Sv: Och jag som trodde det var över...
Diabolical_Kitten skrev:
Men du, som också har haft strul med sadlar och jag förmodar att du har känsla för pengar, hade du lagt ut 19 000 + extra kostnader för specialjusteringar för mig för en andrasadel?
För visst, jag kan ju säkert få farsan att pröjsa hela sadeln utan att jag måste göra ett skit, om jag bara fjäskar lite, men jag ser ingen mening med att han ska betala en sadel för mig som jag inte själv hade velat lägga mina egna pengar på.
Har strul.. inte haft..
Jag valde ju att göra AVKALL på några av MINA små önskemål, för att få ihop sadlar som HÄSTEN trivs med, jag tycker är okej och som ligger hyfsat inom budget (eller eh,, ehh.. de gick över dubbla budgeten, men precis som dig insåg jag ju på vägen att det bara var att höja den där budgeten, och höja igen..)
Men jag köpte ju en bomlös eftersom det löste passformsproblemen och gav en nöjd häst, och den är soms agt skön att rida i etc. Däremot är den FUL, och JAG skulle mycket hellre vilja ha en bomdressyrsadel.
Sen var jag ju faktiskt allvarligt inne på att ge upp hoppningen då, problemet var att det - liksom för din - är något som HÄSTEN tycker är förbaskat kul (matte med för den delen). MEN om den enda hoppsadel som passat/passar kostar mer än 10 000 kr (dvs det jag lagt på Hubertusen) så får lilla hästen allt hoppa utan matte (och sadel då..) helt enkelt. Synd för honom men det är liksom det där med REALITET också.
Innan hoppade jag i dressyrsadeln. Inte idealiskt, men det går med RÄTT dressyrsadel (för mig, jag dras inte med problemet med långa ben, iofs lyckades min tränare få plats med sina - långa - ben i den.. stackarn..) och eftersom jag fortfarande har tonvikten på dressyr så måste jag välja EN sadel så blir det en dressyr.
Så jag hade i ditt fall helt sonika valt - pest eller kolera? ALternativt på ALLVAR tittat på de bomlösa, oavsett vad du tror/tycker/tänker så ta förutsättningslös och ge även de 'fula' en chans, och se vad du och hästen tycker. Och så får du tävla på klubbtävlingar tills du sparat ihop/tjänat ihop/rånat ihop till en riktig dressursadel.
JAG skulle jättegärna ha en Jeremy Rudge flatback dressyr, och JR:s hoppsadlar passar ju hästkraken så jag ger mig fan på att dressyr passar med. Men det finns liksom gränser, jag kan drömma men i realiteten så - hallå freeform.
Det jag saknar i det du skriver är DIN VILJA att faktiskt ge avkall på saker som hör ihop med DIG. Dvs du ska ha rubbet men vägrar att endera BETALA för det (anse det är värt det) eller inse att det inte går just nu. Punkt.