Överpigg gammalhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Godisbiten

Nu har vi haft hästarna snart i 2 månader. 19 o 26 år. Det 19 åriga stoet är alltid lugn och stabil, men den 26 åriga är mycket het. Vi har ridit båda två ca 3 gånger i veckan men nu har de stått i nästan 2 veckor pga extrem kyla. När hon kom till oss så upptäckte vi att hon åt sitt eget bajs, och man kunde känna revbenen. Vi fick rådet att ge henne extra mat med protein och vitaminer. Det är kraffts kompletterings färdigfoder för seniorhästar. Vi började långsamt med 2 dl i 2 veckor, sen ökat succesivt till 5 dl. Nu när vi gick senaste ridturen så promenerade min syster med gamlingen och jag red 19 åringen, det gick bra. Ja vi vågar inte riktigt rida på gamlingen. Hon blir superhet, drar iväg med bettet och om man ställer sig framför henne så buffar hon jättehårt på den personen och stampar med framhovarna. Hon har inget tålamod. Skulle man släppa henne så skulle hon garanterat springa iväg långt bort. Vi har ridit henne på vår ridbana, hon står aldrig still när man ska sitta upp, vi har ramlat av flera gånger vid uppsittningar. Det är svårt att stanna henne vid uteritter, hon bara rusar fram. Hon är en mycket pigg och framåt häst, men inte elak. Det enda sättet att stoppa henne är att luta sig extremt bakåt och dra i tyglarna, inte så trevligt men vad ska man göra? Hon brukar inte vilja samarbeta. Och när man går promenad med henne i grimskaft så vill hon gå framför en och samtidigt drar hon som en oxe. Vi har försökt visa att det är vi som bestämmer genom att gå bestämt framför henne och om hon försöker gå förbi så dinglar man lite lätt med grimskaftet då brukar hon lugna sig, men är det rätt metod, hur kan man göra på bästa sätt? Nu tror vi att hon får för mycket mat i förhållande till motionen. Vi ger henne 5 dl varje kväll, ska vi utesluta kraftfodret helt eller minska? Vi är förstahäst ägare, därför behöver vi tips. Vi är osäkra att rida henne eftersom ridvägarna är nära bilvägar, vi är rädda att hon ska rusa ut mot trafiken bara för att vi inte kan få stopp på henne. Vi vill inte ta onödiga risker. Tycker ni att det vore bäst att vi bara rider henne på ridbanan tills det blir bättre? Snälla ge tips, tacksam för alla svar!
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Det som beskrivs är att ledarskap behöver etableras grundligt, hästen kör med er som den vill och har lust med. Ta hjälp med det, så kan det bara bli bättre.
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Om ni fortfarande tycker att hon behöver mer hull så föreslår jag att skippa kraftfodret och ge lusern istället. Det kanske minskar lite på överskottsenergin.
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Nu tror vi att hon får för mycket mat i förhållande till motionen. Vi ger henne 5 dl varje kväll, ska vi utesluta kraftfodret helt eller minska?
Det beror på vad det är för foder, och vad det innehåller. Min erfarenhet är att det oftast inte blir jätteskillnad med kraftfoder eller inte på en "överpigg" häst, särskilt inte med så små mängder som 5dl, men det kan ju bero på fodersort också.

Tycker ni att det vore bäst att vi bara rider henne på ridbanan tills det blir bättre? Snälla ge tips, tacksam för alla svar!
Ja, det låter klokt tycker jag, det är inte värt riskerna med att ni rider ut på henne i nuläget. Steg ett borde vara att kontakta säljaren och fråga hur hon varit i ridningen hos dem, och hur mycket hon har ridits de senaste åren. För att kolla av om hon "alltid" har varit sådan, och om det kanske är väldigt länge sedan hon reds.

Ta hjälp av någon instruktör som kan hjälpa er att komma till rätta med att hon buffar på er och är otålig, och att hon sticker iväg vid uppsittningen. Och ta hjälp med ridningen också, kanske kan instruktör eller någon annan kunnig person provrida hästen och känna hur den beter sig. Det är stora risker med att rida en häst som man inte har kontroll över, risken finns både att man skadar sig och att man blir rädd för lång tid framöver, och det är det inte värt.
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Hon har noll respekt för er och verkar vara van att få göra exakt som hon vill. Det är inte osannolikt att det pågått under lång tid. Med en sån häst kan det bli många farliga situationer. Jag tycker också att ni ska kontakta de förra ägarna och fråga hur hon var hos dem, men kom ihåg att det inte är säkert att de är ärliga i sina svar. Många som säljer hästar som de haft problem med/varit rädda för är tyvärr inte det.

Sen - gör ledarskapsövningar. Börja från marken. Ta det i små steg och ta gärna hjälp av en instruktör. NH-tränare är att rekommendera!
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Förstår att ni är rädda och det ska hända en olycka. Säger som andra, jobba med ledarskapen på marken, t ex Sven Forsström har lämpliga böcker om det, googla gärna på namnet så syns det vad det finns. Rid på ridbanan så länge och promenera ut kanske om det känns mer säkert. Ett bra sätt att stoppa hästen är att dra i en tygel åt sidan, böja nacken. Flytta bakdelen också. Ta det lugnt och bygg upp förtroende mellan er och hästen. Det är roligt ha en pigg och glad äldre häst och de behöver ibland extra foder för att hålla hullet. Försök lyckas få väldigt bra grovfoder med mycket protein framöver. Här ges fritt med grovfoder av bra kvalité och den äldsta i samma ålder får ett tyskt avelsfoder 2 ggr/dag plus linfröolja. Några får lucernpellets o betfor o linfröolja.
 
Senast ändrad:
Sv: Överpigg gammalhäst

Förstår att ni är rädda och det ska hända en olycka. Säger som andra, jobba med ledarskapen på marken, t ex Sven Forsström har lämpliga böcker om det, googla gärna på namnet så syns det vad det finns. Rid på ridbanan så länge och promenera ut kanske om det känns mer säkert. Ett bra sätt att stoppa hästen är att dra i en tygel åt sidan, böja nacken. Flytta bakdelen också. Ta det lugnt och bygg upp förtroende mellan er och hästen. Det är roligt ha en pigg och glad äldre häst och de behöver ibland extra foder för att hålla hullet. Försök lyckas få väldigt bra grovfoder med mycket protein framöver. Här ges fritt med grovfoder av bra kvalité och den äldsta i samma ålder får ett tyskt avelsfoder 2 ggr/dag plus linfröolja. Några får lucernpellets o betfor o linfröolja.

Tack för jättebra tips:) Ska verkligen läsa Sven Forsströms böcker o börja jobba med ledarskap.:idea: Hon får jättebra grovfoder, torrhö i bal med hög
näringsinnehåll. Ska ge henne lucern istället för foder med havre i.
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Steg ett borde vara att kontakta säljaren och fråga hur hon varit i ridningen hos dem, och hur mycket hon har ridits de senaste åren. För att kolla av om hon "alltid" har varit sådan, och om det kanske är väldigt länge sedan hon reds.

Säljaren sa att hon har " alltid" varit sån, hon är bara så". Hon är inte mycket
riden, bara stått mest. Hon är alltid pigg o framåt med alla slags ryttare på ryggen.
 
Sv: Överpigg gammalhäst

nu vet jag inte vart du bor men sven forsström kommer till göteborg i sommar o håller kurs... annars har jag en superduktig NH tränare i kungsbacka..
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Tack för jättebra tips:) Ska verkligen läsa Sven Forsströms böcker o börja jobba med ledarskap.:idea: Hon får jättebra grovfoder, torrhö i bal med hög
näringsinnehåll. Ska ge henne lucern istället för foder med havre i.

Låter bra!! Ja, jag är inte fan av havre till hästar, slutade med det för över 15 år sedan. Bra grovfoder och lucernpellets utan soja o mellass som tillsatser är det jag tycker bäst att ge (men det är jag det ;) ) Lycka till, det löser sej säkert!
 
Sv: Överpigg gammalhäst

nu vet jag inte vart du bor men sven forsström kommer till göteborg i sommar o håller kurs... annars har jag en superduktig NH tränare i kungsbacka..

Jag bor mitt i skogen uppe i Norrland:D Här är det långt till allt.
Jag får väl läsa NH böcker och lära mig:)
 
Sv: Överpigg gammalhäst

har beställt sven forsströms bok om islandshästen och horsemanship(nyutgåva) och en dvd om horsemanship i praktiken :)
Spännande!!! Tack alla för tipsen!
 
Sv: Överpigg gammalhäst

har beställt sven forsströms bok om islandshästen och horsemanship(nyutgåva) och en dvd om horsemanship i praktiken :)
Spännande!!! Tack alla för tipsen!

den boken vill jag med ha :) lycka till med träningen! uppdatera gärna om hur det går för er!:laugh:
 
Sv: Överpigg gammalhäst

den boken vill jag med ha :) lycka till med träningen! uppdatera gärna om hur det går för er!:laugh:

Tackar!!!:bow: När jag läst o lärt mig en del då ska jag träna i små små steg:)
Ska starta sen en ny tråd om NH för islandshästar.:rofl:
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Jag tycker det är jättebra och starkt gjort av dig att våga erkänna att ni har lite problem med hästen och att försöka få tips och hjälp hur man ska lösa det.

Har väl bara ett par små tips; vad gäller hullet på gammeltanten, ge henne lite matolja på käket. Ca en halv - en dl, är ju både fett opch energi, samt (tycker jag) gör pälsen något blankare och är förmodligen bra för tarmarna också.

Sen tycker jag att ni kan anpassa ridningen efter hästen. Funkar det t ex bara bra vid ridning i paddock - gör det då! Behöver du nån på cykel som bromskloss framför hästen vid uteridning - ha det då! Och att gå ut och gå med hästen är också att låta dom röra på sig, även om det inte är så konditionsskapande... Släpp prestigen lite, och ta vara på det som faktiskt funkar, jag menar, hon är 26 år, jag antar att det är mest "skogsmulleridning" som gäller för henne..?

Mitt tips: gör det som funkar, och glöm inte bort att det framför allt ska vara ROLIGT att umgås med sitt djur! :)

Önskar dig lycka till!
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Jag tycker det är jättebra och starkt gjort av dig att våga erkänna att ni har lite problem med hästen och att försöka få tips och hjälp hur man ska lösa det.

Har väl bara ett par små tips; vad gäller hullet på gammeltanten, ge henne lite matolja på käket. Ca en halv - en dl, är ju både fett opch energi, samt (tycker jag) gör pälsen något blankare och är förmodligen bra för tarmarna också.

Sen tycker jag att ni kan anpassa ridningen efter hästen. Funkar det t ex bara bra vid ridning i paddock - gör det då! Behöver du nån på cykel som bromskloss framför hästen vid uteridning - ha det då! Och att gå ut och gå med hästen är också att låta dom röra på sig, även om det inte är så konditionsskapande... Släpp prestigen lite, och ta vara på det som faktiskt funkar, jag menar, hon är 26 år, jag antar att det är mest "skogsmulleridning" som gäller för henne..?

Mitt tips: gör det som funkar, och glöm inte bort att det framför allt ska vara ROLIGT att umgås med sitt djur! :)

Önskar dig lycka till!

Tack:bow:Och tack alla härliga bukefalister för era svar:)
 
Sv: Överpigg gammalhäst

En gång i tiden så lånade jag en varmblodstravare. Han var vænliheten sjælv och inte fræck att hantera men han hade startnerver så det var svårt att sitta upp, coh innan man fått føtterna i stigbyglarna så travade han ivæg i full flæng. Om någon høll i honom vid uppsittning och ledde honom de førsta fem hundra meterna så collade han ner rætt bra, men det var ju inte alltid hjælp fanns att få då jag ville rida. Jag satte fast en kraftig kedja runt en gammal grinstolpe av sten och satte på en kraftig karbinhake. Hæsten fick ett halsband av den typen man har om dom ska stå på spilta. Sedan læt jag honom stå dær vid stolpen och æta och bli omskøtt så att han førstod att det var en trygg plats. Sedan børjade jag sitta upp på honom dær. Jag satt på honom ganska længe och kliade honom i manfæstet och godpratade innan jag børjde mig fram och kopplade løs honom. Det funkade! Efter ett par månader så stod han still vid uppsittning utan krångel. (Men man ska inte binda ett rædd hæst på det sættet, den kan slænga sig bakåt och skada nacken. Lucky var inte rædd, det var bara gamla starnerver, och kanske en ovana.)
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Det börjar peka åt rätt håll nu... är så glad :D Vi red ut på båda hästarna igår o det gick suveränt bra. Jag red utan nosgrimma o skrittade med långa tyglar :) Hon är lugnare nu o känner sig hemma. O nu ser jag på hästar med nya ögon efter att ha sett o läst sven forsströms bok o dvd om NH. Ska börja träna smått med henne så fort jag skaffat en ledrep. :)
Har upptäckt nyligen att gamlingen har svårt att tugga o spottar ut hötussar :( Ska ringa vet imorn så h*n får kolla hennes tänder o eventuellt raspa dem.
 
Sv: Överpigg gammalhäst

Skönt det gått bra!! Var försiktig med den gamles tänder, det finns de som raspar sönder också men det vet du nog.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 603
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 608
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp