Sv: Och jag som trodde det var över...
Kitten är det inte så att sadeln i stället blivit för vid och fallit ner över hästen?
Kitten är det inte så att sadeln i stället blivit för vid och fallit ner över hästen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diabolical_Kitten skrev:Vet du vad mahlmt, hade du inte varit så barnslig och bara varit ute efter att försöka trycka ner mig för att framställa dig själv som bättre, så hade jag kanske lyssnat på dig. Men jag tycker inte att de senaste trådarna där vi har diskuterat har varit särskilt meningsfulla.
När jag ser sadeln på bilder med mig i ser den fortfarande inte ut att tippa fram, för det är såpass minimalt, men känslan av att jag hamnar för långt fram förstärks genom att den kan tippa fram pga att den svänger lite för mkt uppåt vid framvalvet. Och hade det varit den här sadeln jag var ute efter, alltså i bom 31, hade det funkat, men desto vidare bomvidd jag väljer desto värre kommer det bli.
Och nu måste ju jag ha missat det nånstans, men var har du skrivit nån vettig förklaring till att sadeln skulle tippa fram? Det enda du skrev var väl att att sadeln är för vid isf? Sadeln är på gränsen till att bli för smal, så det håller ju inte.
Sen så kan jag förstå att det inte känns inspirerande för dig att hjälpa mig, för hittills har du bara kommit med pikar eller onödiga kommentarer.
Vet du vad, jag kan massor. Men som med allt annat så blir man aldrig fullärd. Jag känner till mina begränsningar, men jag är inte rädd för att göra misstag. Jag har genom mitt logiska tänkande kommit fram till en del slutsatser, för sadelutprovning är till största delen logik och känsla. Men genom att jag anlitade den här utprovaren kunde han förklara vissa saker i detalj som jag undrade över och beskrev noggrant och kunde ge mig ett annat perspektiv på det hela. Till skillnad från dig ser inte jag det som nåt negativt, utan istället tar jag åt mig vad hn säger och bearbetar det och försöker dra egna slutsatser så att jag lär mig.
Och nej, jag behöver inte skryta om hur dyra sadlar jag kan få, men jag tyckte faktiskt det var en ganska viktig del i det hela. Pga att han ger mig en sadel för 15-20 000 så har jag inga ekonomiskt begränsningar som påverkar mitt val så sett (även om jag inte tycker att Passier känns prisvärd), och jag kan också lägga mina pengar på en bra dressyrsadel istället.
Nej nej, jag förstår att du vill hjälpa (det är bara vissa andra som mest bara vill kritisera mig i den här tråden...)qodrofenia skrev:OKI! För Jag upplever det som han är tunn igenom hela sadellänget.Och jag saknar oxå felén på övredelen på halsen.. som jag tycker han hadde förut..(såg bla annonsen du hadde ute) Och allt blir ju väldigt fel när dels hästen faller ur och stoppningen ändrat sig ..Hästens rygg passar ju inte sadeln längre vilket synns på dina bilder..(hästen fyller inte ut under sadeln)
Symtomen kan ju likna varandra även om sadeln är för vid eller för trång..både en för trång och för vid sadel kan ju "stypa" musklerna så de inte får en chans att utveckla sig..
Du vet ju att jag tycker man ska bygga lite mer muskler innan man ger sig in i att köpa en sadel..Om jag hadde varit du hadde jag just nu stått över hoppningen faktiskt (ev löshoppa då) och arbeta hästen från marken alt rida den i globusen med padd.Tills hästen ser någonsånär normal ut i rygglinjen igen.
Anledningen till att jag föreslog allround mot dressyr är för att din häst är så pass kort och du behöver ju lite plast själv..Jag är mest orolig för ortspetarna och bogladskanterna på din kuse..Och pga att vultren själ mycket av rörelse friheten ..I allafall den sadel du visar på bild i ditt galler i.En allround mot dressyr är ju lite mer rakt skuren framtill och kan då kanske få plats utan att hamna på bogbladet. tro nu inte att jag skriver sådant här för att klanka ner på dig för det gör jag inte..försöker hjälpa dig..
Du har aldrig tänkt på att söka läkarhjälp mot din sadelfobi?Sweet skrev:Jo, du terroriserar forumet för alla dina trådar nu på senare tid handlar om samma saker, HUR DU SKA GÖRA! Du har fått en massa tips men du tar inte åt dig av ett enda, vi kommer ju ingen vart och om ett tag så kommer väl en ny tråd om dina sadelproblem för då har du provat en annan svindyr sadel som "kan" bli bra "om bara"... Du bara velar...
Varför ska du ha en helt perfekt hoppsadel när du ändå kommer att satsa mer på dressyr och inte hoppa mer än ett par gånger i veckan? Och ska du bara hoppa hinder runt en meter så kan du länga lädrena något och hoppa bra ändå och kan skippa specialbeställda kåpor/stöd, jag som har längre ben än dig kan ju sitta skapligt i en normal sadel! Det finns sadlar med flyttbara stöd. Det finns allroundsadlar som är mer som hoppsadlar. Du borde kunna sitta helt ok i en 17,5" flatback då man ändå inte sitter ner så mycket i hoppning. Varför riktar du bara in dig på de dyra märkena? Har du provat Pfiff, Globus, Knights, Kentaur, Henri de Rivel, Hubertus etc? Alexandra hittade ju en Hubertus hoppsadel som låg bra på hennes häst och köpte den fast hon var "anti" hubertus innan.
Diabolical_Kitten skrev:Och om det hade varit så att t.ex. Ansur kändes säker för hoppning så hade jag kunnat lägga de 20-25 000 den kostar och köpa mig en sån. För det hade ju varit enkelt, men när det gäller hoppning tror jag inte det finns nåt bättre på marknaden idag än en vanlig bomsadel.
Diabolical_Kitten skrev:Superkorta har jag inte, men jag måste ha korta läder. Många rider med för långa läder, och då kommer man inte riktigt upp ur sadeln över hindret, och jag tycker att man lättare dunsar ner i sadeln om man hamnar fel då.
Den längden jag har nu trivs jag med, ska se om jag kan fixa en bild. (ska leta igenom datorn)