Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag tror faktiskt också att du gör det lite för krångligt... Jag vet hur det är att leta sadlar, det är hemskt! Min dressyrsadel ligger inte perfekt och Arjan har ju KS så det är superviktigt att sadlarna ligger bra. Nu rider jag med min alroundsadel som ligger i stort sett perfa och har dressyrsadeln endast till dressyr.

Jag har inte läst alla dina trådar, men varför letar du inte efter begagnade? Måste du ha en ny för 20 000 spänn? Kan du inte få tag i en beg. sadel av det märket som passade? Man kan hitta guldkorn :). Mina två kostade 10.500:- sammanlagt.

Alexandra_W skrev:
Det jag saknar i det du skriver är DIN VILJA att faktiskt ge avkall på saker som hör ihop med DIG. Dvs du ska ha rubbet men vägrar att endera BETALA för det (anse det är värt det) eller inse att det inte går just nu. Punkt.

:bow: :bow:

Jag skulle jättegärna ha en BRUN dressyrsadel, jag. och gärna med extremt mjuk sits, extremt mjukt stoppning etc etc. Men eftersom jag inte är millionär och kan be typ Hermes sy upp en efter mina önskemått, så fick jag ta en som hästen trivs med, och som jag hade råd med!

Passieren var perfekt säger du ju, men Nej, den är för dyr, för det är en hoppsadel och du vill främst rida dressyr. Ändå vill du inte nöja dig med bara en dressyrsadel, för du tycker inte det går att hoppa i den. Har du inte råd med båda så Måste du ju välja en!

Eller ta ett lån så du har råd med båda?

Smakar det så kostar det...

du skriver ju i första inlägget att du endast ska använda hoppsadeln till lite SMÅHOPPNING?

varför krånglar du då när du ÄNTLIGEN hittat en dressyrsadel som passar, att försöka hitta en hoppsadel när du ändå ska småhoppa? det kan man göra i en dressyrsadel, du måste kämpa lite mer med sitsen för att det ska funka bra men det funkar ju, spec. för dig som haft så mkt problem med sadlar?

sen nästa inlägg skriver du att målet är 1.20?

jag får bara dubbla budskap av dig hela tiden, du vill ha så mkt men är ändå inte beredd att betala allt det kostar att köpa två sadlar?(iochmed att du har en häst som är svår att hitta sadel till?

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, efter snacket med utprovaren igår har jag lärt mig en hel del om vad som kan göras. Han kan däremot främst göra saker med Passier sadlarna (just därför rekommenderar han dom, för han kan fixa till väldigt mycket) men om jag vill kan ha korsa lite olika sadlar till mig (andra bommar/säten men vissa kåpor osv), men då bara från de märken han är ÅF för.

Jag gölr vad som helst, jag kan fota varje centimeter av hästen och skicka iväg ;) Pma mig gärna namn och hemsida/telnr/mail! Så länge han bor i västeuropa finns det en stor chans att jag kan hälsa på honom.

Men det kostar en del att åka till nån som bor i "västeuropa", varför inte lägga dom pengarna och tiden och det extra besväret på att köpa ´hopp-passieren för 19000 kr.

Sen kan ju jag tipsa om att det finns en begagnad torsion light ute (läste det i nån tråd nyss) och den kommer med största sannolikhet att passa och du kan rida dressyr i den tills du hittat den dressyrsadel du verkligen vill ha.

Hanna

Som har en passier psl hopp, en passier optimum dressyr och en torsion light.

Eller hoppa i dressyrsadeln (vilket jag personligen avskyr) eftersom det ändå är dressyren som du kommer att rida mest i (antar jag) och vänta med hoppsadeln tills du kan köpa den du verkligen vill ha.

Å andra sidan så går passieren att ställa om, vilket jag misstänker att Globusen inte gör, så om du följer mitt råd ovan kan du rida dressyr bomlöst tills du vet hur hästen utvecklar sig och ställa om hoppsadeln efter behov.

Sweet skrev:
Jag har längre ben än dig om man mäter från höften och jag har inga större problem att hitta hopp/allround sadlar som jag sitter helt ok i och det utan specialkåpor/stöd. Så jag tycker att det är konstigt att du har sådana problem att hitta en skaplig hoppsadel.
Det var konstigt, för jag känner tjejer i stallet som har längre ben än mig och som har precis samma problem (som är 180+), men de är smalare än mig, och när de egentligen bara behöver 16,5-17" på rumpan har de 17,5-18" sadlar så att de får plats med benen.

Jag är också smal, rider vanligtvis i 17,5" sadlar just för benens skull. Är 181 cm lång. Men några specialsadlar har jag inte behövt än.

Vad är det nu som krånglar med din sadel? Du köpte den ju för bara några veckor sen?

Jag har kollat bomlösa och så fort de korta ST CC sadlarna kommer till Sverige ska jag prova en.
Men problemet är ju som sagt inte dressyrsadel, det är hoppsadlarna det är fel på. Och om det hade varit så att t.ex. Ansur kändes säker för hoppning så hade jag kunnat lägga de 20-25 000 den kostar och köpa mig en sån. För det hade ju varit enkelt, men när det gäller hoppning tror jag inte det finns nåt bättre på marknaden idag än en vanlig bomsadel.

Jag har också varit inne på att antingen ge upp hoppningen eller satsa på hoppning, men då min häst inte är ponny men liten häst kommer vi inte komma nån vart på hoppbanorna då han faktiskt inte är nån hopphäst och aldrig kan komma upp i höjder som 130. Inom dressyren kommer vi komma mkt längre och det är han mer lämpad för. Och jag är bättre som dressyrryttare än som hoppryttare.

Jag har testat att hoppa i dressyrsadeln, men pga stöden måste man ha jättelånga läder och över hindret så rätar benet ut sig och man tippar fram och landningen blir katastrofalt dålig....

Visst, Passieren kanske är värd pengarna, och det kanske jag inser om 10 å¨r när den fortfarande ser ny ut och jag har kunnat ändra den till 4 hästar, men JUST NU har jag en haflinger. Jag vill ha en sadel som jag inte blir hysterisk vid om den får en vattendroppe på sig eller en repa. Men med en sadel för 19 000 vågar man ju knappt rida i den.... ;)

Jag vet att Globus dressyr passar. Men jag har hittat ett par andra dressyrsadlar som jag gillar mer som inte är så dyra (Clinchern t.ex.) och jag hade gärna bytt upp mig till ett bättre märke. Och Clinchern kostade bara 12500 (+1000 om de ska ändra sätet) och den hade jättefint läder och var väldigt skön och mjuk att sitta i.

Jag vill ju ha bytesrätt, för man vet ju inte vad de har ändrat sen jag köpte min. Min är tillverkad 2003 tror jag, och det kan ha hänt mycket sen dess.

Men det är skitsamma om du har provat "det mesta" i deras sortiment, om du provar alla som har samma bom, så tror du ju att alla är såna.

Jag har inte skrivit att de är raka, jag har skrivit att de är hyfsat raka (Artusen) och att Avalon och Maestoso är ännu rakare.

Ska vi dra upp den tråden igen? Jag föreslog att du kunde gå ner i vikt om det var det som var problemet. Men du skrev sen att det var pga dina ben som du behövde en 17,5" sadel eller vad det var.

Jovisst, problemet är väl bara att när jag var jättesmal, vägde 60 kg (man kunde se alla mina ben i hela kroppen, jag har väldigt tung benstomme) hade jag storlek 42 i byxor men oftast 44. Jag kan minska rumpan på bredden (vilket jag påbörjade förra sommaren och gick ner 2 byxstorlekar) men jag kan inte minska den där den måste minskas om man ser till sadeln! Den putar ut jättemkt, och det har alltid varit så. När jag tränar och tränar och tränar blir den bara fastare och kanske försvinner lite här och var (vilket det har gjort nu, har blivit lite mindre) men den fortfarande är fortfarande kvar. Jag har börjat äta fisk nu för att få i mig mer protein så att jag går ner i vikt snabbare, och jag ska kolla om min p-spruta kanske är den som håller vikten uppe och kanske byta till nåt annat, men jag tvivlar starkt på att jag kommer komma ner till en stl 42.

Hästen är 6 år, riden i 2 år, rids i vanliga fall ganska hårt och tränas flera gånger i veckan för instruktör. Han pendlar inte upp och ner i vikt (tak och lov för det...) under året, så det är bra. Men han sätter mkt muskler väldigt snabbt.
Min häst började tappa muskler ca 4 veckor efter skadan (stod i konvalescenthage hela tiden) och tappade muskler i 2 veckor, sen började han få tillbaka sina muskler igen. Och visst,. han har musklat upp sig bra, men det är en del kvar. Nu hålelr vi på att komma igång och vi galopperar, han löshoppades häromdagen (och inga tecken på hälta dagen efter) och vi försöker rida lite längre och intensivare med.
Jag vet inte hur mkt det skiljer sig mellan en Clincher 32 (som han är nu) och en 33, för är det en visuell stor skillnad kanske jag bara köper den hoppsadeln (om den passar) och om han växer ur den sadeln om 3-4 år är ju inte en katastrof, för då kanske jag har bytt inriktning/har en till häst som kan ha den/osv.

Men satsa då på dressyren och lägg pengarna på en bra dressyrsadel och köp en billigare hopp/allround att skutta lite med ibland. Tror inte att du ska behöva specialbeställa en hopp/allroundsadel, du borde kunna ha en 17,5" flatback för man sitter inte så mycket i en hoppsadel och att dina ben inte skulle få plats tror jag helt enkelt inte på förän jag ser det, mina giraffben får ju plats i vanliga sadlar så varför skulle inte dina som är kortare än mina göra det?

Sedan behöver den ju inte passa hästen eller dig till 100% om du bara ska hoppa lite ibland för nöjes skull. Elithoppryttarnas sadlar ligger inte heller helt 100 på alla deras hästar, de har oftast en sadel till flera hästar, kan de så kan du.

Jag gillar faktiskt inte allroundsadlar... Finns inga begagnade där heller, och de nya allroundsadlarna kostar lika mkt som en hopp eller dressyr, och då väljer jag hellre...

Tyvärr... Hästen är 108 grader bred och har xv hos de flesta märken. Dessutom behöver min rumpa 18" och han har såpass rak rygg att de flesta blir för böjda i bommen. Och hur mkt begagnat finns det som passar då...

Senast ändrad:

Centaur skrev:
:bow: :bow:

Jag skulle jättegärna ha en BRUN dressyrsadel, jag. och gärna med extremt mjuk sits, extremt mjukt stoppning etc etc. Men eftersom jag inte är millionär och kan be typ Hermes sy upp en efter mina önskemått, så fick jag ta en som hästen trivs med, och som jag hade råd med!

Passieren var perfekt säger du ju, men Nej, den är för dyr, för det är en hoppsadel och du vill främst rida dressyr. Ändå vill du inte nöja dig med bara en dressyrsadel, för du tycker inte det går att hoppa i den. Har du inte råd med båda så Måste du ju välja en!

Eller ta ett lån så du har råd med båda?

Smakar det så kostar det...
Passieren är inte perfekt, men Ingdams sa att han kunde göra den om inte perfekt så in i det närmaste perfekt (för hästen).
Min pappa har bestämt sig för att pröjsa en sadel och även om den heter Passier och kostar 19 000.... Så jag har råd med både dressyr och hopp, men pga jag inte vet hur han kommer ändra sig så köper jag inte sadel nr 2 förrän nästa sommar som tidigast.
Vet du vad, jag är inget fan av Passier. Lädret är bra och det är fina sadlar, men jag gillar int sitsen och jag tycker de är för hårda egentligen, men det är inget jag behöver fundera en sekund över att ge upp min komfort för hästen. Det enda jag faktiskt inte kan ge avkall på för en hoppsadel är att jag måste känna att jag har bra balans i den. Så det är inte svårt för mig att hitta en hoppsadel jag kan rida med, det är hästen som inte är så lätt att hitta till. Men medan jag ändå beställer en sadel för 19 000 vill jag ha ett omslipat säte, större kåpor och större och andra klossar. Men hade jag fått välja vilken sadel jag hade velat hade det knappast blivit en Passier.

beauspirit skrev:
du skriver ju i första inlägget att du endast ska använda hoppsadeln till lite SMÅHOPPNING?

varför krånglar du då när du ÄNTLIGEN hittat en dressyrsadel som passar, att försöka hitta en hoppsadel när du ändå ska småhoppa? det kan man göra i en dressyrsadel, du måste kämpa lite mer med sitsen för att det ska funka bra men det funkar ju, spec. för dig som haft så mkt problem med sadlar?

sen nästa inlägg skriver du att målet är 1.20?

jag får bara dubbla budskap av dig hela tiden, du vill ha så mkt men är ändå inte beredd att betala allt det kostar att köpa två sadlar?(iochmed att du har en häst som är svår att hitta sadel till?
Småhoppning för mig är helt enkelt 1 träning i veckan och nån mer gång då och då. Det är inte höjden jag syftar på då. På en normal träning hoppar vi banor på 85-90 och nåt hinder som ligger på 1m. Och det funkar inte med min dressyrsadel (det kanske funkar för dig, men det funkar faktiskt inte för mig! Vad ni än säger så kan inte jag hoppa i min dressyrsadel! Punkt slut.) att ens hoppa 50 let alone 90.

Jag hittade en dressyrsadel för ett tag sen, en Arabian, som jag och hästen gillade jättemkt, men jag har fortsatt kolla på andra då jag vill känna till alla alternativ innan jag bestämmer mig. De trådarna jag har haft ute de senaste månaderna har främst handlat om just hoppsadlar. Hade jag verkligen haft megaproblem med dressyrsadlarna med hade jag bara skickat iväg en beställning på en Globus. Men det finns bättre sadlar till rimligt pris som passar lika bra om inte bättre.

Förresten, hur mycket tycker du är en rimlig budget då?
Är inte 15-17 000 för en hoppsadel en ganska fet budget?! Och minst lika mycket för en dressyrsadel?! (även om den jag spanat in nu inte kostar så mycket, så är det så mkt jag är villig att lägga) Jag tycker det är mycket pengar, det tycker nog de flesta.

varför gillar du inte allround sadlar?Jag tänkte mest i så fall på en allround mot dressyr i så fall..

Jag har som sagt kollat in ST CC och väntar på den kortare modellen. Passar den kan jag tänka mig ha den i iaf 1-2 år så han blir färdigmusklad eller nästintill.

Men det är lätt för mig att hälsa på nån i västeuropa, pga att jag har en pappa som reser mycket. Och åker han iväg till samma land är det lätt för mig att haka på. Och om han skulle kunna göra en fin sadel med rätt passform för pållen som är biligare än 19 000 och med en ställbar bomvidd, så visst.
Men det enda, verkligen det enda, som gör att jag ens funderar på Passieren är att jag kan fixa till bomvidden när det behövs. Hade det varit en "vanlig" sadel hade jag inte ens bett Ingdams komma ut (då det var främst Passier jag ville prova)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
805
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka