Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Nu har jag en extremt långkotad häst med rejält liggande bog som gör att jag måste sadla riktigt långt bak. Jag hade ingen jättebra bild men på den nedan ser man iaf en framkota så du kan se skillnaden. Min häst är 156 hög med jättelånga ben.... :)

Framkotor.jpg

Oj... Ja, det var en stor skillnad.
Men menar du alltså att om kotan ser ut som på din häst har de bättre stötupptagningsförmåga (mer rörliga kanske?) och håller bättre för hoppning?

Han ska stå jämnt med frambenen rakt under sig så att han belastar hovarna jämnt. Men titta på bilden på min häst så ser du skillnaden. På bilden står ha visserligen också lite under sig men det är för att han vilar ett bakben och är lite trött (det är efter prisutdelning på en 8-milare).

Jag kan liksom inte säga om din häst är för rak eller tillräckligt vinklad för bra stötdämpning = hållbar hoppare, det är en massa andr faktorer som spelar in också, men det kan vara bra att vara medveten om det om man tänker ha kallblod som hopphästar.

Ursäkta mig, men det förvånar mig att du är så insatt i sadelns funktion och olika sadelmodellers för- och nackdelar men inte så insatt i din hästs exteriör? Hur kommer det sig?

/Camilla

Förresten, när jag var hos vet på återbesök för att kolla om han var okej igen efter hältan så frågade jag om jag fick hoppa efter x antal veckor och då svarade han ja. Borde inte vet ha sagt till mig det du berättar? Inte heller vid vet bes vid köpet sa vet nåt sånt...

Hur stora påfrestningar krävdes för att kallbloden du kände fick skador?

Min häst har extremt långa kotor och det är heller inte så bra alltid, tex har han mycket svårare för ridhusunderlag än andra hästar då senorna belastas mer. Så jag vet inte om han vore en så bra hopphäst heller (aldrig hoppa på mjukt underlag då). Lagom är ju alltid bäst. Det som är bra med min häst är att han tål hårt underlag rätt bra då mycket av stötarna försvinner i ledernas vinkling.

/Camilla

Och kan de hästarna fortfarnade ridas osv?

Jag har inte hittat bra böcker som beskriver hästens anatomi mer noggrant och inte bara ytligt (som det också görs med sadlar) som i de flesta böcker.
Och hur kotorna ser ut har jag aldrig tänkt på har (indirekt) betydelse för sadelläget, har aldrig hört om det.

Är det nåt mer med haflingers anatomi som har betydelse för de olika grenarna som jag kan ha missat?

Kan också tillägga att jag har fått ett bra tips om en bok som tar upp hästens anatomi och sadlar, och Wulp skulle fixa fram ett telnr eller butiksnamn var jag kunde få tag på den.

Ja, naturligtvis svarar vet ja eftersom din häst inte har tagit skada av hoppningen, eller hur? Jag upprepar ännu en gång - det är inte så att man inte kan hoppa med dessa hästar, med det finns en ökad risk för belastningsskador jämfört med tex fullblod, halvblod.

De hästar jag vet om/har hört om har tävlats i hoppning många år. Exakt hur ofta de tränade och hur många tävlingar per år de red det vet jag inte.

Okej, tänkte bara om de hade skadats av hoppning då och då....

Han skadade sig inte vid hoppning, nej. Var en vrickning i hovleden.

Vet du, det bästa du kan göra är att ta ut en equiterapeut eller liknande som kan visa dig lite om just din hästs anatomi och hur det påverkar din hästs ridbarhet i olika discipliner. Det kan hända att han har rätt normala vinklar och starka leder fram och då är det ju bara att hoppa på, men jag fick lite varningsklockor när du sa att hans bog låg långt fram.

/Camilla

Nej, det måste nog vara en häst med mycket misanpassad exteriör om den inte tål lite hoppning då och då.

Min ET har inte nämt nåt om att det finns en ökad risk för belastningsskador, och hon sa ingenting heller när jag sa att jag skulle ha en hoppsadel (samma person var min sadelutprovare som nämns i tråden)

Ska jag ta han till vet kanske? De kanske kan förklara det för mig... Eller känner du till nån bra bok om hästar anantomi?

Men fråga din ET om detta när det gäller din häst! Tala om hur ofta du brukar träna och tävla och hur höga höjder du hoppar på då och hör om hon tycker att du ska vara uppmärksam på något särskilt eller om det bara är att köra på. Bättre det än att läsa om andra hästar i en bok...

Det jag lärt mig om detta har jag lärt mig med tiden, inte läst mig till så jag kan tyvärr inte tipsa dig om någon bra bok, tycker också att de flesta anatomiböcker bara visar den optimala hästen och möjligen lite olika benställningar och vilka problem de kan ge.

Förresten, jag var på en föreläsning med Anders Eriksson och han pratade lite om hästars exteriör och hur det påverkar ridbarheten, kolla om han skrivit något eller gjort någon film om detta. Han är ju rätt produktiv på den sidan.

/Camilla

Jag ska höra med lite folk i helgen eller i början av veckan. När det är en såpass viktig sak vill jag ha en second opinion efter att min ET uttalat sig. Just in case...

Diabolical_Kitten skrev:
Har du mer att tjafsa om kan vi ta det i tråden det ska vara i. :smirk: Men att du tycker att jag är så trångsynt för att jag inte tänker hoppa i en bomlös är ju ganska märkligt då du inte gör det själv.

Du har dömt ut bomlöst även till dressyrridning. Och nu talades det om Konklusion, som faktiskt folk hoppat i, men nej, du har bestämt att det inte går att hoppa i en konklusion heller. JAG har aldrig sagt bu eller bä om konklusion, jag har inte råd att skaffa en sån, annars skulle den vara högst upp på 'att prova' listan.

Diabolical_Kitten skrev:
Pfiff är för små i sätet för mig, för smala för hästen (i stl III), för långa för hästen i 17,5.
Globus har för raka och för små kåpor och dessutom är det 3 månaders leveranstid för de med.
Knights Sir John i 17,5 är för lång för min häst och för liten för mig med alldeles för djupt säte för hoppning. Sir Walter skulle inte gå att få i 18" och 17,5 var för liten för mig, för korta kåpor och hade för lite mankfrihet.
HdR Fletcher är alldeles för lång redan i 16,5" (!) och dessutom alldeles för böjd i bommen för min häst.
Zaldi är för böjda i bommen för min häst och i en 17,5 Star får jag knappt plats och får inget stöd alls.
Prestige är alldeles för böjda i bommen.
Jacson Celine och Jean Luc är för långa och om han ska kunna växa i den måste jag specialbeställa 18" XXW vilket dröjer 4 månader.
Mustang (vet inget om märket, men en kompis har en sån, verkar vara ett mellanprismärke/lågprismärke) låg skapligt på hästen i stallgången men av nån märklig anledning kanar den åt sidorna (och den är verkligen inte för smal....) i svängarna.
Kentaur är precis som Pfiff, alldeles för långa och blir för små för mig. Och bom 3 var riktigt smal (som en Stubben 31) så jag tvivlar på att bom 4 skulle räcka.
Hubertus är alldeles för svängd i bommen.
Gold Medal låg uppe på hästen och kom aldrig ner, fast det var en 32.
Wintec wide blir för lång i 17" och åkte fram.
Vanliga Wintec blir alldeles för böjd i bommen i W och för långa i 17".
Griffin COB 18" blev för lång, och fast den var i XW kom den aldrig ner på hästen.

Finns det några fler lågprismärken att prova?
Då alla dessa som är inom en rimlig prisklass inte blir bra, har jag blivit tvungen att kolla dyrare sadlar.istället.

Har du bara provat Fletchern från HdR? Varför inte de andra? (Ingen kritik, bara en undran). Sen har du Hubertus kvar som Sweet nämnde redan sitt inlägg. Och det finns ju fler Griffin t ex. Och JR (som jag har för mig du inte provat för du inte tycker om dem eller hur det var?)

Däremot så om du nu har stor budget för bägge sadlarna iom att din pappa sponsrar så skulle ju jag hellre köpa en sån.

Sen, det BÄSTA tycker jag vore om man inte såg märket när man var på sadelutprovning. Utan det var 'blindtest'. Jag tror mans kulle resonera annorlunda då, JAG är övertygad om att märken och det fördomar eller förkärlekar man har för dem spelar in :angel: Jag provred ju Hubertusen TRE gånger innan jag kunde komma överens med mig själv om att det - kors i taket - VAR en Hubertus som både jag och hästen tyckte bäst om.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har inte hittat bra böcker som beskriver hästens anatomi mer noggrant och inte bara ytligt (som det också görs med sadlar) som i de flesta böcker.
Jag har 2 bra böcker i ämnet.
Hästens extriör, prestation och hållbarhet, Lars-Erik Magnusson.
Horse confirmation as to soundness and performance, Ben K. Green.

Sedan så tycker jag att just kotor, benställningar och rörelsemönster beskrivs bra i Hovvård och hovbeslag, Lars-Erik Magnusson.

Diabolical_Kitten skrev:
Förresten, när jag var hos vet på återbesök för att kolla om han var okej igen efter hältan så frågade jag om jag fick hoppa efter x antal veckor och då svarade han ja. Borde inte vet ha sagt till mig det du berättar? Inte heller vid vet bes vid köpet sa vet nåt sånt...

Hur stora påfrestningar krävdes för att kallbloden du kände fick skador?

Ett litet inhopp i diskussionen. Visst har vinkeln genom kotor påverkan på hållbarhet. FÖr raka/korta kotor är dock egentligen lika 'illa' som för veka/långa kotor, fast utfallet slår på olika ställen. En häst med korta/raka kotor trivs oftast bättre på lite mjukare underlag på det på hårt underlag kan bli för stumt (iom att du inte har så mycket stötdämningsfjädring), medan en häst med långa kotor inte i längden mår så bra på för tungt underlag utan behöver mer fast. Sålänge man inte är åt extremvarianterna åt något hål brukar 'vanlig hobbyridning' fungera fint. Däremot så utsätts ju kotorna för större belastning vid hoppning än 'vanlig ridning'.

Jag har haft kallblod, som jag hoppat med utan problem. MEN, och här är ett STORT men som jag vill Johanna ska fundera på med..

Hon var lika hög som Kittens haflinger (153), men nättare modell och mer 'storhästmodell' än 'ponnymodell' (Som haflingern är9. Var kallblodstravare för övrigt. I alla fall, hon hoppade både hyfsat bra och GÄRNA. Vi tävlade upp till 1,10, tränade på 1,20-nivå ett tag. Men här kommer men:et.. På 1.20 låg verkligen hennes maxkapacitet (när det gällde hel bana), när halvbloden (avlade för ridning) snäppte över som om det var 'ingenting' så fick min dam kasta hjärtat över hindret och ta i för kung och fosterland. Alltså ansåg jag det inte fairt att träna/tävla henne på den nivån. Och Kitten skriver att hennes ponny får ta i rejält redan på hinder på metern, och då undrar jag om det egentligen är så sjysst att sikta på 1,20 med den hästen?

Och ang kotor, belastning, skador osv en TRÖTT häst skadar/överanstränger sig lättare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
805
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka