Ödem i ryggen, dolt fel?

A

alicen

Ett ödem i ryggen, kan det räknas som dolt fel?

Försök till förkortad historia:
Ödemet hästen har är en kraftig sträckning i ryggen som orsakats av antingen en kraftig omkullfallning i hage eller under ryttare, att han tagit i för "kung o fosterland" över ett hinder, eller dylikt, alltså inte av att man pulat lite dressyr på banan eller ridit en sväng i skogen....
Hästen är besiktigad ua, men enligt veterinären kan han mycket väl ha gått igenom en besiktning ua om han inte var riden regelbundet vid tillfället (vilket han inte var).
Hästen fick först diagnosen "hovledsinflammation båda fram". När han inte blev bra efter behandling o konvalecent åkte jag till annan veterinär och efter noggrann undersökning upptäcktes ödemet, tillsammans med flertalet andra "småfel"....
Enligt veterinären bör hästen ha varit halt när skadan skedde, men detta är något ägaren inte säger sig känna till.

Frågan ställs då jag hade hästen på foder och sa upp kontrakt då detta uppdagades. Höll ändå på i 8 månader med konvalecenten för en skada som uppstått långt innan jag fick honom, tyvärr fick han ju dessutom fel diagnos också först...

Sv: Ödem i ryggen, dolt fel?

Hur vet du att skadan uppstod "långt innan du fick honom"?

Kan inte se att ett ödem skulle vara ett dolt fel, har hästen ett ödem så har den ju.

Vad menas med "småfel"?

Hästen togs till veterinär av mig första gången i juni -2010, blev behandlad för hovledsinflammation, igångsatt enligt ett 10-veckorsprogram under hösten, inte bra, ny veterinär och nya undersökningar... eftersom han inte blivit bättre under hela hösten och han inte råkat ut för något i mitt stall så är slutsatsen att det hänt tidigare. Ägaren (som jag numera inte tror på mkt) säger också att han varit frisk hos henne, men våren 2009 hade han en fodervärd som hon inte litat på och hon också "erkänt" att det med största sannolikhet skett där.

Detta ödem syns ju inte på röntgen, utan UL krävs... därför undrar jag om det inte är dolt fel? Och eftersom han bör ha varit halt när det skedde, dras ju slutsatsen att detta borde känts till av ägaren!!

Och vad är du ute efter ?
Du äger ju inte hästen och det är väll ingen som kan säga när det hänt ?

Nu är jag inte hundra på hästanatomi, men ödem brukar inte bli liggande i flera månader hos en frisk individ. De kan uppstå akut vid skadan, sträckningen, men brukar lägga sig relativt fort. Om hästen ändå har vilat i och med kotledsinflammationer borde även en stäckning i ryggen ha läkt så långt att ett ödem försvunnit. Sedan kan det kvarstå muskelspänningar och obehag som kanske en kiropraktor kan hjälpa till med, men det är efter den akuta fasen.

Sa din veterinär något om hur länge sedan det är rimligt att skadan uppstått?

Men som någon skrev, om du "bara" är fodervärd så lämna tillbaka hästen. Jag måste säga att jag inte förstår mig på hästägare som lämnar bort hästar i dålig kondition och med skador till fodervärdar. Tycker det är ett fult sätt att slippa lägga tid och pengar på rehabilitering.

Vad jag är ute efter är att slippa betala ytterligare pengar på hästen... har ändå i 8 månader stått för hästens alla omkostnader, veterinärbesök och konvalecent... mycket känslor inblandade också, vill inte betala mer pengar nu!! Hästen är återlämnad, men de hävdar ett kontrakt vi har, som enligt mig ändå är brutet för länge sen av olika anledningar...

Enligt veterinären så kan ödemet finnas kvar, tyvärr visar ju dom senaste 8 månaderna att prognosen är ganska dålig, då han inte blivit bättre då... en trevlig häst med stor personlighet...

Frågan gällde om ödemet kan räknas som dolt fel?

För att det ska räknas som ett dolt fel måste det på nåt sätt gå att bevisa att det fanns där innan du tog hand om hästen, svårt att datera ett ödem om man inte kan hitta skadetillfället.

Om du av andra skäl har anledning att anse kontraktet brutet skriv ned detta och skriv att du i och med det inte längre anser att du är betalningsansvarig för hästen.

Hur långt kontrakt hade ni och vad har ni skrivit om uppsägningstid?

Vi hade en månads uppsägningstid... han hämtades hem några dagar efter uppsägningstidens utgång, men det var extremt mycket stök innan dess, då ägaren inte hade någon stallplats till honom... rent krasst så är det ju dock inte mitt problem...

Tack för era svar! Ska ta itu med det senaste kravet snart och försöka få detta ur världen och gå vidare i livet!!

Vad är ditt problem? Du har ju inte hästen längre. Chansen att du får ut pengar vid en tvist är mikroskopisk om inte ägaren är snäll och betalar frivilligt.

Jag är inte ute efter att få några pengar! Jag vill dock inte betala mer än jag redan gjort på denna hästen.....

Frågan var mer av intresse, för jag har funderat på vad som skulle hänt om jag hade köpt hästen!! Är väldigt glad att så inte var fallet!!

Men vad skulle du betala mer om hästen är återlämnad?

Det kan vara omöjligt att avgöra när skadan uppstod och är det ett dolt fel kände ägaren inte till det per definition (i annat fall handlar det om bedrägeri och undanhållande av fakta).

kl
Ett ödem skulle ju kunna ha uppstått när som, innan eller efter köpet, så det lär du inte kunna hävda som "dolt fel", tror inte det, lite svårt att se tiden för uppkomsten av skadan. Det hade varit skillnad om det t ex hade varit skelett-fel med pålagringar o dyl, det uppkommer liksom inte på en vecka eller två...
En fråga om ödembildningen i sig; Har din häst blivit bättre efter behandlingarna?
Lycka till :)

Nej.. tyvärr blev han inte bättre efter behandling, men han har ju egentligen inte heller behandlats för det faktiska felet, utan för hovledsinflammation...

Nu är han återlämnad och jag tror tyvärr inte jag får höra hur det går för honom då vi haft endel dispyter längst vägen...

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
Senast: prallan
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 289
Senast: athena
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 130
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 319
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31