Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Snälla du, jag är troligtvis rejält äldre än dig, och sysslat med hästar i många fler år än du, men vidhåller att jag tror inte att varken du eller din häst kan vara så vanskapta att det inte skulle finnas en standardsadel som passar! Använd ditt sunda förnuft, skit i alla så kallade sadelutprovare.
Varken du eller din häst kan vara så unika att ingen sadel passar.

Jag tar hellre hjälp av den här utprovaren då han verkade kunna hjälpa mig mycket och kunde fixa till lite olika sadlar som andra inte har kunnat/erbjudit sig göra.
Bara för att du ahr syslat med hästar längre än jag betyder inte att du kan nåt speciellt om sadlar. Så varför detskulle vara relevant förstår jag inte.

Varken jag eller min häst är vanskapta, och det finns ju standardsadlar som passar, men det är mkt svårare att hittsa en hoppsadel som passar! Och dessutom kostar de 19 000. Jag förstår inte varför du tjafsar om mina sadelproblem och tror att det bara är att slänga på vilken sadel som helst. För så jävla enkelt är det inte. Hade det varit så jävla enkelt hade jag haft en sadel nu.

Förlåt, jag är helt okunnig då,
vilken himla tur att det finns såna som du som vet allt då.
Men eftersom du vet allt, förstår jag inte varför du behöver hjälp av en sadelutprovare... :banana: :banana: :banana:

ps. kanske lite primalterapi hjälper mot din sadelfobi?? ds.

Skulle jag ha sadelfobi? Hah.

Att du inte ens inser vad barnslig du är är ju helt fantastiskt, men för att förenkla för dig:
Jag påstår inte att jag kan allt, men jag kan en hel del om sadlar. Men det betyder inte att jag inte kommer ta hjälp av en utprovare som har mycket mer erfarenhet än jag. Det tycker jag är ganska självklart, men vad vet jag, det kanske är svårt att förstå?

Eftersom jagär en snäll och finkänslig person har jag inte velat ställa denna fråga till dig, men nu kommer den: Är du så himla fet att du inte får rum i en normal sadel?? Varför 18 tum?

poloplayer skrev:
Eftersom jagär en snäll och finkänslig person har jag inte velat ställa denna fråga till dig, men nu kommer den: Är du så himla fet att du inte får rum i en normal sadel?? Varför 18 tum?

DET DÄR DÄREMOT VAR HELT JÄVLA ONÖDIGT.

För det första behöver man inte vara fet för att inte få plats i en 17,5. Jag känner en hel del tjejer som är långa och behöver 17,5-18" pga deras ben när de är en stl 36.
Och vad jag vet är 18" en normal storlek, annars skulle det inte finnas så många märken som tillverkar 18".

Men det är klart, när du inte kommer på nåt annat att argumentera för, kan du inget annat göra än förolämpa mig. Men gör du så, för jag tar inte åt mig. :smirk:

poloplayer skrev:

Du som är så gammal och hållt på med hästar i SÅÅÅÅ många år borde väl veta att sitsstorleken inte har med rumpans storlek att göra?

Väldigt moget inlägg så jag gissar väl på att du är runt 14 år gammal...På sin höjd. :devil:

poloplayer skrev:
Snälla du, jag är troligtvis rejält äldre än dig, och sysslat med hästar i många fler år än du, men vidhåller att jag tror inte att varken du eller din häst kan vara så vanskapta att det inte skulle finnas en standardsadel som passar! Använd ditt sunda förnuft, skit i alla så kallade sadelutprovare.
Varken du eller din häst kan vara så unika att ingen sadel passar.

Fast alltså, jag kan förstå Kittens problem. Jag har en knepig häst (knepigare än Kittens) att hitta sadel till MEN jag har fördelen att inte ha problemet kort rygglängd på hästen och matte behöver stor sitsstorlek. Utan jag kan till och med ha ponnysadlar. MEN, det var ändå knepigt att hitta en som passade (och jag har dessutom då en budget men även UTAN den hade det varit knepigt). Många timmar hos sadelmakaren gav TRE som passade. En har slutat tillverkas (varför den las på vetefan?), sen var det en dyr och en billig som passade. Men INGEN av dem utan kraftig modifiering. (och hmm, jag & nya sadeln ska tillbaka snart då vi stött på problem.. *sucka*)

Diabolical_Kitten skrev:
Hur trodde du jag skulle hoppa? Hästen är 6 år och vi har inte tävlat än, inte kommer jag börja med 1.20 regional hoppning då. Det är ganska självklart.

Det lät som 1.20, vilket jag förutsätter är lokal/regional iom att JAG inte ser vitsen att hoppa 1.20 på CR-klasser eller frihöjdsklasser på små klubbtävlingar, låg ganska nära i tiden. Att hästen alltså nu var etablerad på metern. Men det hör ju inte till sadelfrågan egentligen.

Hoppryttaren Stephen Smith som inte är nån lättviktare direkt, och ganska lång (187cm) rider i en 17 tum Pennwood hoppsadel. (red i en 16,5 tums sadel tidigare men enl. reklam från Pennwood Saddlery där han säger: as I have put om some weight lately, I now use an 17 inches saddle)

Först ska vi träna på 1.10-1.20 nivå, sen ska jag börja tävla 90-1m på lokala tävlingar (och först cr hoppningar)

Snackar vi om samma sadel då? Jag pratar om ST CC, ingen annan ST. Och vad jag sett i en tråd här har det funnits 2 som har provat den och en som har sagt att vikten inte fördelas över hela panelerna.

Jag pratade om ST generellt, det är ju samma panelsystem i alla?

På tillvcerkarens hemsida fungerade inte en enda länk, det stod bara kryss överallt, så det var lite svårt att få fram en mailadress.

Vad var du in på för hemsida? jag har varit in flera gånger utan problem men vi kanske inte är på samma sida?

Jag ahr inte enbart lyssnat på Torsion, men både Torsion och Stall Vrå ger mig tvetydiga svar. Stall Vrå erkände senare att den ju faktiskt inte fördelar vikten som en bomsadel, då den är för mjuk för det.

Stall Vrå gav dig ju det entydiga (iaf det inklippta jag läste) att den INTE fördelar längs hela sadelns längd?

Här är mitt svar från stall Vrå ang just tryckfördelning, och det jags åg du klippte in var detsamma:

SKITO-padden fördelar bara trycker därifrån det finns tryck, dvs. under ryttaren.
Framför och bakom dig finns ju inget tryck.
Om du känner med handen när du sitter på hästen så finns det inget tryck i bakkant.
För att fördela trycker hela vägen så behövs ett hårt material, och det finns inte i varken sadeln eller padden.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Vänligen
Linda - Stall Vrå

Nej, jag ahr inte ens provridit Passieren, sadeln blir inte färdig förrän om 3 veckor. Men den bästa forskningen jag kan göra då är att rida i den utan schabrak och ha sadelutprovaren som springer bred och känner var den trycker/inte trycker.

Så om jag får sadelmakaren och springa bredvid och känna i den bomlösa med padd och den INTE trycker där jag inte sitter, godtar du det som 'bevis' då?

Många gånger har du TOLKAT det som om jag vill presentera fakta, men varenda gång jag presenterar fakta skriver jag det. Allt annat är min åsikt. Precis som inte jag övertolkar dina inlägg och tror att du presenterar allt som fakta, presenterar inte jag mina egna åsikter som fakta. Och jag HAR sagt gång på¨gång att jag inte vill ha en bomlös hoppsadel. Ändå tycker folk att jag bara måste bli "omvänd", men de förstår inte att ALLA faktiskt INTE tycker det är ett alternativ. För än så länge verkar det finnas väldigt många BRISTER i deras konstruktion och om det kommer bättre sadlar får tiden utvisa, men hur mycket ni än tjatar om att era hästar trivs bättre med bomlöst, kommer inte jag riskera att min häst får problem med ryggen av att hoppa i en, eller rida i en sadel som blir för lång och inte är särskilt stötupptagande.

Hoppa i den har JAG aldrig rekommenderat (undantag då ev Konklusion som jag inte vet ngt om) så dr vet du väl var jag står och jag har INTE en enda gång försökt få dig att överväga bomlöst som hoppsadel (om inte KOnklusion då som du rakt av strök här i tråden)

Så jag tror faktiskt att avd jag nä säger kommer du tjata om bomlösa, för du gillar din FF, men du kan inte förstå mitt tankesätt. FINE, men jag förstår inte varför du inte kan lägga ner det? Tjafsar jag på dig om att du ska sälja din FF och köpa en JR istället? Nej

Jag har INGA problem med att du inet vill ha en bomlös. Jag HAR problem med att du pga TORSION sagt det påstår att trycket VISST fördelas över hela sadeln. Inget annat.

Om han har en stor rumpa rider han inte i en 17". Pennwood sadlar är väldigt små i sitsen, en 18" ska vara 44 cm (!) stor bara (normalt är 46 cm) och det är möjligt att han ahr väldigt framskurna kåpor. På en hoppsadel är det lätt att fixa mer framskurna kåpor, men det blir betydligt svårare om man ska ha en dressyrsadel. Men om han har en stor rumpa så är en 17" utan tvekan för litet. Vissa tror att man precis ska få plats i sadeln, men man ska sitta i mitten av sadeln bakom framvalvet och ha minst en hand mellan rumpa och bakvalv, och helst 1½ hand om det är en hoppsadel.
För har man en mindre sadel än så kan inte bommen göra sitt jobb och viktfördelningen funkar inte och det blir ett tryck vid fram och bakvalv men inget på mitten.

Är inte den nya ST ny med ullbossorna?

Jag har inte kvar länken, men den var med i bomlöstråden. Tillverkaren till skitopadden.

Stall Vrå sa att padden var viktfördelande men att en bomlös kan vara för lång för att vikten enbart fördelas var ryttaren sitter. Men om man ser till hur bred en skitopad är blir det inte större anläggningsyta än en vanlig bomsadel. För skitopadden har också en kanal som det verkade bara en del av låret och en liten del av rumpan låg mot, och om man ser i förhållande till anläggningsytan på en bomlös blir det mindre eller likadant, beroende på ryttarens storlek och vilken bomsadel man jämför med.

Ja, det godtar jag som bevis. Och att man kolalr flera storlekar, t.ex. om sadeln är mindre och du rör bakvalvet om det blir tryck där då osv.

Diabolical_Kitten skrev:
Är inte den nya ST ny med ullbossorna?

Jag har inte kvar länken, men den var med i bomlöstråden. Tillverkaren till skitopadden.

Stall Vrå sa att padden var viktfördelande men att en bomlös kan vara för lång för att vikten enbart fördelas var ryttaren sitter. Men om man ser till hur bred en skitopad är blir det inte större anläggningsyta än en vanlig bomsadel. För skitopadden har också en kanal som det verkade bara en del av låret och en liten del av rumpan låg mot, och om man ser i förhållande till anläggningsytan på en bomlös blir det mindre eller likadant, beroende på ryttarens storlek och vilken bomsadel man jämför med.

Ja, det godtar jag som bevis. Och att man kolalr flera storlekar, t.ex. om sadeln är mindre och du rör bakvalvet om det blir tryck där då osv.

Jo men det är ju samma uppbyggnad på panelerna, eller du menar att ullen skulle fördela bättre än de med latex eller vad det är?

Kanalen på skitopadden är hur jävla smal som helst, typ 1-2 cm. Jag sydde ju om så jag fick ette get fodral just för att få bredare kanal. Men det är fortfarande större del på sidorna som fördelar (vilket jag eg inte bryr mig SÅ mycket om, det går fint med samma storlek som bossor för mig, sålänge det inte trycker för långt bak som ju är mitts törsta problem). Däremot tar den ju upp hela min rumpa sas.

Hur menar du med olika storlekar och om sadeln är mindre? *hängde inte med* FF i standarvariant (dvs inte short back eller ponny) är ju lika lång oavsett sitstorlek, däremot får man ju tryck längre bak med en större sits i och med att man då sitter över ett större omrde sett i längsled på ryggen)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
805
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka