hästar på annons. :banana:
Börja med att ha hästen på foder och se om det funkar, sen kan ni ju köpa den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övertala?...

har dina föräldrar sagt nej så får du vackert vänta tills du tjänar egna pengar. det är inte deras skyldighet att hålla dej med häst.
skaffa en medryttarhäst i stället.
 
Sv: Övertala?...

Jag har aldrig behövt tjata på mina föräldrar om en egen häst, eftersom de köpte en egen till mig direkt när jag ville börja rida. :)
Jag köper hästar lite då och då, men aldrig någon dyr. Den häst jag betalar mest för är ett ardennersto, hon kostade 12.000 :- Oinriden (red in henne själv.) Den senaste hästen jag köpte kostade 3.000 :-
En nordsvensk travare, outbildad, honom utbildade jag själv och ligger nu på 50.000:- nivån. :)
Vi har eget stall men vi hyrde ut boxplatser ett tag, och vi tog 500 i månaden, då ingick in och utsläpp, hö och halm. Vi har egen ridbana med hinder och sånt. Jag tycker inte man ska betala mer än så för en boxplats!!
Och jag tror dina föräldrad går med på att köpa en häst till dig om du letar upp billiga hästar, ge varmbloden en chans tex. Jag har 2 st varmblod och de är hur underbara som helst, sticker inte och är inte hårda i käften (fast det är typ inga varmblod egentligen.) Speciellt nu fram mot vintern så kommer det ut massor at billiga hästar på annons. :banana:
Börja med att ha hästen på foder och se om det funkar, sen kan ni ju köpa den.


men en häst kostar ju inte bara i stallhyra. det är foder, vetrinär, hovslagare med mera. tror du det är gratis?


sen tycker jag att man inte ska rekomendera varmblod (antar att du menar travare) som första hästar bara för att dom är billiga. det är tyvärr en av orsakerna till att dom hamnar hos okunniga ägare. hanteringsmässigt så brukar dom vara bra men som ridhästar så behöver du vara ganska rutinerad för det mesta.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 196
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 996
Senast: Görel
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 287
Senast: Troll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp