Det är olagligt att låta bli att behandla ett djur som blivit sjukt = svamp är en sak som kan behandlas och skall behandlas. Svamp kan också tyda på taskigt immunförsvar.
Du har kommit med massa bortförklaringar men det enda jag verkligen får fram var:
Du anser att råttorna inte är värda att reflektera över vad som är bäst för dom då du inte skulle göra så med din katt. Du bryr dig inte nämnvärt om dom dör en pråsam död heller och råttspråk är något du uppenbarligen inte fattar alls.
Det finns inget som berättigar dig att släppa ut tamråttor som är avlade för att inte vara som vilda råttor, som har kortare livslängd är vilda råttor och som vanligen har (speciellt zoodjur) ett sämre immunförsvar och då inte ovanligt med mycoplasma hos våra tamråttor vilket är mycket smittsamt men skit samma om det blir ett svin på råttorna ute eller hur...bara du slipper att betala för avlivingen för det är bättre om råttorna får dö av svält då du släpper dom i en skog dom inte känner och inte vet vad dom kan äta och inte kan äta där. Skit samma om dom blir dödade av sina vilda släktingar för det måste ju vara värre att känna kort stress och ett stick än att känna lång stress med massa bett. Skit samma om dom får i sig ett gift för det måste ju vara kul (du kan ju testa själv) och bra mycket bättre alternativ än att kort känna stress av att bli avlivade (den ohanerade tänker jag på då och det finns handskar).
Du har tydligt och klart valt det enklaste alternativet för dig men svåraste för råttorna vilket är ego tänkande. Tröttnade du på dom
Eftersom det nu inte är så farligt så kan du ju ta din katt och göra samma sak med. Tror tom att den har större chans att överleva än vad råttorna har. Annars var det bara ditt bästa som styrde och aldrig råttornas, allt annat är att leva i drömmarnas land.
Jag säger aldrig om folk kullar sina djur oavsätt anledning för det lägger jag mig inte i då jag anser att djuret inte lider av döden utan bara av det som kan leda till döden men när man släpper ut djuren i naturen är det en annan sak för där dömer du ofta djuren till flera dagars lidande innan dom dör och jag anser att det är lika fel som att inte behandla sitt djur för någon sjukdom dom har.
Kan tala om att även jag har haft "ohanterbara" råttor som faktiskt fått hanterbara men då får man inte vara rädd för att bli biten. Min första råtta hade taskigt temperament och var rädd för mig och skulle säkert pipa iväg som en avlöning om jag hade släppt ut honom när jag hade honom i början. Jag gav mig inte och han hann att bita mig 25 gånger innan han förstod att jag inte skulle äta upp honom och att jag är "storråttan" och sedan bet han mig aldrig igen.
Kan råttan komma överens med en kompis så var den inte bortom all "räddning" utan kunde tämjas men då får man inte vara rädd utan mer tuff av sig + man måste känna till råttorna språk vilket du uppenbarligen inte är så bra på.
Sedan fattar inte jag varför du inte anmälde zoobutiken som sålde sjuka djur och dessutom höll sådana utan att behandla dom
Nu har jag letat upp grundlagen:
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.
Du behandlade inte råttans svamp och bröt mot denna lagen.
3 § Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och
tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet skall vara av god
kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.
9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).
Ser du nu att du bröt mot djurskyddslagen.
Jag har inte ens gå in på andra än själva grundlagen men jag kan nog leta upp fler paragrafen åt dig