Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag hittade tråden som jag förmodar att du syftar på, och jag har inte skrivit nånstans att de är spikraka i bommen. Men du skriver däremot att de är för svankryggar, men du har inte nån insikt i vad för olika modeller dom har.

Från höften och ner: 103-105cm beroende på varifrån man räknar höftbenet,m103 cm är i nederkanten och 105 cm är från mitten typ.

Fast är inte innerbenlängden det intressanta när man pratar om ryttarens benlängd i förhållande till hästen?

Jag ger upp.

i ENA inlägget rabblar du saldar efter sadlar som funkar. I andra nlägget passar inget utoms adel X och Y. I ena inlägget så är det klart det får KOSTA, i andra inlägget är det 'inte värt det'.

Du har för fasiken en pappa som sponsrar, du vill ha en sadel, du har hittat en sadel som passar - köp den för f*n! *får snart ett anfall* Och så hoppar du i din hoppsadel samt tränar dressyr. Den lilla dressyr ni kommer rida närmsta året lär det går UTMÄRKT att göra i en hoppsadel. Och så slutar du upp med fjanterierna att du inte 'vill tävla i en hoppsadel för du är dressyrnörd'. Mätta munnen efter matsäcken, och köp sadlar utifrån REALITETEN och inte drömmen!

/Alexandra - som helt ärligt snart blir sur här på min sida skärmen. VILL du ha en sadel eller trivs du med att gnälla dig igenom sadeldjungeln? Jag börjar helt ärligt undra..

Det trodde jag med, men varenda gång jag gett tillverkare/sadelmakare min innerbenslängd säger de att de ska måttet från höften istället.

OM MAN TITTAR TILL SADELINPASSNING JA!

Men nu pratade vi i förhållande till hästen - uppfattar jag det som (diskussionen var att du har en lite häst i förhållande till din längd/vikt/storlek).

Välkommen till klubben för de som lärt sig att det ALLTID är problem med sadlar! Vad jag tror att du kommer att får göra Kttten är att köpa den sadel som passar hästen och dig bäst som de ser ut serietillverkade, och sedan bygga "till" den med hjälp av en skicklig sadelmakare.

Som du sa så ser verkligheten ut så att hästarna ska vara byggda efter sadlarna nuförtiden och inte tvärtom. Helt sjukt, men så ser marknaden ut.
Jag vet en vansinnigt kompetent sadelmakare, men det är tveksamt om du kan få hjälp av honom. Han är inte svensk. Du får pm:a om du vill ha namnet. Jag vet inte om han skulle kunna hjälpa dig av praktiska skäl och vad det skulle kosta. Kanske skulle du kunna få någon form av råd i form av mail eller dylikt om du har väldigt bra bilder att visa./Asmodeus

Nä, det var inte därför jag frågade, jag frågade om benlängd i fråga om sadeltillpassning.

Hästens storlek har ingen betydelse här.

En fråga bara - VAD rider du med för sadel nu? Jag vet att din häst varit konvalescent ett tag men det borde vara slut nu, eller hur? Så vad rider du i nu och innan konvalescensen?

Undra om du inte krånglar till allt i onödan? Och med tanke på hur grundlig du vill vara - skit i kostnaden, för om du räknar ihop vad alla dina sadelutprovningar har kostat dig (inkludera också frakter av sadlar och annat) så bör du vara uppe i en halv sadel redan.

Apropå måttbeställd sadel så kan du gå till vilken sadelmakare som helst och få en speciellt uppsydd för under 20 000 kr. Garantin är ju att du vet vem som har gjort den och fördelen är att du kan få samma person att fortsätta att göra ändringar under hela tiden som din häst ändrar sig.

/Camilla

Säg en svensk sadelprovare som bygger en bom efter både häst och ryttare. Jag tror att man kan räkna dem på mindre än en hand.

Men det är DRESSYRSADLAR som passar. Alla dom jag nämde passade inte perfekt (t.ex. Lemetex och Passier), men Centaur tyckte det var min rumpa det var fel på, men det är det inte i alla lägen. För dom sadlarna som passar bäst av DRESSYRsadlarna kan jag ha i 18" ändå. Clincher DRESSYR vill jag ju ha, men jag väntar hellre nåt år innan jag köper nästa sadel, för det är mycket möjligt att han växer jättemkt i muskelmassan, och då msåte jag bara byta en sadel, och inte två. Så jag HADE TÄNKT att rida dressyr i en hoppsadel.

En hoppsadel får kosta, men mer än 15 000 känns för mycket. 17 000 känns som min absoluta maxgräns om jag kan få en sadel med lite specialjusteringar och möjlighet att ändra bomvidd.
Jag har hellre att min pappa sponsrar mig vid köp av en dyrare dressyrsadel (för jag tvivlar på att det här erbjudandet kommer vid sadel nr 2) än att lägga 19 000 på en hoppsadel (vet inte hur mycket det kostar för omslipning av säte heller, men nån tusenlapp går det nog på) som inte känns värd pengarna. För visst, Passier håller och de har fint läder, men 19 000 är jävligt mycket pengar för en hoppsadel i vilket fall som helst. Jag ska till Lund imorgon så ska jag provsitta olika hoppsadlar och vi ska se vilka sadlar vi kan korsa om nödvändigt, så vi kanske kan hitta en billigare lösning. För jag hade gärna lagt 16 000 på nen Passier Pegasus, för den var riktigt fin och mjuk, och det finns en möjlighet att den begagnade PSLn dom har i butiken kan passa, behöver bara ändra bomvidden, men det vet jag inte ännu.
Men du, som också har haft strul med sadlar och jag förmodar att du har känsla för pengar, hade du lagt ut 19 000 + extra kostnader för specialjusteringar för mig för en andrasadel?
För visst, jag kan ju säkert få farsan att pröjsa hela sadeln utan att jag måste göra ett skit, om jag bara fjäskar lite, men jag ser ingen mening med att han ska betala en sadel för mig som jag inte själv hade velat lägga mina egna pengar på.

Jag ahr ingen liten häst i förhållande till min längd (174cm) men jag har såpass långa ben att de flesta kåpor blir för korta/små/för raka.

Jag har längre ben än dig om man mäter från höften och jag har inga större problem att hitta hopp/allround sadlar som jag sitter helt ok i och det utan specialkåpor/stöd. Så jag tycker att det är konstigt att du har sådana problem att hitta en skaplig hoppsadel.

asmodeus skrev:
Välkommen till klubben för de som lärt sig att det ALLTID är problem med sadlar! Vad jag tror att du kommer att får göra Kttten är att köpa den sadel som passar hästen och dig bäst som de ser ut serietillverkade, och sedan bygga "till" den med hjälp av en skicklig sadelmakare.

Som du sa så ser verkligheten ut så att hästarna ska vara byggda efter sadlarna nuförtiden och inte tvärtom. Helt sjukt, men så ser marknaden ut.
Jag vet en vansinnigt kompetent sadelmakare, men det är tveksamt om du kan få hjälp av honom. Han är inte svensk. Du får pm:a om du vill ha namnet. Jag vet inte om han skulle kunna hjälpa dig av praktiska skäl och vad det skulle kosta. Kanske skulle du kunna få någon form av råd i form av mail eller dylikt om du har väldigt bra bilder att visa./Asmodeus

Ja, efter snacket med utprovaren igår har jag lärt mig en hel del om vad som kan göras. Han kan däremot främst göra saker med Passier sadlarna (just därför rekommenderar han dom, för han kan fixa till väldigt mycket) men om jag vill kan ha korsa lite olika sadlar till mig (andra bommar/säten men vissa kåpor osv), men då bara från de märken han är ÅF för.

Jag gölr vad som helst, jag kan fota varje centimeter av hästen och skicka iväg ;) Pma mig gärna namn och hemsida/telnr/mail! Så länge han bor i västeuropa finns det en stor chans att jag kan hälsa på honom.

Diabolical_Kitten skrev:
Men du, som också har haft strul med sadlar och jag förmodar att du har känsla för pengar, hade du lagt ut 19 000 + extra kostnader för specialjusteringar för mig för en andrasadel?
För visst, jag kan ju säkert få farsan att pröjsa hela sadeln utan att jag måste göra ett skit, om jag bara fjäskar lite, men jag ser ingen mening med att han ska betala en sadel för mig som jag inte själv hade velat lägga mina egna pengar på.

Har strul.. inte haft..

Jag valde ju att göra AVKALL på några av MINA små önskemål, för att få ihop sadlar som HÄSTEN trivs med, jag tycker är okej och som ligger hyfsat inom budget (eller eh,, ehh.. de gick över dubbla budgeten, men precis som dig insåg jag ju på vägen att det bara var att höja den där budgeten, och höja igen..)

Men jag köpte ju en bomlös eftersom det löste passformsproblemen och gav en nöjd häst, och den är soms agt skön att rida i etc. Däremot är den FUL, och JAG skulle mycket hellre vilja ha en bomdressyrsadel.

Sen var jag ju faktiskt allvarligt inne på att ge upp hoppningen då, problemet var att det - liksom för din - är något som HÄSTEN tycker är förbaskat kul (matte med för den delen). MEN om den enda hoppsadel som passat/passar kostar mer än 10 000 kr (dvs det jag lagt på Hubertusen) så får lilla hästen allt hoppa utan matte (och sadel då..) helt enkelt. Synd för honom men det är liksom det där med REALITET också.

Innan hoppade jag i dressyrsadeln. Inte idealiskt, men det går med RÄTT dressyrsadel (för mig, jag dras inte med problemet med långa ben, iofs lyckades min tränare få plats med sina - långa - ben i den.. stackarn..) och eftersom jag fortfarande har tonvikten på dressyr så måste jag välja EN sadel så blir det en dressyr.

Så jag hade i ditt fall helt sonika valt - pest eller kolera? ALternativt på ALLVAR tittat på de bomlösa, oavsett vad du tror/tycker/tänker så ta förutsättningslös och ge även de 'fula' en chans, och se vad du och hästen tycker. Och så får du tävla på klubbtävlingar tills du sparat ihop/tjänat ihop/rånat ihop till en riktig dressursadel.

JAG skulle jättegärna ha en Jeremy Rudge flatback dressyr, och JR:s hoppsadlar passar ju hästkraken så jag ger mig fan på att dressyr passar med. Men det finns liksom gränser, jag kan drömma men i realiteten så - hallå freeform.

Det jag saknar i det du skriver är DIN VILJA att faktiskt ge avkall på saker som hör ihop med DIG. Dvs du ska ha rubbet men vägrar att endera BETALA för det (anse det är värt det) eller inse att det inte går just nu. Punkt.

För det första finns det bara väldigt få sadelmakare som tar sig an ett sånt projekt. Om man inte har vanan inne tar det väldigt lång tid och fast de får 25 000 jobbar de en hel del gratis.

Jag anlitar hellre ett företag, för då kan man klämma och känna på deras sadlar och kolla hur de håller osv. Det känns säkrare. Jag hade däremot kunnat tänka mig anlita en privat sadelmakare som brukar tillverka många specialsadlar, men då är det främst Jensen som jag kan komma på.

Jag har en Globus Clic dressyr nu i 34 bom som är för liten men jag har letat sen april och inte hittat nåt annat. Att köpa en likadan sadel i 38 bom tar 3 månader och då är det ingen bytesrätt. Har haft Globussadeln sen maj -04, hästen växte ur den i december och ahr letat ny sadel sen sen april. (mellan dec och april skulle han säljas, lång historia, men sen ändrade jag mig).
Försöker rida han så lite som möjligt, försöker tömköra osv men det kan jag inte göra hur mkt som helst. Den klämmer inte såpass illa att han inte vill gå fram/bockar, men han rör sig inte så bra som jag vill att han ska röra sig i den.

Och visst, jag kanske krånglar till det genom att utforska alla märken jag kan få tag på eller prata med alla sadelmakare/utprovare jag får tag i, men jag vill så gärna att det blir RÄTT. Jag vill bara att min häst ska ha det bra och trivas med sin sadel.

Men du VET ju att globusen ligger bra på hästen och du sitter bra i den, varför ska du då behöva bytesrätt?

Jag har följt dina sadeltrådare och börjar också undra om du gör det krångligare än nödvändigt. Det kanske börjar bli dags att acceptera att du inte kan få en sadel som passar både dig och hästen perfekt?

När det gäller din längd är det inget märkvärdigt med den. Du föreslog ju att jag skulle gå ned i vikt för att få plats i min f d 17"-sadel. Du kanske skulle anstränga dig med det? OBS! Jag menar det inte som hämnd eller att vara taskig, men att komma ned till storlek 42 på rumpan när man är 174 cm lång är inte en omöjlighet. Jag är lika lång som du, har stl 40 och kvalar in som normalbyggd enligt BMI. Jag tycker inte att dina ben verkar vara extremt långa heller.

Hur gammal är hästen? Kommer han verkligen att muskla sig så otroligt mycket mera så han växer ur en sadel om du köper en som är en aning för vid nu? Visserligen har han varit konvalescent, men normalt sett tappar inte hästar så mycket kondition och muskler under den korta perioden som man kan tro. Vi faller ur mycket snabbare än hästar.

Om du vill låta skräddarsy en sadel så vet jag en privat sadelmakare i Stockholm som är mycket duktig. Jag har bara sett westernsadlar som han har gjort, men han gör engelska också. Westernsadlarna höll mycket hög kvalitet, men kostar ca 25000 kr och uppåt. Kan PM:a namnet om du vill.

E jo de har jag. Har provat de flesta HOPPsadlarna i stubben sortimentet och NEJ ingen passade min häst som va spikrak i ryggen.. De vet jag av egen erfarenhet..
Du sa flera gånger i den diskussionen att stuben sadlarna va raka i bommen. Och inte bananformade. Vad säger nu din sadelmakare om det.. Din häst som är precis som min rak i ryggen kan inte ha en sånn sadel.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
805
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka