Sv: Och jag som trodde det var över...
Ponny är han inte, han är drygt 153 (det var han för över ett år sen, men har nog växt) och blir nog 156, så jag tycker inte han är för liten för mig. Dessutom så de märken jag kan ha i 17,5 eller 17 kan jag oftast ha i 18" med. De märken som faktiskt passar min häst bra, t.ex. Albion är korta nog i 18". Och utprovaren igår sa att så länge stoppningen är korrekt (han tyckte det lät som om stoppningen varit ihoptryckt en del på den PSLen jag provat) och har kilbossor så är en 18" i Passier kort nog (provade en Optimum). Clinchern jag provade var 18" men på den hade jag ca 1-1,5cm kvar av ryggen bakom sadeln, Lemetexen var kort nog i 18", Globus är kort nog i 18", Arabian är kort nog i 18" och skulle också funka i 18,5". Jag har nog inte heller provat en sadel som varit perfekt för hästen men sen blivit för lång för hästen i 18", så min rumpa är inte det största problemet. Dessutom försöker jag träna bort den nu, så att jag kan ha lite mindre om jag skulle behöva en halv storlek mindre, men en bidragande faktor är också mina långa ben, som måste ta vägen nånstans. Oftast räcker det inte med långa kåpor utan behöver knässtöd som är placerade på ett annat sätt osv och då blir 18" alltid bäst. På de flesta 17½ sadlar med normaal kåpor hamnar mina knän precis vid kanten på kåpan, och det funkar ju inte.
Men jag vill ju inte vara utan hoppsadel, det är det som är grejen, jag kan faktiskt inte hoppa 1 meter banor i en dressyrsadel, annars hade jag gjort det. Men det funkar inte. Och jag och hästen mår bättre när vi får hoppa, han blir gladare och tycker allt är roligare, och då blir jag gladare för han är mer samarbetsvillig och går mkt bättre. Och jag hade planerat att först använda hoppsadeln i ca 1 år, sen köper jag en dressyrsadel och sen använder jag nog hoppsadeln 1-3 dagar i veckan beroende på säsong och beroende på tränare osv. Ocfh det tycker jag är användning nog för att motivera köp av hoppsadel.
Ja du, men det är inte bara "så länge hästen inte får ont i ryggen". De krav jag har borde förhindra det. Flr jag sänker inte mina krav på passform. Jag kan sitta i ett hårt säte, men det är ingen mening för mig att köpa en sadel som passar hästen men som jag sitter kasst i/tappar balansen i. För då kan jag ändå inte hoppa bra. Och hittills har tydligen inga hoppsadlar annat än möjligtvis Clinchern (men det vet vi inte än) och Passier Comet II passat såpass bra enligt utprovaren igår. Lemetexen hade kunnat funka, men inte om jag köper en vidare bomvidd. 31 bom är precis rätt bomvidd nu, men om jag skulle köpa en 33,5 så¨kommer den tippa ännu mer fram, hur jag än gör.
Jag kan köpa en hoppsadel nu, men jag vill inte lägga 19 000 på en hoppsadel, ALLS. För en dressyrsadel med vissa extragrejer kan jag ge ca 20 000, men en hoppsadel, nej. Det känns inte värt pengarna, då jag förmodligen aldrig kommer börja tävla högre klasser i hoppning, kommer nog hålla mig till dressyr ett bra tag framöver.