Odermus till Flyinge

sassiball

Trådstartare
Var inne på Flyinges hemsida och tittade lite på hingstar. Någon som vet något om Odermus?

Jag söker en typförbättrare till mitt Pentagonsto (hon är nog snart min hoppas jag) men det är han kanske inte? Mitt sto är lite kortbent och dessutom är hon liten. Någon som kan säga något om hans temperament?

Sv: Odermus till Flyinge

vad roligt, antar att du menar Odermus R e:Calido? han är verkligen trevlig har velat betäcka med honom men inte haft något sto som pasat honom.
han lämnar tydligen rätt rejäla hästar.
här finns det mer info:
http://www.roelofsstal.nl/horse/73/2/4/Odermus_R.html
tror han kan få många ston

Jag tror oxå att han kommer att få många ston!! Mycket vacker häst.. ;)kollade på en film där han hoppade och det såg riktigt fint ut! SJälv är jag helt såld på skimmlar så kanske blir det Odermus till min sto i vår..!:d

Hm, jag tycker också han verkar intressant helt klart. Fast om han lämnar rejäla hästar som Manhattan sa så kräver han kanske ädlare typ av ston?

Jag tyckte jag läste på Flyinge att han borde passa svenska ston. Men han syftade kanske på ädlare svenska ston hehe. Min är visserligen inte tung eller så i typen, men lite längre ben hade ju inte skadat.

Jag är oxå mkt intresserad av honom och såg på blup-sidan att det finns tre reg avkommor efter honom i Sverige.
Vet du något om temprament på de andra avkommorna?
Är mamman till din häst av samma temprament som fölungen blev eller tror/vet du att Odermus nedärver ett trevligt tempament överlag?

Jag är också mkt intresserad av vad han nedärver för temperament. Har två ston som ev kan vara intressanta till honom men båda är rätt skarpa.

detta att Odermus skulle lämna rejäla avkommor har jag läst, tror det var i Ridsport, det konstiga är bara att alla avkommor jag sett har varit väldigt smäckra, så man kanske inte ska tro allt för mycket på det. Å andra sidan har han runt 43% xx/ox inte så jättemycket om man jämför med Cardento som har 59%.
här är några avkommor båda är smäckra:
http://www.bennyderuiterstables.com/horses_for_sale/warmbloods/gelding/hunter/aventuur/72
http://www.bennyderuiterstables.com/horses_for_sale/warmbloods/mare/jumper/venus/31
gå in här och sök på Odermus så kommer iaf 2 avkommor upp: http://www.sporthorses.nl/

Känns ju som att de ändå blir ganska lätta, å andra sidan vet man inte hur mödrarna ser ut. Jag vill ta honom till mitt xx-sto, där behöver man inte alls oroa sig, men ev kanske han kan funka även på Stanford-märren - som helst skulle ha haft ett rent xx tror jag.... Hm.

Jag tycker avkommorna ser mkt fina ut, är verkligen en intressant hingst...;) Är det någon som vet vad han har kostat tidigare att betäcka med?

Känns ju som att de ändå blir ganska lätta, å andra sidan vet man inte hur mödrarna ser ut. Jag vill ta honom till mitt xx-sto, där behöver man inte alls oroa sig, men ev kanske han kan funka även på Stanford-märren - som helst skulle ha haft ett rent xx tror jag.... Hm.

Odermus är en super förärvare,dock förädlar han inte lika mkt som sin far och avkommornas temperament är i regel betydligt skarpare än faderns,vilket förmodligen kommer från Os möderne.O tillför även storlek liksom C gör.

Vi får hoppas att han blir godkänd...
Var nere på flyinge i går, har själv svårt att tro att han kommer klara dom extriöra avikelserna.. Vad jag kunde se var hans ballar höger bak väldigt förskjutna.. Typ låg på varandra. Frågade en av stall tjejerna om detta,
hon berättade att varje gång den har skots har deras nya avelsledare (K-H,H) varit där och övervakat. Så en viss oro finns tydligen på flyinge.
Den som lever får se.

Nämen. Vad konstigt det låter. Undrar vad det beror på? Intressant o se vad utlåtandet blir.

Om han godkänns gissar jag att han blir årets poppishingst, så då bör han verkligen vara exteriört korrekt!

Men å andra sidan så har ju K-H.H suttit i nämnden så pass länge att man kan tycka att han inte borde köpa en hingst med frågetecken på...

Låter ju inte så kul. Cyllene, jag har mailat dig, har du bytt adress eller har du mkt att göra?

Calido lämnar oerhört kapapla avkommor men de har tyvärr inte de mest korrekta benstället.

Det har gjort att jag inte använt honom. Vill gärna åt blodet så är Odermus korrekt så kan han ev vara ett alternativ men det du skrev var inte så lovande......

Menar du att man bör passa sig att använda honom till ston som har tvivelaktigt benställ själv eller att han ger dåligt benställ generellt? Calido är min absoluta favorithingst och jag hoppas han finns på färsk i år igen så jag kan betäcka med honom.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 807
Senast: Puffindog
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Görel
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 117
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka