Och så lite råttbilder såklart

Då avlivar man hos en veterinär. Du köpte råttorna, då får du sköta om de ordentligt också.

Hmm, naturens gång... Jag antar att katten äter kattmat? Hur naturligt är det på en skala? :smirk:

Jag överreagerar inte utan tror faktiskt att du rent ut av sagt bröt mot lagen när du släppte ut råttorna och inte behandlade deras sjukdom. Du kanske anser att lagen överreagerar :confused:
Jag ser också skillnad på djur och djur och skulle inte lägga lika mycket pengar på veterinärvård på mina marsvin som jag hade gjort på min hund. Däremot så är det så att är jag inte intresserad att behandla djuren så blir det enkel tripp till veterinären och något så enkelt som svamp då är man grymt snål om man inte behandlar och inte ens jag är så snål :crazy:
Hade du nu råttor som var totalt olämpliga för vad allt vad avel heter och släpper ut dom på tippen (det tycker INTE dom som har tippen om men jag kanske kan få släppa några vilda råttor hos dig så dom kan bo i väggarna :smirk:) så förstår jag inte riktigt hur du tänker eller anser du att dom vilda råttorna är för många och behöver minskas för det är vad riskerna är när man blandar tamråtta med vildråtta. Störst troligtvishet så blev dom ihjälbitna av andra råttor.
Anser du att du skulle släppa ut en hund lös i en skog med varg?
Om inte så fattar jag inte varför du gör så med råttor men jag antar att du vill att dina råttor skulle leva i stress (stor ny miljö) där dom troligtvis blev dödade av sin vildare släkting då tamråttorna förlorat en del av språket för om du inbillar dig i någon slags idéa att dom fick leva lyckliga i det fria så kan jag tala om att det är en extrem liten risk att det blev så.
Hade du bott i hus och släppt ut dom på tomten och van vid dig som en trygghet + att du sett till att dom fått mat och vatten så hade det kanske varit så men på tippen, nej.
Du skyller på mycket men det enda jag ser är att du var för snål för att ta dom till vterinären och jag fattar inte varför du tror att råttorna får ett sådant "bra liv" i det vilda när dom är tamråttor för då är man naiv.
Jag hade föredragit att låta veterinären avliva än att min råtta hade råkat ut för gift och jag kan lova dig att det hade råttan också föredragit för gift är mycket plågsamt och det går inte fort.

Råttor som inte går att handskas med skall definitivt ha en enkle resa till veteriären. Råttan mår dåligt av att känna att den ständigt måste försvara sig och då är det ägarens ansvar att den råttan avlivas. I naturen överlever inte en sådan råtta speciellt länge.

Jag skulle fortfarande inte ens sälja en vandrande pinne till dig då det är brister i ditt ägaransvar.

Jag har inte påstått att allt som strider mot naturen är fel.
Jag tycker det är helt rätt att hjälpa par som inte kan få barn och mycket annat som inte är naturligt.
Men jag anser att det som är naturligt är inte fel.
Min katt skulle få jaga råttor om hon ville, även om det är synd om råttorna.

Mina råttor släppte jag en bit utanför tippen, i skogen. Vet inte om de hittade in.
Och de såg inte speciellt nervösa ut. Den ohanterbara sprang iväg direkt utan att tveka, den andra tittade nyfiket omkring innan han gick sin väg.

Den ohanterbara råttan hade enbart som sällskap till den andra, köpte två först, men den ena dog nån vecka senare, så då beställde jag en råtta från en leverantör vi hade när jag jobbade i djuraffär. Det var den knäppa.
Här i stan säljs det råttor i en affär, alla de har svamp, därifrån kom de den jag hade kvar sen. Han blev frisk.
Men den knäppa hade också svamp, men smittade aldrig ner den första.
Det var min anledning till att inte ta bort honom, han var sällskap.

Jaja....Jag tycker att jag gjorde rätt. Annars skulle jag inte gjort det. Ni får ju tycka vad ni vill.
Har svårt att tro att det är olagligt.

Det är olagligt att låta bli att behandla ett djur som blivit sjukt = svamp är en sak som kan behandlas och skall behandlas. Svamp kan också tyda på taskigt immunförsvar.
Du har kommit med massa bortförklaringar men det enda jag verkligen får fram var:
Du anser att råttorna inte är värda att reflektera över vad som är bäst för dom då du inte skulle göra så med din katt. Du bryr dig inte nämnvärt om dom dör en pråsam död heller och råttspråk är något du uppenbarligen inte fattar alls.
Det finns inget som berättigar dig att släppa ut tamråttor som är avlade för att inte vara som vilda råttor, som har kortare livslängd är vilda råttor och som vanligen har (speciellt zoodjur) ett sämre immunförsvar och då inte ovanligt med mycoplasma hos våra tamråttor vilket är mycket smittsamt men skit samma om det blir ett svin på råttorna ute eller hur...bara du slipper att betala för avlivingen för det är bättre om råttorna får dö av svält då du släpper dom i en skog dom inte känner och inte vet vad dom kan äta och inte kan äta där. Skit samma om dom blir dödade av sina vilda släktingar för det måste ju vara värre att känna kort stress och ett stick än att känna lång stress med massa bett. Skit samma om dom får i sig ett gift för det måste ju vara kul (du kan ju testa själv) och bra mycket bättre alternativ än att kort känna stress av att bli avlivade (den ohanerade tänker jag på då och det finns handskar).
Du har tydligt och klart valt det enklaste alternativet för dig men svåraste för råttorna vilket är ego tänkande. Tröttnade du på dom :crazy:
Eftersom det nu inte är så farligt så kan du ju ta din katt och göra samma sak med. Tror tom att den har större chans att överleva än vad råttorna har. Annars var det bara ditt bästa som styrde och aldrig råttornas, allt annat är att leva i drömmarnas land.
Jag säger aldrig om folk kullar sina djur oavsätt anledning för det lägger jag mig inte i då jag anser att djuret inte lider av döden utan bara av det som kan leda till döden men när man släpper ut djuren i naturen är det en annan sak för där dömer du ofta djuren till flera dagars lidande innan dom dör och jag anser att det är lika fel som att inte behandla sitt djur för någon sjukdom dom har.

Kan tala om att även jag har haft "ohanterbara" råttor som faktiskt fått hanterbara men då får man inte vara rädd för att bli biten. Min första råtta hade taskigt temperament och var rädd för mig och skulle säkert pipa iväg som en avlöning om jag hade släppt ut honom när jag hade honom i början. Jag gav mig inte och han hann att bita mig 25 gånger innan han förstod att jag inte skulle äta upp honom och att jag är "storråttan" och sedan bet han mig aldrig igen.
Kan råttan komma överens med en kompis så var den inte bortom all "räddning" utan kunde tämjas men då får man inte vara rädd utan mer tuff av sig + man måste känna till råttorna språk vilket du uppenbarligen inte är så bra på.

Sedan fattar inte jag varför du inte anmälde zoobutiken som sålde sjuka djur och dessutom höll sådana utan att behandla dom :mad:

Nu har jag letat upp grundlagen:

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.

Du behandlade inte råttans svamp och bröt mot denna lagen.

3 § Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och
tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet skall vara av god
kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

Ser du nu att du bröt mot djurskyddslagen.
Jag har inte ens gå in på andra än själva grundlagen men jag kan nog leta upp fler paragrafen åt dig :angel:

Men om det nu inte är synd om sorkar, möss, råttor osv som dör pga naturens gång, då kan det ju omöjligt vara synd om katten om den blir ihjälbiten av exempelvis en hund heller? Det är ju naturens gång.

Klart de stack! Råttor är väldigt nyfikna av sig och vill utforska allt, de ville såklart utforska skogen också. Är råttorna däremot tillgivna (=bra skötta) så håller de sig i närheten av sin ägare och söker skydd hos sin ägare. Kan ta min Sivert som exempel, han går inte mer än en meter ifrån mig - jag är hans trygghet, hos mig trivs han och känner sig trygg. Tar man däremot en annan av råttorna, Diva tex, så skulle hon sticka direkt för att utforska då hon är mer framåt av sig - men hon håller sig alltid i närheten och kommer direkt till mig om det är något. Även hon ser mig som sin trygghet och håller sig i närheten. Det är det råtthållning går ut på, råttan ska se sin ägare som dess trygghet - att dina råttor stack visar bara på att du har misslyckats med det totalt.

Tamråttor i naturen är inte naturligt. Vad händer om de sprider mycoplasma till sina vilda släktingar? Svamp? Andra sjukdomar? Eller de kanske smittas av brunråttornas sjukdomar istället, eftersom de har förlorat större delen av sin immunitet mot diverse sjukdomar? När man släpper ut tamdjur hur som helst är det inte bara fara och lidande för de, utan även de vilda djuren ifall de blir smittade med något - och att bli smittad av tamdjur med diverse sjukdomar är knappast naturligt.

Jag har haft råttor i många år, så jag vet hur de funkar.
Råttorna jag hade nu misslyckades jag få så tama som mina råttor var för många år sen.
Då hade jag en råtta som var lös i rummet, han åt, sov, kissade och bajsade i buren bara. Han var väldigt tam och tillgiven. Han och de andra jag hade då dog av ålder.
Jag försökte med de råttorna jag skaffade senast.
Jag behandlade även svampen på öronen med svampmedel.
Förutom senare på den ohanterbara, han hade ingen i början när jag fick honom.

De var avlade som reptilföda och var helt ohanterade innan.
De fick de knappast sämre hos mig än de hade det innan.
Om de nu slutar sina liv som föda så är det ingen större skillnad mot vad det hade varit.
Och om de nu smittar de vilda råttorna med svamp...De ska ju ändå dö av nåt plågsamt gift.

Katten vill jag inte släppa ut, som sagt, jag ser skillnad på djur och djur :smirk:.
Jag jobbar i en kycklingfabrik...Så som de kycklingarna har blivit behandlade skulle jag aldrig göra med mina djur.... :crazy:

Jaja....lagbrott har jag varit med om förut. Det bekymrar mig inte nämnvärt.
Det är mycket som är olagligt...

Jag tycker i vilket fall att ni överreagerar....
Skulle ni göra det om det rörde sig om andra djur än råttor?
Tex skalbaggar som vissa har som husdjur...?

Med andra ord är du en människa som jag tidigare har sagt inte ens skulle sälja en vandrande pinne till.
Det finns faktiskt skalbaggar som man har som husdjur och nej, dom skulle jag heller inte slänga ut när jag tröttnade på dom. Dom hör inte ens hemma i våran fauna och skall absolut inte dit.
Djur jag skaffar tar jag hand om eller så omplaceras dom alternativt avlivar dom...allt annat är otänkbart.
Jag bryr mig inte så mycket om ett djur dör (dom jag knutit kontakt med sörjer jag och jag har storgråtit när mina djur dött även hamstrar) men däremot sättet dom dör på. Att göra som du gjort är för mig passivt djurplågeri och det står jag för. Inte ens vilda djur som man har haft i fångelskap och sedan släppt fria har man gjort med som du gjorde. Man har acklimatierat djuret så det har lärt sig var man skall söka mat + att dom får lära sig "sitt" språk mm.
Ditt sätt är taskigt ägaransvar och det står jag för till 100%.
Ditt sätt att tolka dina djur talade om för mig att du inte förstår "råttspråk" förövrigt och det är nog inte bara jag som är den enda råttägaren som anser det.

Jag tänker inte ändra min åsikt om den saken så här sätter jag punkt om detta. Det enda jag vet är "what goes around comes around" :devil:

Då hade jag en råtta som var lös i rummet

Om du nu har haft råttor i så många år och är så bra som du kallar dig, varför hade du då en råtta? De ska vara fler, de är flockdjur. De mår inte bra ensamma. Det visar bara på hur okunnig/okänslig du egentligen är.

Vad spelar det för roll om han hade svamp när du fick honom? När en råtta får svamp så behandlar man, så enkelt är det. Att du har behandlat på andra råttor spelar ingen roll, det utgör ingen skillnad för just den råttan.

Vem vet om de kommer dö av något gift? Råttor är så pass intelligenta att det inte är ett dugg säkert att det lyckas.

Vad är skillnaden? Alla djur är lika mycket värda, råtta som katt.

Jag skulle reagera såklart. Djur som inte hör hemma i naturen ska inte dit över huvud taget, så enkelt är det. Att sen tro att "naturen har sin gång" är inte direkt smart tänkande. Se bara på den spanska skogssnigeln aka "mördarsnigeln"...

Jag skrev att jag hade flera råttor. Jag hade dem samtidigt, men den som var lös i rummet gick inte ihop med nån annan hane, och nån hona ville jag inte ha honom med.
Jag vet att de är flockdjur, det var därför jag köpte den ohanterbara nu senast när den förstas kompis dog efter nån vecka bara.
Och den första behandlade jag. Den ohanterbara fick svamp mycket senare. Då tyckte jag att de fick klara sig själva.
Om de inte dör av giftet är det väl jättebra, då kanske mina också klarar sig.
De är som sagt smarta.

Extremt själviskt mao. Hade du haft någon som helst känsla för dina djur hade du behandlat även då. Att släppa ut de i naturen är ALDRIG rättfärdigat.

Nej, de kan knappast klara sig där ute även om de inte dör av någon gift. Råttfiender, rovdjur, kyla, sjukdomar, och hur sjutton ska de hitta mat när de inte har fått lära sig innan?

Vet jag sa att jag inte skulle säga något mer men kan inte låta bli.
Du lever i drömmarnas värld är du medveten om det?
Dina råttor klarar sig lika bra i det vilda som du skulle göra om vi släppte ut dig i dom norrländska bergen med 30 mil till närmaste människa åt alla håll utan att hämta upp dig igen och då under sommartid......förstår du nu vilket stor chans till överlevdna dina råttor hade att överleva?
Nu skall jag sätta bojor på mina händer och inte gå in på denna tråden mer och du skall slippa höra ett ord till från mig om detta.

Menade att de kanske klarar sig från de plågsamma giftet.

Jag är mycket medveten om att de kanske inte klarar sig så länge, djur äter djur. Även vissa människor äter djur.

Råttor är som sagt smarta djur, de hittar nog säkert nåt att äta. De brukar vara bra på det.
De har instinkter, även om de är tamdjur.

Det må hända att jag är självisk, har aldrig påstått nåt annat.
Och "så bra" har jag då aldrig sagt att jag är.
Ville bara påpeka att jag vet att råttor är flockdjur, och att mina råttor inte behövt vara ensamma.

Vilket innebär att de kanske fått dö av något annat plågsamt istället.

Jovisst är de smarta, ingen tvekan om saken! Men de har varit domesticerade alldeles för länge och avlats på alldeles för mycket för att kunna klara sig lika bra.

Gudrun var sötast tyckte jag, å så dom som var svart/vita oxå :love:

Liknande trådar

Övr. Djur Fulica http://www.zoonen.com/res/user/99814/galleri/342200/dsc06886_orig_SE.jpg...
Svar
6
· Visningar
826
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur ...på flickorna! Diva http://www.zoonen.com/res/user/99814/galleri/324905/dsc05484_orig_SE.jpg...
2
Svar
26
· Visningar
1 947
·
Övr. Djur Måste ju visa upp premiärkorten från nya kameran ;) Råttor: http://www.zoonen.com/res/user/99814/galleri/260337/dsc00112_orig_SE.jpg...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: TCJ
·
Övr. Djur Måste ju visa upp lite nyare kort! :idea: Tarja: http://www.zoonen.com/res/user/99814/galleri/222946/dsc02211_orig_SE.jpg Soli...
Svar
5
· Visningar
953
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV